Richard Konkolski postavil v paneláku plachetnici. S legendární Niké pak obeplul svět

  16:34aktualizováno  16:34
V polovině 70. let obeplul Richard Konkolski s plachetnicí Niké celý svět. Šlo o mimořádný sportovní i cestovatelský úspěch - ve své době byla jeho plachetnice druhou nejmenší lodí, která takovou cestu zdolala, a Konkolski prvním Čechem, který ji samostatně uskutečnil. Niké přitom postavil ve sklepě panelákového bytu v Bohumíně.

Niké postavil Konkolski v roce 1968. Aby mohl na mezinárodní scéně reprezentovat socialistický stát, musel ji převést do majetku Železáren a drátoven Bohumín, kde byl členem jachetního oddílu. | foto: Yan Renelt, MAFRA

Plachetnice Niké se dnes objevila mezi exponáty Národního technického muzea v Praze (NTM). „Jako kluka mě inspirovaly knihy Hanzelky a Zikmunda. Dnes jsem rád, že Niké v muzeu stojí vedle jejich tatraplánu a kotví vedle auta prezidenta Václava Havla. Je to dobrý pocit a i určitá nostalgie,“ řekl před dnešní vernisáží čtyřiasedmdesátiletý mořeplavec a vítěz řady námořních závodů. Zeměkouli pak obeplul samostatně ještě dvakrát.

Jeho aktivity tu dokumentuje i řada knížek, které napsal.

Fotogalerie

„Během mé kariéry zahynuly dvě desítky jachtařů, s nimiž jsem závodil. Mám zřejmě nad sebou nějakou šťastnou hvězdu. Když jsem začínal, byl jsem kluk - a mladý člověk je nesmrtelný. Čím je člověk starší, má větší respekt k přírodě, uvědomuje si, co všechno se může stát,“ dodal.

Dnešním cestovatelům nejvíce závidí digitální techniku. On se na moři orientoval podle hvězd a filmy vyvolával v podpalubí.

Podle ředitele muzea dopravy NTM Arnošta Nezmeškala jde o ukázku jeho odhodlání a nezdolné vůle. „Byl nucen za minulého režimu k naplnění svých snů nejen sám si postavit loď, ale i vybojovat mnoho bitev s úřady. Nakonec zvolil emigraci, ale zůstal vlastencem, vždy plul pod československou vlajkou,“ uvedl.

Niké postavil Konkolski v roce 1968. Aby mohl na mezinárodní scéně reprezentovat socialistický stát, musel ji převést do majetku Železáren a drátoven Bohumín, kde byl členem jachetního oddílu. V červnu 1972 startoval v závodě osamělých mořeplavců přes Atlantik, kdy pak z cíle, amerického města Newport, pokračoval v sólo plavbě kolem světa. Urazil 41 000 námořních mil a plavbu ukončil v červenci 1975.

O rok později se Konkolski s Niké zúčastnil dalšího ročníku závodu přes Atlantik, ze 125 přihlášených skončil druhý. Pro další plavby postavil dokonalejší loď Niké II., aby mohl dále závodit, zvolil v roce 1982 emigraci.

Národní technické muzeum v Praze vystavuje v dopravní hale jachtu Niké, kterou...

Také osud původní Niké byl dobrodružný. Nejprve ležela léta ve skladu, než byla prodána do soukromých rukou. Noví majitelé s ní ztroskotali na Jadranu, ale loď byla přivezena zpět do České republiky. Po roce 2000 ji získal Český svaz jachtingu a nechal ji opravit. Díky finanční podpoře ministerstva kultury ji Národní technické muzeum v roce 2004 zakoupilo.

Plachetnice Niké měří 742 centimetrů, má maximální šířku 231 centimetrů a výtlak 1,7 tuny. „Dnes by neobstála ani jako záchranný člun,“ řekl Konkolski, který se před lety se svou manželkou a synem vrátil z americké emigrace.

Niké bude v Národním technickém muzeu v Praze vystavena do konce letošního roku.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky, ceny pohonných hmot a rizikové úseky na jednom místě.

Nejčtenější

Pro lajky cokoliv. Turisté se v Černobylu svlékají i do spodního prádla

Do Černobylu se hrnou davy turistů, kteří chtějí na místě pořídit co nejlepší...

Do ukrajinského Černobylu se po úspěchu stejnojmenného televizního seriálu hrne čím dál více návštěvníků, kteří touží...

V Kapském Městě touží po „propasti vášně“. Nechávají si trhat zdravé zuby

V jihoafrickém Kapském Městě si lidé dobrovolně nechávají vytrhnout zdravé...

Na předměstí Kapského Města lze často potkat lidi všeho věku bez předních zubů. Nejde o žádný zdravotní problém, ale o...

Blíž k moři už to nejde. Vyzkoušeli jsme, jak zvládnout cestu na Rujánu

Kamenité pláže na mysu Arkona. S trochou štěstí tam potkáte i tuleně.

Nejlevnější, nejrychlejší a nejkratší cesta k moři je na sever. Balt není jako italské kafe, ale pokud k letní relaxaci...

Místo Prahy plné turistů jeďte do Olomouce, radí The New York Times

Letecký pohled na centrum Olomouce.

Cenné lákadlo turistů především ze Spojených států získala nyní Olomouc. Objevila se totiž v článku prestižního deníku...

Slovinská cesta do Mordoru. Škocjanské jeskyně jsou jako z Pána prstenů

Podzemní kaňon Reky v Šumící jeskyni

Nemusíte být úplný fanoušek Pána prstenů, ale některé pasáže filmové trilogie jsou tak sugestivní, že se vám prostě...

Další z rubriky

Slovinská cesta do Mordoru. Škocjanské jeskyně jsou jako z Pána prstenů

Podzemní kaňon Reky v Šumící jeskyni

Nemusíte být úplný fanoušek Pána prstenů, ale některé pasáže filmové trilogie jsou tak sugestivní, že se vám prostě...

Náhradu za zpožděný let žádejte hromadně, radí odborníci na reklamace

Petr Tomeček ze společnosti ClaimCloud (vlevo) a František Herynk ze...

Nastává hlavní dovolenková sezona, s níž se množí i problémy cestujících se zpožděnými lety a ztracenými zavazadly....

Duše Švýcarska za jediný den. Gruyeres si zamiloval i autor Vetřelce

Malé náměstí před gruyerským hradem

Říká se, že kdo nebyl v Gruyères, nebyl ve skutečnosti nikdy ve Švýcarsku. Nezbývá, než dát tomuto tvrzení za...

Najdete na iDNES.cz