Mezinárodní den lesů byl vyhlášen na valném shromáždění OSN v prosinci roku 2012 a poprvé se slavil 21. března 2013. Hlavním tématem letošního dne jsou „Lesy a vzdělávání“ a čeští odborníci přicházejí s jasným vzkazem: Vztah českých dětí k lesům se zhoršuje.
„České děti se lesům dlouhodobě vzdalují. Pokud na to nepůjdeme chytře, jak se říká od lesa, neuspějeme a trend se nepodaří zastavit,“ říká Miloš Tomek z edukačního projektu Lesní svět.
Podle českého průzkumu Nadace proměny Karla Komárka tráví české děti pobytem venku průměrně 1:41 hodiny ve všední den a 2:49 hodiny o víkendu. A z toho v samotné přírodě (lesy, louky, pole) jen sedm minut ve všední den a 45 minut o víkendu. Kolik z toho probíhá právě a jen v lese, se přesně neví. Ve srovnání s časem stráveným u nejrůznějších médií je pobyt venku zhruba dvakrát kratší.
„Z pravidelných vzdělávacích akcí víme, že některé děti se dostanou do lesa třeba jen jednou za rok. To je skutečně alarmující, a pokud nechceme současný trend prohlubovat, měla by přijít koncepční změna,“ říká po sedmnácti letech zkušeností v lesní pedagogice Václav Lokvenc z areálu enviromentální výchovy Hájemství.
Změna by mohla podle odborníků vypadat jako například v sousedním Rakousku. Tam stát už na přelomu tisíciletí legislativně stanovil povinnost, aby žáci základních škol minimálně jednou za první stupeň a jednou za druhý stupeň navštívili centrum lesní pedagogiky. V Česku je taková aktivita závislá pouze na zájmu učitele.
Jak pracují lesníci?Zajímavou zážitkovou a vzdělávací výstavu s názvem Lesníkův rok pořádá Národní zemědělské muzeum v Praze. Návštěvníci se během výstavy seznámí s péčí o les, s lesnickým kalendářem, pro jehož jednotlivé části jsou typické různé aktivity jako například zalesňování, ochrana lesa, nebo semenářství. Součástí výstavy jsou také pochozí lesnické mapy, poznávací hry z přírodních materiálů nebo dřevěné stavebnice, sbírkové předměty a dílna lesníka. |
„Nic to nemění na faktu, že klíčovou roli hraje rodina. Když rodiče nebudou děti do lesů brát a nechají je sedět u počítačů, mnoho se toho stejně nezmění,“ tvrdí předseda Sdružení lesních pedagogů Ing. Marek Šuba.
Potvrzují to i výzkumy. Podle Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů chodí děti nejčastěji do lesa s rodinou (58 %). Se školou či zájmovým kroužkem to je podstatně méně (8,8 %). Jasně nejčastější aktivitou je sběr hub (39 %).
České děti jsou většinou schopné vyjmenovat pět lesních zvířat, u stromů už s tím mají problém. Nejčastější českou dřevinu nebylo v průzkumu schopno určit 56 procent dotázaných. A podle čtvrtiny dětí má odpadky v lese dokonce uklízet lesník.
VIDEO: Nudu v lavicích vystřídali lesní učitelé s doubky i měřidly |
Odcizování dětí přírodě každopádně netrápí jen české rodiny, jde o celosvětový problém. Ve Velké Británii a v USA už existuje pro neznalost přírody v dětském věku termín: porucha vztahu k přírodě.
V Německu upozornily na zhoršující se vztah dětí k přírodě výsledky posledního velkého evropského průzkumu (Jugendreport Natur) z roku 2017. Až 35 procent dětí si nebylo jistých, na které světové straně vychází slunce. Pětina si myslela, že to je na severu. Děti by také ne úplně výjimečně hledaly v lese jablka, hrušky nebo dokonce ananas a mango. Důvodem postupného odcizování dětí od přírody je podle studie lákavější nabídka televizního a internetového prostředí, kde děti tráví mnohem více času.
Vemte dítě do lesaV rámci Mezinárodního dne lesů vyhlásil edukační projekt Lesní svět soutěž o nejlepší pobytovou stopu. Cílem je dostat děti s rodiči do lesa. „Abychom dostali děti s rodiči do lesů, vyhlásili jsme v rámci Mezinárodního dne lesů fotografickou soutěž o nejlepší zachycení tzv. pobytové stopy zvířete v lese,“ říká Miloš Tomek z edukačního projektu Lesní svět. Může jít například o šišky sesbírané veverkou, stopu divočáka v bahně nebo třeba ptačí hnízdo. Zkrátka jakýkoliv důkaz pobytu zvěře v lese. Fotografie je možné do 28. dubna posílat na email info@lesnisvet.cz. Bližší informace najdete na těchto stránkách. Autoři pěti nejlepších fotek dostanou herní dřevěné sady s autorskými ilustracemi určenými k zábavě i vzdělávání. Jsou mezi nimi razítka se stopami zvěře, poznávací pexesa o lese a zvířatech či kvarteta jednotlivých biotopů. Při sdílení fotky na sociálních sítích je celosvětovým pojítkem hashtag #IntForestDay. |