Muzea vonící párou: Ve Zbýšově si hýčkají desítky nádherných mašinek

  • 2
Ve 13. dílu našeho seriálu zavítáme do Muzea průmyslových železnic ve Zbýšově nedaleko Brna. Nadšenci z tamního spolku tam na zelené louce vybudovali nejenom rozsáhlou expozici s mnoha provozními lokomotivami, ale také několikakilometrovou trať, po které vás s radostí svezou.

Dnes vás zavedeme do areálu někdejšího dolu Jindřich ve Zbýšově. Hlubinný uhelný důl Rosicko-oslavanského revíru vznikl už v roce 1857. Jenže dopravovat uhlí povozy se nevyplatilo, a tak byl v roce 1862 areál dolu propojen vlečkou ze stanicí Boží Požehnání, dnes Zastávka u Brna.

V roce 1970 byla těžba na dole Jindřich, respektive Jindřich II ukončena a provoz na vlečce skomíral. Poslední známý vlak projel do Zbýšova v roce 1997. O sedm let později dostala vlečka novou šanci, trať dlouhou 2,7 kilometru získalo Muzeum průmyslových železnic a v areálu na okraji Zbýšova začalo ukládat svoje exponáty.

Chloubou Muzea průmyslových železnic jsou parní lokomotivy. Na snímku BS80 z roku 1951, která se letos vrátila na koleje po celkové opravě.

Jak už název napovídá, muzeum se zaměřuje výhradně na průmyslové železnice. V jeho sbírkách tedy najdete důlní i povrchové lokomotivy všech trakcí o rozchodu 600 mm. Hnací vozidla pak doplňují i nákladní a osobní vagony.

V letech 2006 až 2017 členové spolku přerozchodovali někdejší vlečku z 1 435 mm na 600 mm, tak aby po ní mohli vozit výletní vlaky. Každou sobotu od června do konce srpna se tak můžete svézt mezi zbýšovským muzeem a železniční stanicí Zastávka u Brna. Tuto muzejní trať vám ukážeme v některém z dalších dílů seriálu Na co zírá mašinfíra.

Práce na přerozchodování bývalé uhelné vlečky (březen 2014)
Práce na přerozchodování bývalé uhelné vlečky (květen 2016)

Zbýšovská dráha se musela přerozchodovat na 600 mm

Muzeum průmyslových železnic

Otevírací doba: červen–srpen, sobota 9:00–18:00

Vstupné (včetně zpáteční jízdenky): dospělí 200 Kč, děti 6–15 let 100 Kč, děti do 6 let zdarma

Muzejní provoz na trati Zbýšov – Zastávka u Brna a zpět

Prodej suvenýrů, občerstvení, dětské hřiště

www.mpz.cz

V areálu Muzea průmyslových železnic se bude líbit dospělým i dětem. Mašinky o rozchodu 600 mm nejsou tak mohutné, kolejiště připomíná zahradní železnici.

Chloubou zbýšovského muzea jsou bezesporu parní lokomotivy. Provozní jsou dvě, Henschel Delda z roku 1913 a BS80, kterou vyrobili v ČKD v roce 1951.

Nejstarší provozuschopnou lokomotivou je pak elektrický stroj Siemens&Schuckert č. 13 z roku 1908. Ano, i tato mašinka (podobná tramvaji) se může po zbýšovské dráze prohánět, díky vozu se skrytou elektrocentrálou.

I motorové lokomotivy jsou velmi zajímavé. V reportáži se dozvíte, která mašinka v expozici je nejsilnější a která naopak nejslabší. Ukážeme vám provoz na kolejišti dolu Jindřich a dozvíte se také o lákadlech, která tu čekají na vaše děti.

Exponáty Muzea průmyslových železnic v kryté výstavní hale. Elektrická lokomotiva Siemens&Schuckert č.13 je stále provozuschopná.

Návštěvu Muzea průmyslových železnic vřele doporučujeme. Není to ani depozitář bez života ani muzeum s nablýskanými stroji, kterých se nemůžete dotknout. Ve Zbýšově totiž poznáte opravdový provoz.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz