Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvTrať z Rakovníka do Mladotic vznikla na konci 19. století jako výhodná spojnice středních Čech se severním Plzeňskem.
O její stavbě se mluvilo dlouhé roky, řešilo se trasování, ale i financování. Teprve Družstvo Místní dráha Rakovník - Mladotice získalo v roce 1897 koncesi a zahájilo stavbu. První vlak projel téměř 40 kilometrů dlouhou trať 9. července 1899.
V roce 1925 byla dráha zestátněna, o tři roky později na ní začaly jezdit první motorové vlaky. Po mnichovské dohodě a odstoupení pohraničí se Mladotice staly poslední československou stanicí, vlaky z Plzně byly proto trasovány právě na Rakovník. Na konci 2. světové války dráhu několikrát napadli američtí hloubkaři, ve stanici Čistá je dodnes prostřelená kolejnice.
Zvrat nastal až v devadesátých letech. Po dlouhé době zanedbané údržby byl v prosinci 1996 zastaven provoz mezi Čistou a Mladoticemi. Po velkých protestech okolních obcí se o čtyři roky později vlaky opět rozjely, ovšem pouze do Kralovic.
Zaniklá trať Kralovice - Mladotice |
Dvanáct kilometrů dlouhý úsek z Kralovic do Mladotic zůstal i nadále ve výluce, která trvá dodnes. Snahu o obnovení provozu vede především Spolek Místní dráha Rakovník - Mladotice, ale i město Kralovice nebo Plzeňský kraj.
Trať si bere zpátky příroda, koleje berou zloději
Ačkoli je na trati 162 výluka a stát by se měl starat o nápravu, za 22 let se tak nestalo. Úsek mezi Kralovicemi a Mladoticemi si tak příroda bere rychle zpátky. Důkazem toho jsou třeba vzrostlé stromy uprostřed kolejiště. Bere ovšem nejenom příroda. Desítky metrů kolejnic si už odnesli nenechavci, někteří prý bývají velmi profesionálně vybaveni.
V reportáži vám ukážeme, jak vypadá trať v dlouhodobé výluce. Nejdřív zamíříme na kralovické nádraží, kterému místní přezdívají „Holubí dům“.
Ukážeme vám jeden z přejezdů přes silnici druhé třídy, který by měl být stále zachován. Podíváme se na úsek tratě s romantickým výhledem na barokní klášter Mariánský Týnec, který byl postaven podle plánů Jana Blažeje Santiniho.
Na jediné mezilehlé zastávce Trojany projdeme „kolejiště“ a prozradíme, kterému úseku se říkalo Mladotický Semmering a proč. Nakonec nám zástupci Spolku Místní dráha Rakovník - Mladotice řeknou, jak by si představovali znovuobnovení provozu na této trati.
Unikátní snímky dráhy Kralovice - Mladotice z roku 1995
Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Aktuálně sháníme historické snímky dráhy Přibyslav - Žďár nad Sázavou, Vrskmaň - Havraň - Počerady nebo Ostrov nad Ohří - Jáchymov. Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz.