Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvO 15 kilometrů dlouhé jihomoravské lokálce, která se vinula rovinatým Kyjovskem, se rozhodně nedá říci, že byla nevyužívaná. Už od doby svého vzniku vozila cukrovou řepu jako ostatní podobné dráhy, ale taky sklářské výrobky a především lignit, tedy nejméně kvalitní hnědé uhlí.
První vlaky se po Mutěnce rozjely přesně před 120 lety, 2. června 1900. Dráhu postavila a první roky i provozovala Brněnská společnost místních drah (BLEG).
Až do roku 1923 měla místní dráha v Kyjově vlastní nádražní budovu, která byla paradoxně daleko honosnější než nedaleké nádraží státní dráhy. Nakonec ale byly obě stanice sloučeny a společným nádražím se stala budova vlárské dráhy.
Na Mutěnce probíhal velmi čilý dopravní ruch, a to jak osobní, tak nákladní. Po druhé světová válce se těžba v okolních lignitových dolech velmi rozrostla a dráhu tak křižovaly dlouhé uhelné vlaky.
Z tratě 257 vedlo poměrně velké množství vleček, nejvíce ze stanice Dubňany. Jednak do areálu skláren, jednak do Ústředního zásobníku Šardice nebo k dolu 1. máj II.
Devadesátá léta 20. století ale dráze, ani dolům nepřála. S útlumem těžby lignitu se začala utlumovat i nákladní doprava. Poslední uhelný vlak odjel z Dubňan do elektrárny Hodonín 1. června 1994.
Od té doby to šlo z kopce i s osobní dopravou. V září 1997 byly zrušeny víkendové vlaky a pro rok 2005 Jihomoravský kraj už neobjednal osobní vlaky vůbec.
Dráha sice ještě pár let sloužila výletním nebo nostalgickým vlakům, ani to ji ale nezachránilo. Trať 257 byla zrušena v roce 2009, koleje vytrhány a vyměněny za asfalt. Přeměna v cyklostezku skončila o tři roky později.
Pátrací akce po zbytcích dráhy
Likvidace Mutěnky při přestavbě na cyklostezku byla téměř dokonalá, padla třeba většina kilometrovníků podél trati. Přesto se ale dá ještě něco najít. Ve stanici Kyjov jsme se například dostali k unikátnímu centrálnímu zámku na stavědle 1, kde je stále ještě vyznačena trať na Dubňany.
Část kolejí mutěnické lokálky stále slouží, jako vlečka do kyjovských šroubáren. Například po ocelovém mostě přes Kyjovku ale nezůstaly ani opěrné zdi.
Nemusíte se ovšem bát, dnešní díl se zajímavými archeologickými úlovky jen hemží. Ukážeme vám hned tři dochované ocelové mosty, bývalé nádražní budovy nebo zbytky vlečky do skláren.
Podíváme se také na takzvaný mutěnický triangl, který umožňoval přímé vedení vlaků mezi Kyjovem a Hodonínem. Koleje na něm jsou stále na místě a při troše dobré vůle by po nich vlak mohl opět projet.
Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Aktuálně sháníme historické snímky dráhy Svobodné Heřmanice – Horní Benešov, Černovice – Líšeň, Cheb – Slapany nebo Přibyslav – Sázava. Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz.