Středa 3. června 2020, svátek má Tamara
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 3. června 2020 Tamara

ZANIKLÉ TRATĚ: Morkovička pomáhala převážet proutěné koše z Hané až do USA

Seriál aktualizováno 
V jubilejním třicátém díle Zaniklých tratí se vydáme na Hanou. Zamíříme na dvanáctikilometrovou dráhu, která za svůj vznik vděčí pro železnici dost neobvyklému artiklu, proutěným košům. Tradiční zboží se na ní začalo vozit až ve druhém plánu. Podíváme se na Morkovičku, trať 302 mezi Nezamyslicemi a Morkovicemi.
Mapa trati mezi Nezamyslicemi a Morkovicemi

Okolí Morkovic na Hané je známé svými košíkáři. Výrobky z proutí se tam vyráběly už v první polovině 18. století. Nejdříve v malém, později už v rámci cechu. Na přelomu 19.a 20. století začali vyvážet svoje zboží až do Spojených států.

Logistiku samozřejmě řešili dlouhá léta. Povozy to bylo na trhy daleko a drahou by se přeprava košů zrychlila. V roce 1906 se ustanovilo konsorcium pro stavbu místní dráhy, tahounem projektu byl morkovický kaplan páter Antonín Přecechtěl.

Rakouské úřady nastavily jasná pravidla, podnik musí být akciovou společností a dráha nesmí být kratší 12 kilometrů. A tak se také stalo.

Zaniklé tratě

První vlak z Nezamyslic do Morkovic projel 30. listopadu 1909. Dráha se postupem času dostala do zisku a jezdila ku prospěchu všech. Zajímavostí je, že dlouhá léta zůstala soukromou, a to až do 1. srpna 1947. Teprve tehdy spadla do rukou Československých státních drah.

Zlom nastal v devadesátých letech 20. století. Tehdejší vedení ČSD dostalo za úkol šetřit a jako první to odnesly malé lokálky. Nejprve byl zastaven provoz o víkendech a nakonec se přestalo jezdit vůbec. V lednu 1998 už vlaky po trati 302 nevyjely.

V roce 2009 byly vytrhány koleje, které ještě na trati zbyly a v roce 2012 se dráha změnila na cyklostezku. Nutno ale říci, že hojně využívanou. S tolika cyklisty jsme se na drážních cyklostezkách dosud nesetkali, každou chvíli po ní někdo jel.

Pátrání zalité v asfaltu

Jakmile se z dráhy stane asfaltová cyklostezka, přistupujeme k ní trochu s odstupem. Co můžeme z původní trati vůbec najít? Na Morkovičce jsme byli docela překvapeni. Všechny umělé stavby, ocelové nebo kamenné mosty, jsou vzorně opraveny, a dokonce jsme podél dráhy našli většinu betonových hektometrovníků.

Fotogalerie

Jednoduché čekárny na zastávkách vzaly za své, tedy kromě Prasklic, kde je zděná budova zastávky opravená. Nádražní budovy uprostřed tratě (Tištín a Koválovice-Osíčany) se dochovaly, stavby na obou koncích (Nezamyslice, Morkovice) jsme už bohužel nenašli.

Těžko odhadnout, jak by se osud Morkovičky vyvíjel, kdyby se vlaky koncem století nezastavily. Třeba by se našel nějaký spolek, který by dopravu provozoval, třeba by dopadla stejně, jen o pár let později. V každém případě místní na svoji železnici nezapomněli a její stopu používají dál.

Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Aktuálně sháníme historické snímky dráhy Svobodné Heřmanice – Horní Benešov Černovice - Líšeň, Česká Lípa hl. n. – Vlčí Důl, Cheb – Slapany nebo úzkokolejky Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy. Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz.

Autor:
  • Nejčtenější

SLEPÁ MAPA: Co bychom si bez nich počali. Znáte největší přehrady v Česku?

Chrání nás před povodněmi, zásobují vodou, vyrábí elektřinu. Strategický význam českých a moravských přehrad značně...

Renovovaná Slovenská strela se po šedesáti letech vrátila na koleje

Šedesát let nejel unikátní železniční motorový vůz Slovenská strela po kolejích. Stalo se tak až v pondělí 25. května....

Český výletník: Je krásnější Nebe, nebo Peklo? Peklo zřejmě Češi milují víc

Je to hezčí v Nebi, nebo Pekle? Vždycky mě překvapovalo, že naši zbožní a pověrčiví předkové zaplnili mapu Čech...

Ztroskotali jsme v srdci Pacifiku v zemi kokosu a kakaa, líčí čtenář

Někteří cestovatelé preferují samotu a opuštěnou přírodu, jiní si vychutnávají polehávání na pláži, další se zase rádi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Jsme jako kobylky. Porovnejte pláže v Turecku s turisty a bez nich

Přestože turistická sezona v Turecku teprve začíná, už teď je jasné, že nebude ani zdaleka tak úspěšná jako v...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Město s vůní chmele si oblíbil i Hollywood. Po Žatci pobíhal Králíček Jojo

Na severozápadě Čech leží městečko, které znají asi všichni pivaři. Pěstuje se tu totiž světově proslulý chmel, žatecký...

S rodinkou na výlet: Nenápadný Mělník vás překvapí historií i kvalitou vín

„Vím, kde se stéká, tam u Mělníka...“ zní známá česká lidovka. Město ležící na soutoku Labe a Vltavy se však...

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Projeďte si opravený Negrelliho viadukt

Seriál Dnešní speciál seriálu Na co zírá mašinfíra bude poměrně netradiční. Hlavně tím, že překonáme vzdálenost pouhé dva...

Český výletník: Je krásnější Nebe, nebo Peklo? Peklo zřejmě Češi milují víc

Je to hezčí v Nebi, nebo Pekle? Vždycky mě překvapovalo, že naši zbožní a pověrčiví předkové zaplnili mapu Čech...

Najdete na iDNES.cz