VIDEO. Čechoslováci byli světová extratřída na motocyklových tratích

Exkluzivně aktualizováno 
Setkání bývalých motocyklových jezdců, které se konalo v showroomu Auto Jarov, bylo velkolepé a zastoupené mnoha hvězdami československého a českého motosportu. Tolik domácích mistrů světa a Evropy a také medailistů z těchto šampionátů, a to ze všech motocyklových disciplín, už dlouho nebylo na jednom místě k vidění.

Chyběl bohužel Zdeněk Češpiva, hvězda motocyklových soutěží první velikosti - pětinásobný vítěz Šestidenní a trojnásobný mistr Evropy, po delší nemoci zemřel pouhý den před tímto motoristickým svátkem.

Bývali jsme světovou motocyklovou velmocí

Ač se to může současným mladším ročníkům zdát nemožné, Československo bývalo skutečně světovou motocyklovou velmocí a mnoho účastníků setkání tyto časy ještě pamatovalo. 

Jenže později přišla doba, kdy nám jednostopý svět začal ujíždět a dnes se to už jen těžko dohání. Všichni domácí motocykloví výrobci se museli ve své době vyrovnávat s brzdou, jakou bylo přání Sovětského svazu, aby se na dovážených československých jednostopých strojích provádělo co nejméně změn, aby byl servis a dodávky náhradních dílů pro primitivní sovětské podmínky co nejjednodušší. 

Doma zase vládlo heslo, že „do komunismu nevjedeme na motorce, ale autem“. Své zavinil i nedostatek kvalitních materiálů, který by se musely nakupovat za těžko dostupné devizy. 

A pak se přidalo socialistické plánování, které nalinkovalo, kde, co a pod jakým názvem se bude v československých motocyklových národních podnicích vyrábět. 

Ve strakonické ČZ se najednou nesměly vyvíjet silniční závodní motocykly, v Jawě zase nedosáhli na motokrosové speciály. Ze slavné značky ESO se stala divišovská Jawa a zůstala tu pouze výroba plochodrážních motocyklů. 

Továrnám Jawa a ČZ byly přiděleny jednotlivé sportovní disciplíny a překročit toto nařízení se nedalo, i když oba výrobní závody disponovaly vynikajícími konstruktéry. Zatímco v Jawě se připravovala hlavně technika pro motocyklové soutěže, v ČZ pro motokros. Výroba materiálově i finančně nejnáročnějších silničních závodních motocyklů časem skončila úplně, nejprve v ČZ, potom i v Jawě. Unikáty světové úrovně se prostě jednoho dne zatloukly do beden a slavná silničářská historie se přerušila.

Kvalitní jezdecké zázemí

Naši jezdci nesměli závodit na zahraničních motocyklech, dokonce měli o těchto zákazech zakázáno na veřejnosti a pro média i mluvit. Často ani nemohli vyjíždět na závody za západní hranice a srovnávat se se světovou konkurencí. 

Přesto tu celá léta vyrůstalo množství skvělých závodníků a soutěžáků, kteří se prosazovali ve všech motocyklových disciplínách a ve světě se zdaleka neztráceli. Na silnici na světové medaile dosáhli František Šťastný a Gustav Havel, ale jezdců světových parametrů jsme v padesátých a šedesátých letech minulého století měli minimálně dalších deset. 

V motokrosu přiváželi mezinárodní vavříny Jaromír Čížek, Vlastimil Válek, Petr Dobrý a v sedmdesátých letech potom Jaroslav Falta, Jiří Churavý, Antonín Baborovský a Zdeněk Velký. Na největší úspěchy dosáhli jezdci motocyklových soutěží, tedy dnešního endura. 

V Mezinárodní trofeji i Stříbrné váze zvítězili hned v první poválečné Šestidenní v roce 1947. Od roku 1970 se hlavní soutěž Šestidenní proměnila v mistrovství světa družstev a naši byli přímo neporazitelní. Ještě stále jsme v poválečné éře nejúspěšnějším týmem Šestidenní motocyklové soutěže, s patnácti prvními místy v Mezinárodní a Světové trofeji a sedmnácti ve Stříbrné váze.

Navzdory věku stále mladí kluci

Na Jarově jsme se 16. března 2019 odpoledne mohli setkat mimo jiné s mistry motocyklových soutěží, Květoslavem Mašitou, Josefem Fojtíkem, Jiřím Stodůlkou, Vladimírem Janoušem, Stanislavem Zlochem, Otakarem Kotrbou, Josefem Císařem a Jiřím Císařem. 

Silničáře zastupoval třeba takový Bohumil Staša ml., motokrosaře Miloslav Souček, Antonín Baborovský, Jaroslav Falta, Jiří Churavý a Zdeněk Velký, plochodrážníky Jiří Štancl a Milan Špinka. Snad nejstarším účastníkem, který letos oslaví už devadesáté narozeniny, tu byl vítěz 13. ročníku Zlaté přilby Pardubice, Oldřich Klaudinger.

Autor:

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Tuzemák, nebo kafíčko? V Praze je soutěž motocyklového umění

Bohemian Custom Bike 2019

Kde končí konstrukční dovednost a kde začíná umění? Co je dopravní prostředek, a kdy se jeho role mění na umělecký...

Dvoutakty na sněhu. Dvouválcové skútry jsou návratem do světa bez limitů

Titan si vyloženě říká o jízdu vestoje ve stupačkách.

S vysokootáčkovým ječením velkého dvoutaktního motoru se dnes setkáte vlastně jen u amerických sněžných skútrů. Jinde...

Skútry jsou hit. Do Česka se vrací slavná Lambretta

Lambretta z roku 1947 a ta dnešní

Přibližně třetinu nových modelů, které se o víkendu předvedly na jarní výstavě motocyklů v pražských Letňanech, je...

Najdete na iDNES.cz