Půjde také o jediný elektromotocykl vybavený manuální převodovkou a komponenty z karbonu. Jeho maximální rychlost bude 130 kilometrů v hodině a dojezd až 75 kilometrů.
„Samotná práce na tomto projektu zabrala několik let, z čehož vznikl plně funkční vzorek a prototyp městského motocyklu s elektrickým pohonem,“ uvádí Barbora Šenfeldová ze Speedway Factory.
Prototyp nyní technická škola podrobí testování, které by mělo být v sérii asi sedmi kusů hotové na konci roku. Motocykl je vybaven akumulátorem, který je možné dobíjet pomocí běžné sítě v domácnostech, elektrickým motorem o výkonu 11 kW, pokročilým systémem kontroly trakce, systémem proti blokování kol a odpružení, které spolu s geometrií motocyklu jsou navrženy tak, aby vyhovovaly sportovní jízdě, avšak zároveň zajistily bezpečnost řidiči i při vysokých rychlostech. Cena nového elektromotocyklu bude podle výrobce mírně nad průměrnými tržními cenami.
Startup mopedgangu ze zaječické hospody dokončuje frajerský elektrošlapohyb |
„Jako každý takový velký projekt i tento v sobě nesl řadu rizik a problémů, kterým jsme museli čelit. Tím, že takový typ motocyklu nikde na světě nebyl a není, začínali jsme tzv. na zelené louce. Jedná se o nový typ elektromotocyklu, většina částí je z karbonu a vlastní nový typ elektromotoru ve středové části motocyklu,“ uvedl jednatel Speedway Factory Zdeněk Gróman.
„Rám motocyklu využívá hybridní technologii, tedy kompozitní monokok jako nosič baterie a současně i jako rám motocyklu, což je jedinečná světová koncepce,“ dodává Zdeněk Gróman.
Divišovský výrobce se svou více než šedesátiletou tradicí světově uznávaného výrobce speciálních plochodrážních motocyklů nyní produkuje i sportovní či závodní motocykly.
„Právě bohaté zkušenosti a renomé firmy se stalo hnacím motorem pro myšlenku a realizaci nové nabídky pro běžného spotřebitele. Společnost se tak tímto projektem posouvá výš v globálním měřítku, přičemž důležitým faktorem oproti konkurenci zde zůstává fakt, že svými jízdními vlastnostmi se dostává do úrovně, že zkušený uživatel motocyklů bude spokojený a jízda se stane pro něj koníčkem,“ komentuje Barbora Šenfeldová.
Tradiční značku Jawa používá i výrobce motocyklů v Týnci nad Sázavou na Benešovsku vlastněný společností Jihostroj Velešín.
Svět Jawa: Na plochodrážní speciály nikdo neměl. Dnes je s nimi amen |
Zakladatelem firmy byl motocyklový závodník Jaroslav Simandl, který v roce 1948 přestěhoval svou nástrojařskou dílnu z pohraničí do Divišova. Souběžně s plochodrážními motocykly se v Divišově vyráběly i motocykly pro motokros a silniční závody. Divišovský výrobce nabízel své stroje pod značkou ESO. V roce 1963 byl divišovský závod zařazen do koncernu Jawa Týnec nad Sázavou. Motocykly byly dále vyráběny pod značkou Jawa. Po listopadu 1989 vystoupil podnik z koncernu Jawa Týnec nad Sázavou a stal se samostatnou akciovou společností. V roce 1994 byl zprivatizován.
Svět Jawa
Sledovat další díly na iDNES.tv„Od roku 2013, po souhlasu týnecké Jawy, znovu začal divišovský podnik používat ochrannou známku Jawa. V roce 2015 byl podnik přejmenován na JRM Speedway Factory s.r.o. a od roku 2019 na JAWA Factory,“ uvádí wikipedia. „V lednu 2019 byl podnik odkoupen ostravskou firmou Hagemann. Nyní se podnik zabývá výrobou a dodávkami komponentů, náhradních dílů a zakázkovou výrobou speciálních soutěžních plochodrážních motocyklů. Od 26. května 2023 společnost změnila název na Speedway Factory a na svých stránkách akcentuje svůj historický název ESO.“
Společnost Hagemann patří k největším výrobcům užitkových nástaveb a přestaveb v ČR. Zároveň se věnuje opravám osobních i nákladních vozidel včetně pozemní vojenské techniky. Zaměřuje se na výrobu a servis letištní obslužné techniky, a to jak pro armádní, tak pro civilní letiště. Zabývá se též prodejem náhradních dílů a výrobou a montáží doplňků na užitková vozidla.