Mediální magnát Rupert Murdoch přijde v příštích letech pravděpodobně o smlouvy, které mu ročně přinášejí z Česka 75 milionů korun.
Kritizované a nepříliš výhodné kontrakty mezi Českou republikou a společností News Outdoor začnou končit na sklonku letošního roku. Některé dohody však poběží až do roku 2014.
Do té doby by měly od českých silnic obří reklamní plochy zmizet, protože podle kritiků ničí nejen krajinu, ale především představují riziko pro bezpečnost dopravního provozu. "Téměř bez reklamních ploch by měly být české dálnice do pěti let," říká mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.
Společnosti News Outdoor vyprší letos na konci roku první z mnoha smluv, kterou převzala s koupí firmy Quo v devadesátých letech. V ní však jde jen o zlomek ze zhruba tisícovky billboardů, které podél českých dálnic a silnic společnost vlastní.
Reklamní plochy kolem rychlostních silnic v Česku vynášejí dobře: News Outdoor vydělala podle posledních zveřejněných výsledků za rok 2008/09 75 milionů korun při tržbách 431 milionů a většinu peněz jí zajistila právě inzertní masáž vázaná na asfalt.
Příjem z pronájmu: 18, nebo 10 milionů?
Pro stát však pronajímání ploch na reklamní cedule představuje mizivé plus a navíc není zcela jasné, kolik stát skutečně za pronájmy cedulí dostává.
Na dotazy MF DNES odpověděla Nina Ledvinová z oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), že loni dostali 18,5 milionu korun na nájmu od News Outdoor.
Obecně prospěšná společnost Acta non verba bojující proti billboardům však získala jen dva dny poté na stejný dotaz podle zákona o svobodném přístupu k informacím úplně jinou odpověď – příjem státu byl téměř o polovinu nižší.
Liší se i údaje o počtech billboardů: ze smluv, které ŘSD zaslalo občanskému sdružení, vyplývá celkem 489 billboardů, v odpovědích pro MF DNES uvádí zhruba tisícovku.
Plochy exkluzivně pro News Outdoor
Murdochova firma přímo s ŘSD zprvu smlouvy neuzavírala, kromě firmy Quo však v devadesátých letech koupila i další společnosti, které do podniku přinesly lukrativní dohody s ŘSD. Smlouvy tak například zajišťují exkluzivitu, že kolem dálnic nebude ŘSD tolerovat billboardy jiných firem.
Ve smlouvě se však současně píše, že se musí vypovědět písemně nejméně dvanáct měsíců dopředu. ŘSD tvrdí, že řešení pronájmů bude záležet na rozhodnutí ministerstva dopravy, které se k poutačům u dálnic vyjadřuje.
News Outdoor ke konci smluv mlčí. "Jedná se o interní a neveřejné obchodní informace," vysvětlil jednatel Darek Šmerda.
I když se Ředitelství silnic a dálnic posléze od smluv distancovalo, dodatky ke smlouvám ukazují, že je již čerstvě odvolaný ředitel Alfred Brunclík prodlužoval. Například smlouvu s firmou W a P z Plzně prodloužil hned dvakrát, naposledy až do roku 2014.
Společnost Acta non verba teď všechny smlouvy ŘSD s firmami zkoumá. "Chceme pak ŘSD poradit, jak je ukončit, když to sami za posledních deset let nedokázali," říká ředitel Vojtěch Razima, který proti billboardům bojuje přes rok, protože je považuje za velmi nebezpečné.
Ministerstvo už podle Ptačinského nechce, aby Česko bylo plakátovou velmocí Evropy. "Naše silnice jsou ukázkovou atrakcí pro ostatní státy EU a bohužel se tím stále ještě podobáme více východním státům než vyspělé Evropě," uvedl Ptačinský.