ZANIKLÉ TRATĚ: Moravská kaolinová dráha do Bítýšky měla krátký život

  • 6
V dnešním putování se vydáváme do širšího okolí moravské metropole. Zaměříme se na trať, která spojila svůj osud s ložiskem kaolinu, celou dobu svojí existence přitom bojovala o přežití. Prozkoumáme trať 342 z Kuřimi do Veverské Bítýšky, jejíž život se završil už v roce 1936.

Úvahy o vzniku dráhy datujme přelomem 19. a 20. století. Když bylo v roce 1908 v Lažánkách nedaleko Veverské Bítýšky objeveno ložisko kaolinu, věci se daly do pohybu.

Mapa Místní dráhy Kuřim - Veverská Bítýška

Stavba osm a půl kilometru dlouhé tratě trvala pouhých sedm měsíců, první vlak mezi oběma městy projel 15. února 1911 s vypůjčenou lokomotivou z místní dráhy Černovice - Líšeň se jménem Žerotín. Pravidelný provoz začal o den později.

Trať měla už od počátku ekonomické potíže. Jednak se společnost Místní dráha Kuřim - Veverská Bítýška ještě tři roky po dostavbě handrkovala s Moravským zemským výborem o vyplacení garance 159 260 korun, jednak se kromě kaolinu nepodařilo získat pro přepravu významnější komoditu.

Z Bítýšky pak začaly jezdit do Brna přímé autobusy, což byla další rána. Když byla v době hospodářské krize v Lažánkách ukončena těžba, byla 9. května 1936 doprava zastavena, pozemky rozparcelovány a koleje prodány firmě Baťa.  

Dráha z Kuřimi do Veverské Bítýšky nefunguje už více než 80 let. O to zajímavější je zjistit, co všechno se ze zaniklé tratě dochovalo.

Musíme hledat jenom zbytky staveb, všechno ostatní bylo prodáno, pražce spáleny. Příjemným překvapením jsou zbytky opěr ocelového mostu na tišnovském zhlaví kuřimského nádraží, obloukový mostek v polích před Moravskými Knínicemi nebo ocelové mostky přes říčku Kuřimku.

V reportáži také uvidíte největší umělou stavbu na trati a v koncové stanici vám ukážeme dodnes dochovanou výtopnu s vodárnou, skladiště s nákladovou rampou i nádražní budovu. Vše samozřejmě přestavěné na rodinné domy. Natočili jsme také unikátní most přes řeku Svratku, přes který vedla vlečka do někdejší kaolinky.

Zaniklé trať 342 Kuřim - Veverská Bítýška

Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí? Aktuálně sháníme historické snímky Kladensko – nučické dráhy, vlečky z Tochovic k přehradě Orlík nebo úzkokolejky Ondrášov – Dvorce. Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz.