Diskuse k článku

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Hraběcí úzkokolejka svezla i následníka trůnu

Ve 13. dílu Zaniklých tratí zůstaneme ve středních Čechách. Podíváme se na aristokratickou úzkokolejnou dráhu o rozchodu 700 mm, která zásobovala cukrovar a pivovar hraběte Jindřicha Clam Martinice a po určitou dobu fungovala i pro veřejnou dopravu. Zamíříme na bývalou dráhu Slaný - Kačice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J89o64s74e39f 14Z87a82h20á14l51k80a 4183129408166

Věděl by někdo ze zasvěcených, o jaké řady lokomotiv se na fotkách jedná?

A stejně tak, proč byl použit atyp. rozchod 700mm na místo tehdy používaného bosenského 760mm (popř. polních drah 600mm)?

0/0
4.11.2018 15:13

M39a51r92t25i77n 86K97y37p61r 2542415204784

Lokomotivy takovýchto drah většinou žádné řadové označení nenesly, maximálně inventární číslo. Pro soukromé dráhy s veřejnou dopravou bylo jednotné řadové označování lokomotiv nařízeno ministerstvem železnic poprvé až v roce 1938 (Kryšpínovým systémem s konstrukční skupinou 9) a toho se už smečenská úzká nedožila

700mm ve své době až tak atypický rozchod nebyl, pro své polní dráhy ho používala i Rakousko-Uherská armáda (na rozchod 600mm začala "přezbrojovat" až za I.světové války) a tento rozchod měla třeba i Kolínská nebo Vyškovská řepařská dráha.

0/0
5.11.2018 13:08

J37a51k42u16b 72V72r74á34n37a 6712334556406

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; line-height: 20.0px; font: 12.0px Helvetica; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000} span.s1 {font-kerning: none}

Dráha vlastnila celkem 3 parní lokomotivy. První z nich byla vyrobena roku 1904 lokomotivkou Orenstein & Koppel pod výrobním číslem 1255 (dále O&K 1255/04). Lokomotiva byla třínápravová o výkonu 60 koní. Druhá lokomotiva, rovněž třínápravová, o výkonu cca 40 koní, vyrobená jako prototyp lokomotivkou Krauss & Co. v Linci pod výrobním číslem 4760 v roce 1902 (dále KrLi 4760/02), pocházela od KkFB (Císařské a královské polní dráhy – Kaiserliche und königliche Feldbahn) a na dráhu Slaný – Kačice byla pronajata. Největší lokomotivou byl čtyřnápravový sdružený stroj továrního typu B8 z lokomotivky Krauss & Co. Linz vyrobený pod výrobním číslem 6134 v roce 1909 (dále KrLi 6134/09) a to přímo pro tuto trať.

zdroj: Slánský obzor, 2005

0/0
9.11.2018 12:23

P78a87v84e75l 65J27a62r53o71v53o80j 1477563415907

R^R^

0/0
4.11.2018 11:31

J36a22r84o72s77l14a82v 61K18a73d45l39e65c 5811119782681

Dnešní študovaní by si měli vzít příklad z dobového jízdního řádu jemuž nechybí zdravý selský rozum...

+3/0
4.11.2018 8:34

R68o46m18a19n 52J85e87s24c56h35k64e 9968615687265

Velmi pěkný příspěvek. Velmi zajímavá dráha.

+3/0
4.11.2018 7:27

T40o82m96á24š 86T60a76t36í94č35e75k 5120302860958

Pěkný seriál, sleduju rád. Byly už Vranovice - Pohořelice? Po té trati jsem v 90. letech ještě párkrát jel.

+5/−1
4.11.2018 0:35

M71i69l74a21n 77M19a32j80e83r36č96í58k 1300780284636

Skutečnost, že na nějaké trati nejezdí osobní vlaky NEMUSÍ ZNAMENAT, ŽE TRAŤ ZANIKLA = NEEXISTUJE - RESP. NENÍ NA NÍ BĚŽNĚ PROVOZOVÁNA ALESPOŇ NÁKLADNÍ DOPRAVA (a potažmo si tam není možno domluvit s nějakým drážním dopravcem vhodný zvláštní osobní vlak = na neeletrifikovanou trať nevypravíte el. vlak a také délka či uspořádání vlaku má odpovídat možnostem trati), a Vámi uvedená trať Vranovice - Pohořelice je rozhodně jednou z takových tratí (viz - https://goo.gl/maps/2NSEV5VaQqM2 )!

+1/−1
4.11.2018 4:01

R56o15m28a97n 82J83e86s91c17h90k20e 9238825757825

Proto nemusíte dávat mínus. Pokud na to místě postavíte cyklostezku tak také bude dále existovat ?? Málo kterou trať po zrušení osobní přepravy obnovily. Obyčejný člověk nedá tisíce aby se mohl svézt po vlečce.

+2/0
4.11.2018 7:26

M67i36l60a62n 93M32a49j89e17r17č11í23k 1860890124566

Pardón:

1.) jsem byl přesvědčen, že trať Vranovice - Pohořelice je stále veřejnou a uvedenou v mapě železniční sítě ČR vydávané SŽDC ( https://www.szdc.cz/soubory/knizni-jizdni-rady-180610/mapa-trati.pdf ) jako "bez (ministerstvem/krajem) objednané pravidelné osobní dopravy" (tak jako v okolí Břeclav - Lednice, Hrušovany nad jevišovkou - Hevlín, Ivančice - Oslavany nebo Moravské Budějovice - Jemnice)

2.) Ovšem ZNÁTE TRAŤ MLADOTICE - KRALOVOICE U RAKOVNÍKA, COŽ JE (i dle mapy SŽDC https://www.szdc.cz/soubory/knizni-jizdni-rady-180610/mapa-trati.pdf ) vlastně úsek tratě 162 Rakovník - Mladotice, který je desetiletí pouze v dlouhodobé výluce (proto je furt veden i vté mapě sítě železnic ČR), ale VE SKUTEČNOSTI V TERÉNU TA TRAŤ JIŽ VLASTNĚ ANI NEEXISTUJE ( viz článek - https://plzen.idnes.cz/trat-mladotice-kralovice-zeleznice-lokalka-fkw-/plzen-zpravy.aspx?c=A180207_115418_plzen-zpravy_vb )!!

TAK MI NEPODSOUVEJTE NESMYSL, ŽE BYCH ZA ZACHOVANOU TRAŤ POVAŽOVAL I TĚLESO TRATĚ, KDE BY KOLEJE BYLY NAHRAZENY CYKLOSTEZKOU! Jinak co trať Kojetín - Tovačov ( https://mapy.cz/s/3bvo4 ), která v mapě SŽDC není zakreslena? JEDNOTLIVCE NEMUSÍ STÁT JÍZDNÉ ZVLÁŠTNÍM VLAKEM I PO TRATI BEZ PRAVIDELNÉHO PROVOZU TISÍCE (JAK UVÁDÍTE) - stačí, když se:

a) buď jednorázově domluví dostatečné množství lidí a objednají si (jak jsem uváděl) jednorázovou jízdu u nějakého železničního dopravce

b) (jako na té Tovačovce- http://www.prototypy.cz/tovacovka/vlaky.php ) vznikne i jen početně menší skupina/sdružení lidí, které dokáže uspořádat (i několikrát ročně) veřejné zvláštní jízdy, a na ně přilákat dostatek lidí (příp. sponzorů) mezi než se náklady opět tzv. pomyslně rozpočítají!

0/0
4.11.2018 11:14

T76o70m29á95š 11T88a23t86í82č81e14k 5850982190968

Musím se přiznat, mě ta otázka vrtěla hlavou, jestli trať náhodou ještě není zrušená. Ale byl jsem líný vyhledávat, tak jsem se zeptal na fóru. Kvůli tomu se člověk přece nemusí tak rozehřívat. ;-) A díky za potvrzení mého tušení, nebo spíš matné vzpomínky.

0/0
4.11.2018 20:35

Najdete na iDNES.cz