Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na svazích frčí helmy. Jste IN?

  10:30
Historik lyžování možná někdy v budoucnu označí období 2004-2006 za epochu, v níž se při sjíždění na lyžích definitivně prosadily helmy. Dokazuje to jak nárůst nabídky a prodeje, tak i pouhý pohled na svazích. Odhadnout podíl uživatelů helem je ovšem zatím nesnadné.

Záleží na věku, středisku, části sezony, skladbě návštěvníků. Dominují sice děti, ale vedle nejpokrokovějších mladých snowboardistů a lyžařských freestylistů se čím dál více objevují i dospělí.

Apel na lyžaře sice není zdaleka důsledný, ale přesto nesou ovoce i kampaně ve stylu "kdo má něco v hlavě, chrání si ji", zapojující nejznámější závodníky. V Rakousku například Stefana Eberhartera.

Také statistiky už dokážou doložit, jak používání helmy skutečně snižuje počet úrazů a závažnost jejich následků. Amerika má zase v povědomí několik smrtelných úrazů vemi známých osobností.

Dobrá, ale ne všemocná

Helma na hlavě ale neznamená imunitu. Její schopnost ochránit při přímém nárazu je dokonce omezená víc, než si asi většina lidí myslí. Podle normy ASTM 2040 jen do rychlosti 22 km/h. To je hodně málo: podle nejnovějšího švýcarského výzkumu (2002) jezdí lyžaři průměrem 20 až 55 km/h. Při běžných 43 km/h to znamená 3,6 krát větší pohybovou energii, než odpovídá oné normě. Při 54 km/h dokonce 6,3 krát. Jinak řečeno, helma, která by v takovém tempu dokázala ochránit při přímém nárazu třeba do stromu, by musela mít 18 cm tlusté stěny a vážit přes 5 kg.

Přímý náraz hlavou je ale výjimkou. Běžné jsou naopak pády, při nichž se hlava otlouká o tvrdý sníh. Při nichž naráží do lyží, bot, holí či kolen jiných lyžařů. To jsou přesně situace, v nichž je zásadní rozdíl helmu mít a nemít.

Jezdíte na sjezdovkách s helmou? Hlasujte v anketě!

Co si myslíte o nošení helmy? Používáte ji, nebo uvažujete o její koupi? Podělte se o svůj názor v diskuzi!

Co je k dispozici

V nedávné době, kdy helmy byly pouze pracovní pomůckou závodníků, stála v popředí účelnost. Otázky líbivosti, váhy, pohodlí, přizpůsobivosti, větrání se takřka neřešily. Teprve nyní, kdy helmy útočí na široké spektrum uživatelů, se s helmami zachází jako se skutečnou součástí lyžařova i snowboardistova vybavení.

"Pokud jde o bezpečnost, jsou dnešní helmy vyzrálé," konstatuje německý test helem, provedený renomovaným institutem ARGE. "Vývoj skutečně pohodlných je ale teprve na počátku."

Bezpečnost

Je dána příslušnými normami: směrnice 89/686 EWG třída 2 = EN 1078, americká ASTM 2040. Zatím nejsou informace o tom, že by se objevily nějaké padělky, a tak jsou všechny helmy na trhu z tohoto hlediska vyhovující.

V rámci této normy jsou nevelké rozdíly dané materiálem vnější skořepiny a konstrukce.

Nejpevnější jsou výjimečné a drahé helmy karbonové, malou výhodu mají helmy bez větracích systémů a pravé sjezdařské, tedy bez odnímatelných měkkých krytů uší (freeridové, freestylové). Klasický třívrstevný sendvič se samostatnou prostřední absorbční vrstvou je o něco tužší – avšak těžší – než lehčí typy zhotovené tzv. inmold-principem, při němž se střední vrstva "spéká" s vnější skořepinou.
Helma se sejmutými ušnicemi nechrání odhalená místa. Kromě toho vznikne v místě chybějícího dílu dost vystupující hrana. Ta může při pádu a následném drhnutí o sníh způsobit namožení krční páteře.

Velikost a pohodlí

Většinu helem je třeba vybírat podle velikosti a tvaru hlavy. Pozor, samotná "vojenská" míra obvodu hlavy nestačí! Jak hlavy, tak helmy - někdy i téže značky - jsou tvarované různě, a tak platí jediné: zkoušet.

Hygienickou výhodou je vyjímatelné a praním dobře udržovatelné vnitřní polstrování.

Přizpůsobivost

Je důležité u dětí. Objevují se první systémy, kdy je možno vnitřní prostor zvětšit či zmenšit, a tak uchovat helmu po delší dobu a pro mladšího sourozence.

Větrání

Poměrně nový prvek, daný mj. nedávným mírným změkčením evropské normy. Testy se přimlouvají za systémy stavitelné s možností větrací otvory uzavřít. Je ovšem vhodné zvážit si způsob vlastního lyžování a rozhodnout, zda vůbec větrání potřebuju. Freestylista pobíhající po snowparku, stejně jako freerider občas šplhající za sjezdy v terénu je využijí více než běžný rekreant pohodově sjíždějící upravené sjezdovky. Pot z helem po tréninku nevylévají ani závodníci v letní přípravě na ledovcích.

Naopak v ochraně proti chladu je helma bezkonkurenční. Připomeňme, že při 0°C způsobuje vítr (a tedy i rychlost jízdy) 18 km/h ekvivalent -8°C, ve 36 km/h už -15°C. Při sjíždění v nikterak výjimečných -10° je tedy lyžaři i jako při -30°C!

Váha

Nejtěžší, až přes kilogram, jsou efektní skicrossové integrálky. Ty jsou ale pro běžného lyžaře zcela zbytečné. Dokonce mohou být i nebezpečné: když by lyžař po pádu klouzal z prudkého kopce po břiše nohama napřed a bezpečnostní oblouk se zaryl do sněhu. Slyšel jsem vyprávění matky, jejjímuž závodnickému synkovi to takovou helmu doslova servalo z hlavy jen díky tomu, že ji měl příliš velikou. Naštěstí ho jen bolelo za krkem.

Klasické "plné" helmy váží většinou něco přes půl kila, ale, jak konstatuje jeden z odborníků, "kvalitní helma dnes nemusí vážit víc než 350 až 500 gramů." Důležité je to kvůli co nejmenšímu namáhání krční páteře u dětí. Hmotnost by měla být rozložená co nejníže k ramenům – to ale zákazník neovlivní ani nepozná.

Uzávěr

Vesměs plastový bajonetový. Pásek pod bradou by měl být alespoň 20 mm široký. Vůči tomuto prvku helem mají odborníci zatím výhrady. Koženka okolo pásku snadno popraská a pod bradou dře. Prosazují ráčnový uzávěr (jako u snowboardových vázání) a větší měkkost, opět hlavně pro děti.

Uchycení brýlí

Další slabší stránka některých helem. Klasické očko vzadu na helmě vystřídaly mnohdy plastové úchyty jen zasunuté pod skelet helmy. Pozor, snadno se ztratí, hlavně u dětí je třeba pohlídat si. Vývoj zřejmě směřuje ke dvěma postranním úchytům a klasickému zadnímu, které společně zabrání sklouznutí pásků brýlí po helmě přes její vršek.

Tipy pro výběr

V žádném případě se nehodí helma cyklistická nebo inlajnová. Místo sáhodlouhých argumentů: odpovídají jiné normě (EN 1078) coby „ochrana hlavy“, nikoliv plnohodnotná „helma“.

Helmu nakupujte s brýlemi a naopak. Zdaleka ne všechny brýle jsou určené do helmy. Základní orientace: symbol "helmet compatible". I tak ale sledujte, jak jdou k sobě dohromady. Úhel výhledu v helmě je sice také daný normou, i tak ale existuje malý prostor pro rozdíly, jak hluboko do čela helma sahá. Některé brýle s menšími zorníky tak mezi svým horním okrajem a hranou helmy ponechávají nekrytý kus čela. Ten pak v mraze za jízdy trpí (ev. odpomoc: speciální kukla do helmy).  

partner přílohy

Pruženka "helmových" brýlí má být připevněná na vnější straně rámečku, dále od obličeje, ne těsně u něj, aby brýle s helmou dobře seděly i na krajích. Padnoucí velikost, nedocpávejte čepicí a nečekejte, že do ní dítě doroste. Na hlavě musí držet i nezapnutá. Ideální je, když s nasazenými brýlemi drží tak, že jste si ani nevšimli, že není zapnutá.

Výrobci upozorňují, že po každém vážném nárazu – a to i bez viditelného poškození vně - se už nemá helma používat. Žádná norma pro velikost takového nárazu ale neexistuje.

Jakkoli skvělou pomůckou helma je, platí i nadále: zárukou bezpečnosti, nejlepší prevencí a současně i vizitkou každého slušného lyžaře je ohleduplnost a jízda přiměřená okolnostem a vlastním schopnostem.

Lyžař s přilbou

Lyžař s přilbou

Autoři:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

Velká čínská zeď začíná dračí hlavou v moři. K vidění je v Laolongtou

22. dubna 2024

Žíznivý drak přistál na břehu moře, aby se napil vody. Křivky jeho nekonečného těla dál opisují...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na co zírá mašinfíra: Parní babičkou z Vrchlabí s Krakonošem v zádech

21. dubna 2024

Dnešní Mašinfíra nás zavede na krátkou trať, která vede přímo do krkonošské metropole, do Vrchlabí....

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...