Středa 21. října 2020, svátek má Brigita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 21. října 2020 Brigita

Trajektům mezi Helsinkami a Tallinnem uleví nejdelší podmořský tunel

Finsko a Estonsko plánují železniční tunel pod mořem až za 20 miliard eur, který bude dlouhý 103 kilometrů a povede až 215 metrů hluboko pod mořským dnem. Projekt by sblížil Helsinky a Tallinn jako nikdy předtím: cestu mezi těmito metropolemi by zkrátil ze dvou hodin na třicet minut.

Jižní přístav s katedrálou Uspenski ve finských Helsinkách | foto: Profimedia.cz

Za jasného dne uvidíte Helsinky z nejvyšší věže estonského Tallinnu. Jediná cesta mezi těmito městy ale vede po moři skrz Finský záliv a trajektem to z jednoho města do druhého trvá průměrně dvě hodiny (pokud byste chtěli z Estonska do Finska cestovat po souši, cesta přes Rusko je dlouhá 800 kilometrů). Masa mořské vody představuje fyzickou, kulturní i psychologickou bariéru.

To by se mělo v budoucnosti změnit: obě země se plánují propojit prostřednictvím podmořského železničního tunelu, který v nejnižším bodě povede v hloubce 215 metrů pod hladinou moře. Otevřen by měl být do roku 2040. „Estonsko bude propojeno se střední Evropou a nesmíme se zde zastavit. Mnozí lidé ve Finsku říkají, že mají pocit, že žijí na ostrově. Nemusí to tak být,“ citovala agentura Reuters estonského premiéra Juri Ratase.

Fotogalerie

Podmořský tunel plánují představitelé obou zemí spoustu let. Trajekty uskuteční za rok osm milionů cest z Helsinek do Tallinu či zpět. Vozí Finy na jejich oblíbenou výletní plavbu a za levnějším alkoholem, ale pravidelně každý týden také desetitisíce Estonců, kteří dojíždějí do Helsinek za svým povoláním. Každoročně takto cestuje 9 milionů lidí a přepraví se 4 miliony tun nákladu. Počet lidí i množství nákladu přitom každým rokem roste, uvádí nejnovější studie proveditelnosti k projektu tunelu.

Pokud zůstane u stávající varianty, ta zvládne do roku 2050 přepravit jen 14 milionů lidí ročně. I přes hustou námořní dopravu má tedy toto cestování své limity: dlouhé cestování přes moře zbytečně brzdí ekonomiku, turismus a prakticky znemožňuje denní dojíždění za prací.

Navrhovaný tunel se železnicí by zkrátil jejich cestu ze dvou hodin na pouhých 30 minut jízdy vlakem, takže překonat vzdálenost mezi dvěma metropolemi by trvalo stejně dlouho jako jízda meziměstskou lokálkou nebo metrem do zaměstnání. Tunelem mohou lidé každodenně mezi Helsinkami a Tallinnem pendlovat - přinese to nové pracovní příležitosti, služby i obchody pro celou oblast, a ještě více to tak spojí historicky propojené země v Pobaltí.

Podmořský železniční tunel navíc dokáže vykompenzovat poptávku lidí po cestách mezi dvěma městy a spolu s trajekty tak bude možné přepravit 23 milionů lidí ročně. Transport zboží a nákladu se zdvojnásobí.

Nejdelší tunel za 16 miliard eur

Podmořský tunel dlouhý 103 kilometrů by byl nejdelším na světě (pokořil by dosavadního rekordmana: Gotthardský tunel dlouhý 57 kilometrů). A stal by se součástí plánované trati Rail Baltica, která má vést z Tallinnu až do Polska, kde bude propojena se západoevropskou železniční sítí. Na druhé straně by propojil Finsko a dálný sever. Helsinky by se tak spojily s Berlínem a bylo by sem možné cestovat jinak než lodí či letadlem.

Tallinn - Helsinky

Plánovaná trasa tunelu Tallinn - Helsinky

Stanicí na Estonské straně by byl Tallinn z Ülemiste (stanice bude stát u letiště a poblíž mezinárodní železniční trasy Rail Baltica), na druhé straně by ležela stanice tunelu v Helsinki City Center, dále v Pasile a v Helsinki - Vantaa Airport (zde je trasa opět napojena na letiště a také severní cesty směrem na Švédsko a Rusko).

Rychlost v tunelu

  • Osobní vlaky určené pro přepravu cestujících budou v tunelu jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu.
  • Vlaky pro přepravu aut a nákladních vozidel pak rychlostí 160 kilometrů v hodině.
  • Nákladní vlaky pro přepravu zboží by mohly jezdit rychlostí 120 kilometrů v hodině.
  • Za den by tunelem mělo projet 40 osobních vlaků, 11 vlaků pro přepravu aut, 17 vlaků pro přepravu nákladních vozidel a 3 vlaky nákladní.
  • Rozchod kolejí bude v evropském standardu, aby se nenarušilo spojení tratí a návaznost.

Zdroj: Nejnovější studie proveditelnosti tunelu

Železniční tunel se u estonské strany zavrtává nejhlouběji. Na obou stranách je rozdílné podloží, které si vyžádá jiný přístup ke konstrukci tunelu - z finské strany je to skalní masiv a ze strany Estonska pak modrý jíl a podloží tvořené v prehistorickém období ediakara.

Na trase vzniknou dva ostrovy - Uppoluoto a Taillinnamadal, ukazuje video ke studii proveditelnosti. Výstavba tunelu by měla začít první etapou v roce 2025 v úseku Helsinky - Uppoluoto a dokončena by měla být do roku 2040.

Celou podmořskou štolu budou tvořit dva jednosměrné tunely o průměru deseti metrů a mezi nimi jeden údržbový tubus o průměru 8 metrů, uvádí studie. Všechny tři tunely budou na trase pravidelně propojovány menšími únikovými chodbami. Po ražbě samotného tunelu pod mořem by měla následovat výstavba strojního zázemí a kolejí. Před samotným otevřením podmořského železničního koridoru je v plánu rok testovacích jízd.

Studie už vyčíslila investice, které taková stavba spolkne - ty se mají pohybovat od 13,3 miliard do 20 miliard eur (350 - 510 miliard korun), přičemž se počítá se zlatou střední cestou. Studie také spočítala, že do roku 2040 by se na této trase mohlo uskutečnit až 25 milionů jízd. Obě města doufají, že projekt bude ze čtyřiceti procent dotovat Evropská unie několika miliardami eur v rámci rozvojového programu, a o peníze z Bruselu už požádala.

„Myšlenka je to velmi dobrá a zajímavá a stojí za to, aby se na ní pracovalo. Ale i když získáme finanční zdroje, bude to trvat ještě nejméně dva roky, než dokončíme analýzu projektu. Během roku 2018 tedy očekávejme pouze rozhodnutí, zda bude tunel skutečně vybudován. Stále je to trochu daleko,“ uvedl Hannes Virkus z estonského ministerstva hospodářství.

„Nápad tu koluje už roky, ale nyní jsme mnohem optimističtější v tom, že se opravdu uskuteční,“ vzkázal pro The Guardian.

  • Nejčtenější

Pěšky až do nebe. Resort chystá visutou lávku, jednu z nejdelších na světě

Premium Před deseti lety byla Dolní Morava zapomenutou vískou na kraji světa uprostřed nedotčené přírody. Teď je z ní jedno z...

Tajemná místa v Česku: děsivá křižovatka na jihu Čech přitahuje smrt

Neštěstí se zde odehrávají už několik staletí. Ve středověku a novověku se tu pravidelně přepadávalo, poslední...

Na peruánské planině Nazca odkryli archeologové obří obrazec kočky

Archeologové objevili na slavné jihoperuánské planině Nazca nový obrazec. K takzvaným geoglyfům kolibříka, opice,...

SLEPÁ MAPA: Tachov není Sokolov. Poznáte okresy Česka a jejich města?

Kromě území Prahy můžete na mapě České republiky najít celkem 76 okresů. Jejich podobu na rozdíl od krajů příliš mnoho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Peru otevřelo Machu Picchu jedinému turistovi. Japonec na to čekal 7 měsíců

Návštěvu slavného peruánského Machu Picchu si mohl ze seznamu svých přání konečně odškrtnout mladý Japonec Jesse...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Tání ledovců v Alpách odhaluje poklady z historie. Mohou je najít i turisté

Vědci se sice neradují z ničivých dopadů oteplování klimatu, ale přiznávají, že vytvořilo příležitost, jak doplnit naše...

Tchajwancům chybí létání, během koronaviru skupují lety do nikam

Kromě jiných zasáhla pandemie koronaviru výrazně také letecké společnosti. Některé z nich tak začínají nabízet takzvané...

Sedm nádherných slovenských hradů za tři dny. Zkuste si turistický maraton

Když se doma začne mluvit o tom, že pojedeme na Slovensko, je jasné, že to bude do kopce. Letos však necháváme trasy...

Lidské dílo, nebo přírodní úkaz? Vědci spekulují nad původem Adamova mostu

Premium Nedá vědcům, věřícím ani obyčejným lidem spát. Adamův most je prstenec mělčin, spojující Indii se Srí Lankou. Jde o...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Tvoje tvář má známý hlas bude bez Stárkové. Zkolabovala kvůli covidu-19

Show Tvoje tvář má známý hlas pokračuje už v sobotu večer sedmou epizodou. Jedna z účinkujících však v ní bude chybět....

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Chtěla jsem udělat něco zapovězeného, říká k pornu Tarra White

Má za sebou úspěšnou kariéru ve filmech pro dospělé, její vztahy s rodinou na Moravě však poznamenala. „Příbuzní se...