Od Vltavy k Blanici. Výlet kousek od Lipna, kde budete úplně sami

Jen pár kilometrů od frekventovaného Lipna čeká na vytrvalé výletníky docela jiný svět: putování odlehlou šumavskou krajinou nedaleko Volar vás přivede do míst, kde ticho téměř panenské přírody stále nic neruší.
Pohled na osadu Pěkná z cesty od Teplé Vltavy

Pohled na osadu Pěkná z cesty od Teplé Vltavy | foto: Vít Štěpánek, pro iDNES.cz

Táhlé šumavské horizonty, skvělé výhledy a minimální turistický provoz. Tuto báječnou trojkombinaci nabídne pěší výšlap v jižní části Šumavy východně od Volar.

Osmnáct kilometrů dlouhá trasa vystoupá z širokého vltavského údolí až do tisíce nadmořských metrů, aby pak mírně klesla do nádherného úvalu horní Blanice a budou ji provázet ruiny zaniklých usedlostí i celých osad. I na stále více komercionalizované Šumavě ještě zbývají prostory, kde je všechno téměř „při starém“: toto je jeden z nich.

Přes Vltavský luh

Východištěm túry je železniční zastávka Pěkná na trati spojující Volary (Černý Kříž) s Českými Budějovicemi. Jinak než vlakem, případně na kole, se sem (naštěstí) nedostanete, přilehlá silnička je pro motorová vozidla uzavřena.

První dva kilometry po žluté značce zrovna nenaznačují, že se nacházíte v horském prostředí – převýšení je prakticky nulové. Procházíte totiž tzv. Vltavským luhem, přírodovědně velmi cenným územím podmáčené říční nivy s řadou slepých ramen a tůní. Terén je zprvu porostlý řídkým lesem a trochu dál do kraje pohlédnete až po půldruhém kilometru od mostu přes Vltavu. Řeka krásné rašelinné barvy tu teče docela bystře, jde o jedno z míst, kde se dá začít vodácké splutí Vltavy.

Krajinu před vámi rámuje zalesněný terén Želnavské hornatiny a na jeho úpatí je vidět štíhlá věž kostela v Pěkné. Stavba, která ve 2. polovině 20. století silně zchátrala, sice byla po roce 1990 obnovena zejména díky místním německým rodákům a jejich potomkům, sídlo samo ale zrovna úpravně nevyhlíží. Pěkná (dříve Schönau) je totiž pouhým torzem osady, v níž žilo ještě počátkem 20. století několik set obyvatel. Dnes je to sotva desetina, nemalou část plochy navíc zaujímá obludně velký areál zemědělského družstva.

Do světa horských samot

I tak je ale Pěkná/Schönau největším mezilehlým sídlem na trase, dál už budete potkávat jen izolovaná stavení, případně jejich ruiny. Pokračování žlutého značení vytíná v terénu poněkud nelogický oblouk zasahující v délce asi dvou kilometrů do Vojenského výcvikového prostoru Boletice (s volným vstupem o víkendech); cestu si ale můžete snadno zkrátit, když asi 300 metrů za zemědělskými objekty na kraji Pěkné odbočíte krajem paseky vlevo vzhůru a záhy se napojíte na zřetelnou lesní cestu. Ta vás dovede na rozcestí Pod Korunáčem, kde se opět setkáte se žlutou značkou.

Ať se přidržíte značení, nebo zvolíte zkratku, každopádně budete dost dlouho (nikoli však příkře) stoupat. Za Korunáčem si u cesty všimnete dvou obnovených výklenkových kapliček a asi o kilometr dál spatříte po delší době výraznější znak lidské civilizace: tři částečně obnovená stavení osady Nové Chalupy. Dnes slouží rekreačním účelům, trvale tu nežije nikdo. Ve 20. letech 20. století měla ale osada roztroušená po úbočí vrchu Křemenná (1 085 m) 120 obyvatel.

U Nových Chalup se definitivně rozestupuje les a začínají se otevírat vyhlídky do dálky, hlavně k východu. S fotografováním je ale možné počkat, za chvíli totiž budou k vidění ještě lepší horizonty. Nádherná cesta mezi pastvinami a malými lesíky, místy provázená alejí, vás asi za 20 minut vyvede – převážně již jen velmi mírným stoupáním – až těsně pod horský hřbet do prostoru někdejší osady Horní Sněžná (Oberschneedorf).

Kaple u silničky pod Sv. Magdalénou

Z třicítky domů Horní Sněžné, které tu stály mezi válkami, se zachovaly jen skromné ruiny několika z nich. Živobytí tu jistě nebylo snadné, jak ostatně napovídá jméno: osada ležela rovných tisíc metrů nad mořem. Terén dnes ovládají rozlehlé pastviny, otevírají se odtud skvělé výhledy na Knížecí Stolec (1 236 m) a Lysou (1 228 m), dva nejvyšší vrcholy Želnavské hornatiny, i dál do českého vnitrozemí a na hlavní šumavský hřeben. V kombinaci se zbořeninami původních stavení má místo silného genia loci a může ztělesňovat klasickou „Šumavu zaniklou“: nostalgii v krajině, kterou lidé opustili a příroda si ji vzala zpět.

Žluté značení pokračuje stále severním směrem dalšími krásnými partiemi s širokými výhledy, aby posléze mírně kleslo do osady Dolní Sněžná (Unterschneedorf). Zde bylo několik domů obnoveno a na okolních loukách se hospodaří, rekonstruovaná byla i kaplička.

Mezilesní světlina u rozcestí Pod Korunáčem

V Dolní Sněžné vyměníte žlutou za modrou, která vás po necelých dvou kilometrech přivede k velkému kostelu svaté Magdalény. Bíle omítnutý chrám září do dalekého okolí a s přehledem ovládá širokou kotlinu horního toku řeky Blanice, která teče asi o dva kilometry dál. Poutnímu kostelu z poloviny 18. století hrozil v časech komunistické totality úplný zánik, nakonec však v zuboženém stavu doby zlé přežil a v 90. letech byl – podobně jako jiné církevní stavby v kraji – především zásluhou rodáků z okolních osad obnoven.

Lavička u kostela svaté Magdalény vybízí k odpočinku, stánky s občerstvením tu ale nečekejte, byť o pár desítek metrů dál stojí několik rekreačních stavení. Od nich budete scházet po rozbité asfaltce dolů do úvalu Blanice a i nadále to bude krásná cesta. Rozlehlé louky občas oživují solitérní stromy a až dojdete k Blanici, pohlédnete na panenský tok malebné se klikatící říčky, která jakoby zázrakem ušla na celém svém horním toku znásilňujícím lidským zásahům – mnoho takových toků se v Česku už nenajde.

Od mostu přes Blanici zbývá posledního půldruhého kilometru k nádraží ve Zbytinách (německy Oberhaid). Obec, jejíž náves leží ještě asi o půl kilometru dál, možná bude působit po mnoha kilometrech putování prakticky pustou krajinou téměř jako zjevení, neboť má charakter normálního, byť nevelkého lidského sídla. Pod kostelem dokonce najdete i restauraci – to pro případ, že by bylo třeba vyplnit čas, než přijede vlak.

Může se hodit

Logistika
Pěší trasu ujdete přibližně za čtyři hodiny, ale nádherná krajina bude jistě vybízet k mnoha zastávkám, tak si raději naplánujte delší čas.
Výchozí a koncový bod výletu (Pěknou a Zbytiny) spojují železniční koleje. Musíte přesednout ve stanici Černý Kříž či Volary, vlaky na sebe navazují a celá cesta trvá asi 40 minut. Spoje zajišťuje společnost GW Train Regio. Výlet se dá snadno udělat např. od horní části Lipna, kam pokračuje železniční trať, či z Prachatic

Charakter trasy
Trasa má snadný profil I na nenáročné šumavské poměry, převýšení z údolí Vltavy na Horní Sněžnou je necelých 300 metrů a žádné strmé kopce vás nečekají. První polovinu cesty se spíše stoupá, později půjdete často mírně s kopce. Proviant si vezměte s sebou, po cestě není žádná možnost občerstvení. Jde se většinou po solidně pevných cestách, na začátku a na konci po asfaltových silničkách bez automobilového provozu.

Autor: , pro iDNES.cz

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  9.5 15:53

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

7. května 2024

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cestování učí člověka milovat život, říká Tereza Ramba

6. května 2024

Je herečkou, podnikatelkou a mámou dvou malých dětí. Ne všichni o ní však vědí, že procestovala...

Rekordní jeskyně světa. V unikátním žebříčku je zastoupené i Česko

2. května 2024

Po celém světě bychom napočítali více než 1 200 veřejnosti přístupných jeskyní, které ročně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dálková trasa pro odvážné. Češi jako první prošli Greater Patagonian Trail

4. května 2024

Jako první na světě úspěšně dokončili dálkovou pěší trasu Greater Patagonian Trail. V obtížných...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  9.5 15:53

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Cestování pro zkušené. Na první pohled nehostinné Alžírsko umí ohromit

9. května 2024

Největší země afrického kontinentu oplývající ropou a plynem se dlouhodobě potýká s ekonomickými...

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Unikáty pražského metra, které nikdy nepoznáte

8. května 2024

K 50. výročí zahájení provozu pražského metra vám seriál Na co zírá mašinfíra přináší řadu bonusů z...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

7. května 2024

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...