Čtvrtek 9. dubna 2020, svátek má Dušan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. dubna 2020 Dušan

Diskuse k článku

Buďte sebevědomí a obezřetní. Jak si užít exotiku a nenechat se okrást

Strávili jste na tržišti s koberci, starožitnostmi nebo čímkoli hodinu, a měli jste pocit, že dál už se opravdu smlouvat nedalo. A přesto jste naletěli. Nebo jste v hotelu dostali slevu, reálná cena ale ve skutečnosti byla poloviční. Jak na to, abyste vás v exotické cizině neokradli při nákupech?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V28o40j58t37ě91c65h 94R14y66b91á14k 6270575662163

A jestli se ti to nelíbí, tak nezapomeň, že máte v kufru zavazadla a já odjíždím. // Asi bych opáčil tak nezapomeň, že odjíždím za pár dnů taky, v naší zemi máme internet, já umím světové jazyky a na světě je mnoho zemí, kam se dá podívat, nejenom ta tvoje. A ta nebude tak unikátní. Můžu zde být úplně naposledy, moji kamarádi a příbuzní nepřijedou vůbec a možná ani náhodní kolemjdoucí po přečtení mých referencí na netu. Samozřejmě je to nadsázka, protože pochybuji, že takový taxikář odněkud bude takové věci řešit, ale vláda dané země by tohle měla tvrdě potírat. Aby prostě dotyční jedinci své zemi nedělali ostudu. Každý totiž pojede tam, kde je mu dobře. A mě osobně stačí jeden negativní zážitek nad x pozitivních, abych to které navždy zavrhl. Upřímně řečeno, já bych do takových zemí vážně nejezdil. Potrpím si na korektní jednání, kdy je cena předem známa, odpovídá odvedené službě. Vystavení účtu a platbu kartou beru jako výrazné plus.

+1/0
26.3.2019 20:18
Foto

J27i96r29i 14B97i24l49i59n69a 5348600677

Na ceste do zeme kterou vubec neznate je nejaky pruvodce (treba Lonely Planet) nezbytny. Clovek ktery vubec netusi kde je, jak je to daleko z letiste do mesta a jaka plati mena je snadna obet. Ale pozdeji se vyplati pruvodce zase schovat a nebrat prilis vazne. Kdyz se ve 3 roky stare knizce doctete o levnem, poloprazdnem hotylku s ochotnou obsluhou, najdete obvykle narvany, predrazeny hotel s hulvatem v recepci, protoze to pred vami uz cetl milion lidi.

Pri nakupech se vyplati nejakou dobu jen chodit a divat se a poslouchat. Obcas se zeptat nezavazne na cenu a jit dal. Kupovat az mate nejaky prehled a smlouvat s usmevem a pratelsky.

Ja jednou prvni den v Malajsii nevidel nikde zadny alkohol, (jo muslimska zeme) tak jsem se v malem kramku tajemne zeptal cinskeho majitele po nejake whisky. On (taky tajemne) sramotil chvili pod pultem a prodal me malinkou lahvicku thajske koralky za dost mastnou cenu. Smlouvat odmitl. Ja vitezne vysel ven a hned za rohem jsem narazil na veliky, perfektne zasobeny a zcela legalni Liquer Store s polovicnimi cenami. :-)

0/0
21.3.2019 7:20

M25i41c34h30a84l 47M76i68l36l81e58r 9336512129862

se zajmem a davkou humoru procitam obsaznou a informativni diskuzi s Alfredm Rudysem.

Nejsem si na 100% jist, zda si z nas preci jen nedela srandu a nebavi se na nas ucet- nebo zda sve vyroky mysli vazne.

* Napr. me moc pobavilo tvrzeni, ze se mu nelibila Pariz, protoze tam

"A) Francouzi nechtěli mluvit anglicky. B) Všechny nápisy, popisy i menu byly francouzsky"..... "Pro někoho kdo je z Prahy zvyklý na česko-anglické nápisy a hlášení byla francouzská realita (vše francouzsky, málo co anglicky) smutná".

** Na jednu stranu mu vadi spina v Parizi i "špinavé a zanedbané Benátky", ale na druhou stanu mu jde na nervy svycarska "až úzkostná čistota a vypulírovanost".8-o

*** Nebo Alfredovo tvrzeni, ze je presvedceny "foodie", znalec mnoha exotickych jidel, " jsem nadšený "foodie" - takže vše co jste vyjmenoval jsem buď sám rovnou uvařil nebo jedl aniž bych bych opustil Prahu. Pro to abych ochutnal exotickou kuchyni nemusím cestovat na kraj světa. Tu si uvařím sám, suroviny se sehnat dají". - a pritom napise takovou botu: "Ale abych ochutnal sašimi nemusim kvůli tomu do miliardové Indie. "8-o

**** poznamka "Nejdál jsem byl ve Švýcarech" a pritom popis rady zklamani zazitych ve Francii me privedla k uvaze zda mily Alfred vubec zna mapu Evropy.;-)

Tak trochu se priklanim nazoru, ze to asi mysli vazne.

+1/0
16.3.2019 3:58

M21a22r74t60i63n 62K48o98l88á49ř 1435144149905

On tady tohle nepíše poprvé. Podle mě je to jen prudic a provokatér. Z nějakého důvodu nemá rád exotické země, vlastně žádné cizí země a opakuje tady svoje příspěvky, včetně mýtů že dříve býval svět bezpečnější.

0/0
17.3.2019 10:37

M97i67c67h15a36l 87M35i66l82l41e19r 9886462379442

rozesmalo me v clanku :"A když víte, že lahev vody stojí běžně 10 a prodejce vás žádá o 20"

Kdyz jsem prvne privezl manzelku do Prahy a ukazoval ji me rodne mesto, samozrejme jsme sli na Hradcany. Horky srpnovy den 2001 -no nic, zajdu ke stanku koupit dve lahvicky vody.

Prodavac chtel 70Kc za 500 ml lahvicku. Tak jsem rekl prodavaci co s tim muze udelat -zlodejnu nepodporujeme.

Proto take nikdy nejime ve zlodejskych pastech na zahranicni turisty - restauracich kolem Staromestskeho namesti. Mame ty svoje oblibene, kde vime, ze tam dobre vari, maji ochotnou a prijemnou obsluhu a uctuji rozumne ceny. Od nas dostanou slusneho tuzera.

+1/0
15.3.2019 20:01

J47o95s61e94f 36V37o47s93i72c96k15y 4763417456793

S tim pitim je to daleko horsi v Australii. Alkohol i pivo je tam straslive zdaneno - to chapu, takovych statu je vic, ale s tim ze zdanili i Coca colu to trochu prehnali. Vzdyt to stoji vice nez mleko !

0/0
17.3.2019 8:25

J51o43s71e77f 37U23l90m28a24n 8230610548385

Nejlepší lidi jsem potkal v Evropě a USA. Několikrát se mi stalo, že mě někam svezli třeba i policisté (u nás to tuším ani není legální). Vždycky nezištně. Naopak v takových těch "tropických rájích" po mně vždycky něco chtěli. Pokud někdo za službu něco chce, je to naprosto v pořádku, ale musí to chtít narovinu...Ne, že si bude hrát na dobrodince a pak to rozbalí. Na Asii je fajn aspoň to, že vás ti lidi aspoň fyzicky nenapadnou. Oni si řeknou o nějakou přemrštěnou cenu, ale prostě to s něma nějak ukecáte a obě strany jsou relativně spokojené. V jižní Americe to bohužel neplatí. Tam tyhle mantinely nemají.

+2/0
14.3.2019 21:26

P42e50t73r 26N20e63c50h53a80n18i77c62k60ý 7733936188310

Definice okradení je zde však trochu klouzavá, protože pokud cena není pevně daná, je to vše o tom za kolik se to prodá

0/0
14.3.2019 20:23
Foto

J20i92r31k13a 89L75a26s68z10y 4311564773469

Jaká že je vlastně definice rasismu?

Černí jsou vždy a všude chudáci, musí se jim pomáhat, sbírky, UNICEF, bla bla bla...

+10/0
14.3.2019 19:39

J81a74n 82B19a61b31i32č88k66a 9773939363697

Já pamatuji, že za komunistů byly jině ceny pro čechy a lidí z východu a jiné pro "bílé" cizince, ze západu. Nebyl to nějaký podvod prodávajících, bylo to oficiálně schváleno vládou. To se protáhlo až do konce 90 tých let.

0/0
14.3.2019 19:22

M34i93c24h76a49l 96M19i92l12l67e32r 9346512749562

po sametu jeste na nekolik let platilo, ze kdyz se host ubytoval v ceskem hotelu a predlozil pri registraci cestovni pas ciziho statniho prislusnika, byla mu uctovana podstatne vyssi cena nez tem, kdo se prihlasili s cs. / ceskou obcankou.

Take jsem zazil pri ruznych prilezitostech u "nahanecu na koncerty", jakych je v Praze dost, jine ceny pro cizince nez pro domaci. Tohle jsem videl jeste po vstupu Ceska do EU!

Sli jsme s manzelkou, ceskym bratrancem a jeho manzelkou po Malostranskem namesti. Mluvili jsme anglicky protoze manzelka cesky neumi. Vysokoskolsti studenti tam vykonavali sve prazdninove zamestnani propagaci koncertu u sv. Mikulase a v dalsich kostelich a v anglictine nam nabizeli vstupenky za XXX Kc nebo za Euro ve "vyhodnem kurzu". Pro ne.;-D

Kdyz jsem se oddelil od nasi skupiny a sam zastavil u dalsi studentky o nejake metry dal s otazkou v cestine kolik listky stoji, rekla mi docela klidne, ze pro Cechy XX a pro cizince XXX.

0/0
15.3.2019 19:37

A56l20f42r93e74d 43R36u13d79y50s 3218712855

Sice nejsem starý - ale nějak nechápu tu touhu cestovat do exotických lokalit... do zemí mimo naši euro-(severo)americkou kulturu. Stačí mi když si pustím televizi - a vidim to samé. A nehrozí že mne uštkne jedovatý had, unesou a zavraždí teroristé, dostanu exotickou nemoc nebo se mnou spadne letadlo. Nejdál jsem byl ve Švýcarech a když chci vidět lva nebo gorilu stačí Trója. Nechápu co všichni na cestování k bosonohým národům mají. Dnešni svět je nebezpečné místo. Četl jsem třeba o tom že Japonci když přijedou do Paříže tak utrpí kulturní šok a zvrací. Já když přijel do Francie tak jsem utrpěl kulturní šok taky - a to nejsem Japonec. A) Francouzi nechtěli mluvit anglicky. B) Všechny nápisy, popisy i menu byly francouzsky. C) Špína venku (a o pár let později) i na hotelu. Francie mne tak zklamala že jsem od té doby nikam nevyjel. Řídim se heslem že bydlím v nejhezčím městě na světě. Jen kdyby tu nebylo tolik turistů ! Ale stydím se že Praha je vyhledáváná lidmi co sem jedou pařit a za prostitucí. To je prostě ostuda :( Nikdy jsem nepochopil co je na tom krásného opít se do němoty a muchlovat se s prostitutkou, protože se zítra žením(stag night)...ale možná jsem moc puritán.

+2/−7
14.3.2019 18:28

R42o53m25a36n 76P30a51s32t54y32r80i59k 6677539785168

Alfred Rudys;-D;-D;-D

+1/0
14.3.2019 18:53

A59l84f20r56e74d 41R55u44d10y60s 3358972905

Ale chápu že mnozí to maji jako koníčka - někdo sbírá klíční kosti a jiný touží navštívit izolované domorodce - buď aby se jimi nechal zastřelit jako ten týpek co provokoval Sentinelce, nebo se nechal pokousat nejjedovatějšími mravenci, protože to je v kraji zvykem a dostal se do transu. Pak ale ať se lidi nediví že dopadnou špatně jako ty dvě naivní slečny ze Skandinávie, které zabili teroristé nedávno... Ostatně - našim občankám se se stalo něco podobného, jen češky měly vic štěsti...a nebyly zabity...a přesto budou lidé dál cestovat, bez ohledu na nemoci, teroristy a letecké katastrofy...

0/−3
14.3.2019 19:01

Z43d36e38n34e33k 59B57o52h95a57c31e33k 1348127877609

„Člověk, který cestuje s touhou dozvědět se, cestuje přes všechny dálky, hlavně k sobě samému...“

+2/0
14.3.2019 19:31

A43l17f89r56e95d 30R65u11d25y20s 3118972795

Ale dneska to můžete vidět na cestopisných kanálech, ba dokonce i ve VR. Jistě, pokud někdo miluje dejme tomu potápění v moři, to v tuzemsku sotva zažije. Ale abych ochutnal sašimi nemusim kvůli tomu do miliardové Indie. A vůbec největší zlo jsou poznávací zájezdy - které nejlépe charakterizuje název starého filmu "Jestliže je úterý-musíme být v Belgii". Když jsem byl ve Francii na konci jsem už plakal že nechci vidět už žádnou další katedrálu. Jediné co si pamatuju že jsem byl už tak přesycen katedrálami že tu v Remeši (na kterou jsem se nejvíce těšil) jsem si ani pořádně neprohlédl... Fakt nechápu davové zájezdy všefotícich turistů, pohybujícich se ve štrůdlech. Vždyť ani nemohou vědět kde byli. Já když cestoval, nechal jsem vše na hotelu a snažil se vše si prohlédnout nenápadně,zapadnout mezi místni, nevyčnívat. A to bylo vesměs v době před smartphony s GPS. I proto bych třeba jel do Nového Yorku, ale ne do Činy nebo Indie, o Africe nemluvě. V takovém Berlíně snáze splynete s davem, ale musite mit důvod tam jet. Zkrátka, někdo miluje být turista a jiný je šťastný na zahrádce u tetičky...

0/0
15.3.2019 9:31

Z35d26e93n52e40k 20B95o52h35a44c93e31k 1638627367879

A proto napr. Jan Werich k cestovani rekl, co psano shora.

0/0
15.3.2019 11:55

J33a49n 38Z67á82t66u52r45e50c94k23ý 9693363187222

Tak pokud Vám stačí televize místo reality, tak aspoň hodně ušetříte. Mi tedy televize realitu nahradit nedokáže.

Pokud se týče poznávacích zájezdů, ty obvykle jasně vymezují svůj program už předem a pokud se Vám zdá, že je něčím přesycen, pak samozřejmě nemá cenu na ně jezdit. Pokud si chcete prohlédnout jen pár objektů za týden, můžete jet klidně sám. Ale mnohým stačí leccos vidět "letem světem", já patřím mezi ně. Nepotřebuju si všechno pamatovat, vjemů je moc. Ale chci něco zažít, něco vidět. Když si jdu prohlédnou Louver, je mi jasné, že toho k vidění příliš a že si toho moc pamatovat nebudu. Přesto mám z jeho návštěvy krásné pocity.

Osobně jsem toho nacestoval dost, ale splývat s místními jsem nějak neměl důvod. Oni jsou oni, já jsem já.

+2/0
15.3.2019 15:17

M58i59c71h69a40l 37M79i93l91l91e18r 9186722949352

ucel cestovani je poznavani sveta, sebevzdelavani a rozsirovani vlastnich obzoru - tech zemepisnych stejne jako tech myslenkovych.

Ucelem cestovani NENI splynout s davem.

Ziji v zamori a ani kdyz prijedu navstivit rodinu a pratele v Cesku, nesnazim se zoufale splynout s davem, abych nahodou nevycnival.

Kdyz jdeme s manzelkou courat cely den po prazskych zakoutich a fotografovat, nechodime v peknych mestskych botach a obleceni, ale klidne v turistickych botach a siceupravnem, ale rozhodne pohodlnem odevu a s batuzkem na zadech. V mem pripade batohem, aby se mi tam veslo fotograficke nadobicko.

0/0
15.3.2019 19:48

D42a66v38i22d 91K70n71a40p95e68k 8727574126455

tsk vudet neco v televizi, jet na misto s cestovkou nebo navstivit to misto na vlastni pest s batohem jsou 3 uplne ruzne kategorie. kazdemu ci jeho jest - to je vyhoda dnesni doby.

+1/0
15.3.2019 22:45

K95a35c25a 26R31a45n70i90s 8919942609522

Muzu se zeptat, kolik vam je? Ja zas nechapu, proc by nekdo chtel umrit a nevidet svet, neochutnat argentinske asado, Vietnamske pho, indicke curry, spanelskou paellu........... nenadechnout se mistniho vzduchu, nestravit cas s Lidmi uplne jine kultury.... podle me, musi byt takovy zivot desna nuda. No ale proti gustu...

+4/0
14.3.2019 20:30

A55l46f75r74e57d 79R49u25d61y56s 3418242255

Jistě. 38. A jsem nadšený "foodie" - takže vše co jste vyjmenoval jsem buď sám rovnou uvařil nebo jedl aniž bych bych opustil Prahu. Pro to abych ochutnal exotickou kuchyni nemusím cestovat na kraj světa. Tu si uvařím sám, suroviny se sehnat dají. Třeba na NG Wild je seriál Hadi ve městě. Už tam mělo pár lidí mambu nebo kobru v šatníku nebo v posteli. Vlastně necestuji i proto abych si nezkazil iluze. Ono to je jako s těmi Japonci, co si idealizují Paříž a pak v kulturním šoku zvrací, protože realita je odlišná. Pro někoho kdo je z Prahy zvyklý na česko-anglické nápisy a hlášení byla francouzská realita (vše francouzsky, málo co anglicky) smutná. Stejně tak si pamatuju špinavé a zanedbané Benátky (1993), s oprýskanými domy. Ve Švýcarsku mne štvala až úzkostná čistota a vypulírovanost. A jako někdo kdo nemá rád davy a frmol bych se ve většině megapolí cítil nešťastný. Já si takové město o 10-20 000 000 lidí ani nedovedu představit a to mám.vysokou... Ale je pravda že dost lidí z mého okolí jsou zcestovalí a každou chvíli jsou někde jinde. Ale tak ne každý je pan Stingl nebo pan Zikmund. Ti aspoň cestovali v době kdy to bylo exotické, globalizace daleko, svět byl bezpečnější a třeba letět letadlem bylo něco extra a ne jako dnes kdy létá každý. Ale ty časy jsou - bohužel-pryč...

0/0
14.3.2019 22:23

A51l85f28r74e11d 67R78u77d58y94s 3658922905

Ale když jsem někam jel tak jsem chtěl vidět něco pěkného. Ale do Prahy jezdí HODNĚ turistů za alkoholem a prostitutkami. Teď město zarazilo "chlastací kola" (což je super), teď ještě "policejní hodinu" a bude po alko-turistice. Asi jsem moc puritánský ale mne by nenapadlo letět třeba do Londýna nebo Kodaně(pravda tam je to složité)abych se tam opil. Ve své podstatě je to to samé co je parodováno v dědictví - banda buranů jede do velkoměsta aby se tam opila a poprala v restauraci, kde se chovaji - inu jako burani. Nebo si vezměte ty turisty co u Quadria přizabili číšníka. Pár let zpět se řešily problémy studentů ze Skandinávie co se sebrali a jeli o prázdninách pařit (čti - dělat tu nepořádek) do Prahy, přičemž doma by si to netroufli...

0/0
14.3.2019 22:53

J50a59n 63Z51á73t42u61r48e24c35k64ý 9313203917172

Tak to máte zajímavý důvod k ne-cestování: abyste si nezkazil iluze o místech... a já přesně z toho důvodu cestuji - abych si opravil iluze. Protože poznat nějaké místo v jeho nahotě je pro mě cennější a přínosnější, než ho poznat jen na fotkách z katalogu. V tom je myslím jeden z velkých důvodů cestování - poznat realitu. Některé věci jsou horší, než se zdají být z fotografií, mnoho jiných je ale naopak mnohem lepších, jiných, kouzelných, mají něco, co ani fotografie nedokázaly vyjádřit. Potápění u korálových útesů, trek ve velehorách, jízda minibusem v poušti, krátká túra džunglí, nekonečnost stepí, staré ruské vlaky... to všechno přináší nějaké poznání, skutečnost, kterou člověk musí vnímat všemi smysly a která nemůže být prostě zprostředkována nějakým médiem. A i když realita někdy není tak pěkná jak se zdá, o to je zajímavější - člověk tak porozumí i sám sobě, tomu, jak si představuje svět a vytváří si o něm mínění. Cestování není jako návštěva lázní nebo galerie, kde smysly mají být oblažovány. Cestování je poznání světa, jaký skutečně je, i sebe samého.

A cestování nemá moc co dělat s tím, jestli cestuje dneska každý, nebo nikdo. Je úplně jedno, jestli jsou doby Stingla a Zikmunda nebo nejsou. Smysl cestování není v tom, podstupovat nebezpečí či objevovat cosi, co ještě nikdo neobjevil. Necestujeme proto, abychom se od někoho odlišili. Cestujeme, abychom poznali. Stejně jako čteme knihy, které mají pro nás nějaký smysl, bez ohledu na to, kolik jiných lidí je čte taky.

+3/0
15.3.2019 7:40

P85a82v49l92a 11L10i78s58k52o25v90a 9379806744955

Pana trochu chapu - me nikdy nelakaly metropole, ani moc jine kultury..za to me to vzdy tahne do prirody v jinejch koutech sveta - to je neco, co me fakt nestaci videt v televizi...takze kdyz cestuju, tak hlavne kvuli prirode, clovek se behem toho setka i s mistnimi, to je jasny, ale beru to spis jako nutnost nez duvod moji navstevy dany zeme.

+1/0
15.3.2019 2:39

J50a19n 80Z66á38t89u60r20e82c98k61ý 9763363597632

Mate tak zhruba predstavu o tom, kolik asi lidi denne zemre na ustknuti hada nebo teroristicky utok a taky o tom, kolik u nas denne zemre lidi na silnicich, v dusledku koureni nebo chlastu?

+2/0
14.3.2019 20:43

J53a89n 74J71i90r74i54c72e91k 1897714100214

Všude jsme chodící peněženky......

+6/−1
14.3.2019 18:01

P35a81v14l79a 72L28i83s55k50o53v62a 9279356724665

Akorat jsme se vratili z Dominikansky Republiky - zkusenost s mistnimi hodne zajimava. Presne jak pisete, nebyli jsme pro ne nic jinyho nez chodici penezenky, az kdyz jsme je ujistili, ze nejsme Americani, ale obycejni lidi z CR tak hodili trochu zpatecku, ale jinak by tam z nas sedreli kuzi.

+3/0
15.3.2019 2:45

M93i48c33h51a98l 87M71i10l61l19e83r 9316952459882

v Parizi se nam pri nasi prvni navsteve moc hodilo zduraznovat, ze prestoze mluvime anglicky, nejsme Anglicani ani Americani, ale Australani.

Okamzite udelali zmenu ve svem pristupu a ukazali se jako docela ochotni a pratelsti lide.

Pred druhou navstevou jsem si dal praci s navstevou rychlokourzu turisticke francouzstiny a s mymi pokusy o franctinu (aspon ze zacatku konverzace) byl vysledek jeste lepsi.

0/0
15.3.2019 20:06

P75e66t88r 49N83e10c93h80a13n18i74c18k12ý 7453216538640

Fakt je ten, že z čím bohatší země tím často blbější turista, kterému to je jedno. Prostě platí a fotí, stejně to jsou pro něj drobné. Pak si Čecha a Američana nebo bohatou Ruskou paničku spojí v jedno

0/0
14.3.2019 17:43

E12d87v78a52r66d 29N11i32c63h80t51b70u87r95g87e19r 2610779952380

A teď ještě poradit, jak nenechat ze sebe dělat hlupáka na Staroměstském náměstí.

+1/0
14.3.2019 14:40
Foto

V85ě87r66a 10R66a29m43b33o79u68s64k50o64v29á 3285171660457

Smlouvám na cenu obvyklou u nás. Smlouvat na jejich běžné ceny není moc fér.

0/−3
14.3.2019 12:57

M19i47c86h26a30l 28M51i20l25l21e85r 9986502679252

;-D kazda zeme ma ceny nasazene podle svych vydelku, aby vyhovovaly domacim obcanum statu, ne navstevnikum.

Je ponekud nelogicke a nerealisticke snazit se handlovat treba v Norsku, aby snizili cenu na uroven obvyklou v Cesku, protoze jejich ceny ti nepripadaji fer.;-)

0/0
15.3.2019 20:14

S25t78e24v30e 77A84u46b85i77n 1524936268

jako kluk jsme se setkali s nasi ceskoslovenskou rodinou v jugoslavii,psal se rok 1980,sli jsme si sednout do restaurace a obednali obed,a na listku bylo napsano ze to stoji 10 nemeckych marek,kdyz jsme platili tak byla cena polovicni,kdyz matka vyvalila oci,tak se ten Jugos usmal arekl,10marek to je pro ty nemecky vepriky,pro cechy uctuju jako pro nasince,a kdyz jsem v roce 1995 navstivil prahu pak jsem si koupil na trzisti u vaclavaku vyrezavane sachy,na cenovce bylo 2000korun a ja se zeptal kolik vam dam a pani me odpovedela dejte me 1500 korun a tak jsem ji podekoval,ze me udelala cenu a ona,ze ty ceny jsou nastrelene pro cizince,protoze ti si mysli ze jsou na trzisti v istambulu a chteji porad smlouvat a ze pro cechy ma lepsi cenu protoze cesi nesmlouvaji

+8/0
14.3.2019 12:49

J15a68n 76P80e51š25u67l57a 4516680662474

Tip pro ty měkčí z nás, kdo neradi smlouvají: Snažte se být informovaní a hledat levnější alternativy.

Heslo č. 1: "Nesmlouvej s taxikářem, když můžeš jet autobusem" (Aneb lépe bez řečí vysolit guatemalskému výběrčímu v autobuse 20 GTQ místo obvyklých 10, které platí místní (cca 2,50 USD), než si na stejnou trasu brát taxi za 20 USD, jako většina turistů, a snažit se to s řidičem o pár USD usmlouvat. Ceny jsou přibližné z roku 2005. Obecně se to dá přeložit - "hledej nízkonákladovou alternativu - pak bude spokojený dodavatel i ty".)

Heslo č. 2: "Kdo tě neobsluhoval, nechce spropitné." (V USA je nepsaná povinnost přidat 10 - 15 % k účtu v restauraci, protože z toho číšníci žijí - jejich základní plat je žebrácký. Co s tím? - Jít do bufetu bez obsluhy, kde žádné spropitné nechtějí a možná bude levnější i základní cena.) Přeneseně se to dá aplikovat na všechny případy, kde nás někdo obsluhuje - např. s malým zavazadlem nebudeme platit za nosiče (protože si ho odneseme sami), hotely bez pokojských (stele se jen na začátku a na konci) bývají výrazně levnější. Opravdu potřebujeme danou službu?

Obecně mohu říci, že se mi zatím vždycky (!) vyplatilo investovat 20 - 30 EUR do kvalitního průvodce (Lonely Planet, Rough Guides, možná Let's Go, určitě ne Marco Polo). Náklady se mi pokaždé vrátily v různých fíglech, které se daly využít (např. po příletu v San José v Kostarice vyjít cca 200 m z terminálu na zcela neinzerovaný a z terminálu neviditelný bus za 0,50 USD, zatímco většina turistů bere taxi za 10 - 12 USD - ceny z roku 2004; totéž např. v Agadiru v Maroku).

Samozřejmě se to nedá uplatnit všude - na tržišti nezbyde než smlouvat. Pak je nejlepší být připraven odejít s nepořízenou (doopravdy!) a dát si limit na útratu. A když nás nakonec občas oberou (nebo dodatečně zjistíme, že odmítnutá nabídka byla vlastně výhodná), brát to sportovně. Pokud někomu můžeme udělat radost tak malou částkou, jako ve zmíněném guatemalském autobuse, tak vlastně o nic nejde.

+11/0
14.3.2019 12:21

J31a46n 79Z27á95t34u49r49e14c86k87ý 9593713617192

To jsou sice rady užitečné, ale já myslím, že každému snad úplně jasné ne? Vždyť to platí i pro Česko:

1. Místo taxíkem jezděte veřejnou dopravou. Ta je levnější. TO platí samozřejmě i pro dopravu z letiště.

2. V bufetu nebo venku u stánku se pravděpodobně najíte levněji než v restauraci s číšníky. A v hotelu si můžete sami vynést kufr, nebudete platit spropitné pikolíkovi.

Knižní průvodce je dobrá věc, ale ještě lepší je ověřit si informace o dopravě na internetu. Skoro každé letiště uveřejňuje způsob dopravy do města i s cenami a jízdním řádem.

+5/0
14.3.2019 12:41

J73a35n 12P49e14š55u44l15a 4566350982674

Naprosto souhlasím, jsou to samozřejmé věci. Ale spousta lidí to nedělá (ve zmíněném kostarickém busu jsem byl jediný běloch, v marockém jsme byli dva) - tak je možná dobré je připomenout. Na dovolené se často chováme jinak než doma a z pohodlnosti nebo nedostatku informací vybíráme drahé alternativy.

Ohledně hledání dopravního spojení na webu - to jde ve vyspělých zemích. Naprosto skvělý je například dánský http://rejseplanen.dk . Ale např. že bus č. 4 jede z letiště Agadir na autobusové nádraží za 0,10 EUR, to v žádném "marockém IDOSu" roku 2010 nebylo. Kdybych si to býval nepřečetl a výslovně se na tuto linku nezeptal, byli by mne místní poslali do taxi. Takže na knižního průvodce nedám dopustit. Ale máte pravdu, vhodná aplikace na mobilu může být mnohde ještě užitečnější.

Jinak děkuji za komentář.

+1/−1
14.3.2019 12:57

J73a20n 56Z82á30t38u42r63e40c71k76ý 9293763657292

Co se tyce turistu a taxiku, osobne si myslim, ze turiste vetsinou taxi pouzivaji umyslne. Jednak jsou casto bohatsi nez Cesi (nebo urcite nez ja), a setrit nepotrebuji, a taky je taxik doveze treba az k hotelu. Nepredpokladam, ze takove mnozstvi turistu by nevedelo o moznosti verejne dopravy.

Jinak to dopravni spojeni z letiste maji i rozvojove zeme, nejen vyspele. Samozrejme nemaji idosy nebo nejake dopravni aplikace, maji proste druh dopravy a ceny vypsany na strankach letiste.

Dekovat za komentar nemusite, to nebyla laskavost, delam to pro zabavu:-)

+1/0
14.3.2019 13:21

P72e92t62r 65N94e94c41h94a40n45i17c52k57ý 7863416338910

Turisté používají taxi také proto, že v jejich zemích často jsou nohou zóny nebo se boji chodit po setmění. Takže to dělají tak jak jsou zvyklí. My jsme zvyklí chodit kdykoliv, kamkoliv, ale mnohde to tak opravdu nedělají

+2/0
14.3.2019 18:23

P95e66t75r 38N56e14c67h31a39n96i78c11k58ý 7813726478350

No-go zóny :))

+1/0
14.3.2019 18:23

J70a21n 92Z68á13t71u41r25e25c46k22ý 9853833767972

Tak mozne to je, nicmene tema je jine: srovnani verejne dopravy a taxiku, ne chozeni pesky po setmeni...

0/0
14.3.2019 20:46

P48e83t33r 20N89e89c25h88a94n44i65c97k62ý 7923816638440

Ano, já jen popisuji důvod, proč tolik lidí bere taxiky. Prostě cizí zemi nevěří aby použili veřejnou dopravu nebo šli pěšky z letiště bůhvíjakou čtvrtí.

0/0
14.3.2019 21:01

J14a32n 25Z29á39t32u91r93e43c23k40ý 9663543447542

Tak pokud nevěří městskému autobusu jedoucímu z letiště do centra... asi jsem se ještě s takovým názorem nesetkal, ale to je možné. Osobně bych ale tipoval, že je to spíše z pohodlnosti, aby nemuseli zjišťovat, kam autobus jede a hledat hotel.

0/0
15.3.2019 7:25

P30e79t62r 73N57e61c57h45a54n32i97c34k47ý 7733776318430

Ne vždy VHD jede, ale vždy je dobré mít nastudovanou cenu za km jaká je běžná

0/0
14.3.2019 17:46

J81a76k80u61b 60S78t19a61š40e25k 4557759843324

Já jsem teď narazil na sofistikovanější systém okrádání turistů:

- výběry z bankomatů omezeny na cca 7000,- Kč na jeden výběr... vybrat lze tolikrát, kolikrát chcete, ale každý výběr zpoplatněn cca 150,- Kč.

- nemožnost využít internet k nákupu vnitrostátních letenek - web se takřka vždy záhadným způsobem zasekne a nezbývá než dojít a pobočku a zaplatit cca 2x tolik

- dvojité naúčtování ceny letenky, pokud se náhodou podaří objednat přes internet

- dvojité ceny pro cizince za vstup do národních parků a památek

+1/0
14.3.2019 12:17

D49a98v20i76d 82K40n17a15p81e56k 8857704966405

Navštívil jsem dost exotických zemí a asi nejhorší je to v Indii, Srí Lance. Jako bílého vás vidí pouze chodící pokladničku, taxikář si řekne o trojnásobnou cenu než pro místního a radši odmítne rito, než aby dal normální cenu, případně jede úplně jinam.

Chápu, že jsou chudí, ale nějak se mi morálně ekluje dohánět toto natahováním zákazníků. Takže dost cast o ceně tvrdě vyjdnávám a nehodlám je podporovat v tomto nestydatém okrádání.

+11/0
14.3.2019 12:01

O96d54s29t64r91a96n83ě77n63ý 92U68ž10i52v22a27t45e11l

Uživatel požádal o vymazání
+3/0
14.3.2019 12:10

P68a69v10e58l 35K36u95b94i89š35t76a 7936344742890

Tak to stačí přijet do Prahy a objednat si Taxi německy nebo anglicky. Taky to bude dvoj až trojnásobek normální ceny.

0/0
15.3.2019 22:15

D81a77v63i84d 95K90n83a86p47e71k 8457274186815

bohuzel ti v praze nejsou jen taxikari. byl jsem na male strane se znamymi z rakouska, dali jsme si bagetu s pivo na jedne zahradce u karlova mostu. objednavali jsme nemecky. mel jste slyset ty kecy pingla, co si myslel, ze mu nerozumime. kdyz jsme mu nakonec rekli cesky "platime", videl clovek, jak mu spadla brada. jeste k tomu, kdyz jsme si pred predanim penez zkontrolovali ucet a nedali spropitne, tak se tvaril pekne urazene. tak jsem se nejak za cesko stydel

0/0
15.3.2019 22:40

P86a94v87e45l 54K27u10b96i81š71t28a 7336694112700

Btw. SriLanka je OK. Experti v tomhle jsou všechny africké země. Běloch = bankomat a čím chudší země, tím větší denní limit na výběr.

0/0
15.3.2019 22:18

Premium

Klienti versus cestovní kanceláře: jak nepřijít o peníze za zájezd

Cestovní kanceláře jsou zahlceny žádostmi klientů o zrušení zájezdů. Sociální sítě se plní příspěvky nespokojených...

Premium

Ufňukaná generace. Mladí v pandemické panice možná konečně dospějí

Vše zlé může být k něčemu dobré. Dokonce i koronavirus. Magazín Víkend DNES se domnívá, že mladí lidé v pandemické...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Najdete na iDNES.cz