Trajektům mezi Helsinkami a Tallinnem uleví nejdelší podmořský tunel

Finsko a Estonsko plánují železniční tunel pod mořem až za 20 miliard eur, který bude dlouhý 103 kilometrů a povede až 215 metrů hluboko pod mořským dnem. Projekt by sblížil Helsinky a Tallinn jako nikdy předtím: cestu mezi těmito metropolemi by zkrátil ze dvou hodin na třicet minut.
Jižní přístav s katedrálou Uspenski ve finských Helsinkách

Jižní přístav s katedrálou Uspenski ve finských Helsinkách | foto: Profimedia.cz

Za jasného dne uvidíte Helsinky z nejvyšší věže estonského Tallinnu. Jediná cesta mezi těmito městy ale vede po moři skrz Finský záliv a trajektem to z jednoho města do druhého trvá průměrně dvě hodiny (pokud byste chtěli z Estonska do Finska cestovat po souši, cesta přes Rusko je dlouhá 800 kilometrů). Masa mořské vody představuje fyzickou, kulturní i psychologickou bariéru.

To by se mělo v budoucnosti změnit: obě země se plánují propojit prostřednictvím podmořského železničního tunelu, který v nejnižším bodě povede v hloubce 215 metrů pod hladinou moře. Otevřen by měl být do roku 2040. „Estonsko bude propojeno se střední Evropou a nesmíme se zde zastavit. Mnozí lidé ve Finsku říkají, že mají pocit, že žijí na ostrově. Nemusí to tak být,“ citovala agentura Reuters estonského premiéra Juri Ratase.

Podmořský tunel plánují představitelé obou zemí spoustu let. Trajekty uskuteční za rok osm milionů cest z Helsinek do Tallinu či zpět. Vozí Finy na jejich oblíbenou výletní plavbu a za levnějším alkoholem, ale pravidelně každý týden také desetitisíce Estonců, kteří dojíždějí do Helsinek za svým povoláním. Každoročně takto cestuje 9 milionů lidí a přepraví se 4 miliony tun nákladu. Počet lidí i množství nákladu přitom každým rokem roste, uvádí nejnovější studie proveditelnosti k projektu tunelu.

Pokud zůstane u stávající varianty, ta zvládne do roku 2050 přepravit jen 14 milionů lidí ročně. I přes hustou námořní dopravu má tedy toto cestování své limity: dlouhé cestování přes moře zbytečně brzdí ekonomiku, turismus a prakticky znemožňuje denní dojíždění za prací.

Navrhovaný tunel se železnicí by zkrátil jejich cestu ze dvou hodin na pouhých 30 minut jízdy vlakem, takže překonat vzdálenost mezi dvěma metropolemi by trvalo stejně dlouho jako jízda meziměstskou lokálkou nebo metrem do zaměstnání. Tunelem mohou lidé každodenně mezi Helsinkami a Tallinnem pendlovat - přinese to nové pracovní příležitosti, služby i obchody pro celou oblast, a ještě více to tak spojí historicky propojené země v Pobaltí.

Podmořský železniční tunel navíc dokáže vykompenzovat poptávku lidí po cestách mezi dvěma městy a spolu s trajekty tak bude možné přepravit 23 milionů lidí ročně. Transport zboží a nákladu se zdvojnásobí.

Nejdelší tunel za 16 miliard eur

Podmořský tunel dlouhý 103 kilometrů by byl nejdelším na světě (pokořil by dosavadního rekordmana: Gotthardský tunel dlouhý 57 kilometrů). A stal by se součástí plánované trati Rail Baltica, která má vést z Tallinnu až do Polska, kde bude propojena se západoevropskou železniční sítí. Na druhé straně by propojil Finsko a dálný sever. Helsinky by se tak spojily s Berlínem a bylo by sem možné cestovat jinak než lodí či letadlem.

Plánovaná trasa tunelu Tallinn - Helsinky

Stanicí na Estonské straně by byl Tallinn z Ülemiste (stanice bude stát u letiště a poblíž mezinárodní železniční trasy Rail Baltica), na druhé straně by ležela stanice tunelu v Helsinki City Center, dále v Pasile a v Helsinki - Vantaa Airport (zde je trasa opět napojena na letiště a také severní cesty směrem na Švédsko a Rusko).

Rychlost v tunelu

  • Osobní vlaky určené pro přepravu cestujících budou v tunelu jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu.
  • Vlaky pro přepravu aut a nákladních vozidel pak rychlostí 160 kilometrů v hodině.
  • Nákladní vlaky pro přepravu zboží by mohly jezdit rychlostí 120 kilometrů v hodině.
  • Za den by tunelem mělo projet 40 osobních vlaků, 11 vlaků pro přepravu aut, 17 vlaků pro přepravu nákladních vozidel a 3 vlaky nákladní.
  • Rozchod kolejí bude v evropském standardu, aby se nenarušilo spojení tratí a návaznost.

Zdroj: Nejnovější studie proveditelnosti tunelu

Železniční tunel se u estonské strany zavrtává nejhlouběji. Na obou stranách je rozdílné podloží, které si vyžádá jiný přístup ke konstrukci tunelu - z finské strany je to skalní masiv a ze strany Estonska pak modrý jíl a podloží tvořené v prehistorickém období ediakara.

Na trase vzniknou dva ostrovy - Uppoluoto a Taillinnamadal, ukazuje video ke studii proveditelnosti. Výstavba tunelu by měla začít první etapou v roce 2025 v úseku Helsinky - Uppoluoto a dokončena by měla být do roku 2040.

Celou podmořskou štolu budou tvořit dva jednosměrné tunely o průměru deseti metrů a mezi nimi jeden údržbový tubus o průměru 8 metrů, uvádí studie. Všechny tři tunely budou na trase pravidelně propojovány menšími únikovými chodbami. Po ražbě samotného tunelu pod mořem by měla následovat výstavba strojního zázemí a kolejí. Před samotným otevřením podmořského železničního koridoru je v plánu rok testovacích jízd.

Studie už vyčíslila investice, které taková stavba spolkne - ty se mají pohybovat od 13,3 miliard do 20 miliard eur (350 - 510 miliard korun), přičemž se počítá se zlatou střední cestou. Studie také spočítala, že do roku 2040 by se na této trase mohlo uskutečnit až 25 milionů jízd. Obě města doufají, že projekt bude ze čtyřiceti procent dotovat Evropská unie několika miliardami eur v rámci rozvojového programu, a o peníze z Bruselu už požádala.

„Myšlenka je to velmi dobrá a zajímavá a stojí za to, aby se na ní pracovalo. Ale i když získáme finanční zdroje, bude to trvat ještě nejméně dva roky, než dokončíme analýzu projektu. Během roku 2018 tedy očekávejme pouze rozhodnutí, zda bude tunel skutečně vybudován. Stále je to trochu daleko,“ uvedl Hannes Virkus z estonského ministerstva hospodářství.

„Nápad tu koluje už roky, ale nyní jsme mnohem optimističtější v tom, že se opravdu uskuteční,“ vzkázal pro The Guardian.

Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

Putování po skalách a trampských památnících u Dalešické přehrady vás dojme

Jedním z nejkrásnějších míst moravské krajiny je údolí řeky Jihlavy. Obdivovat ho můžete v původní přírodní podobě nebo zaplavené vodami přehrad Dalešice a Mohelno.

Pohádková vesnice získala mezinárodní věhlas, otravných turistů už má ale po krk

Obyvatelům vesnice Bibury v hrabství Gloucestershire došla trpělivost s turisty. Poté, co jejich odnepaměti klidné sídlo získalo kvůli sociálním sítím mezinárodní věhlas, zaplnily jeho těsné uličky...

Mastné Velikonoce. Letenky podražily o třetinu, parkování na dvojnásobek

Premium

Přestože jsou Velikonoce až za měsíc, cestovní kanceláře už u nejoblíbenějších destinací hlásí téměř vyprodané kapacity. To pochopitelně vede k nárůstu cen zejména pro ty, kteří si nekoupili letenky...

Dálková chůze bolí, nezvyknete si. Češka zažila sníh v poušti i chřestýše ve stanu

Premium

Zuzana Polanecká má za sebou čtyři dálkové treky a v nohách tisíce kilometrů. Přiznává ale, že na dlouhodobou chůzi si tělo stejně nezvykne. „Bolí to od začátku do konce a občas zažíváte...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  28.3 9:36

Český výletník: Zjeví se tu podivíni a bojují. Návštěva muzea Kingdom Come

V Ratajích nad Sázavou už má populární počítačová hra Kingdom Come i malou expozici. Jde samozřejmě o první díl, kde hraje jednu z hlavních rolí městečko na vysoké skále nad řekou Sázavou. Doposud ho...

28. března 2025

Riga, romantická brána Pobaltí. Secesní architektura nemá v Evropě obdoby

Premium

Evropské metropole praskají ve švech. Ovšem ne zcela všechny. Zatímco Řím staví zábrany kolem fontán a v Barceloně posílají nápisy na zdech turisty domů, lotyšské hlavní město Riga zůstává masovým...

27. března 2025

KVÍZ: Saigon nebo Madrás. Znáte starší názvy světových metropolí?

Soutěž

Některé názvy měst bývají povědomě známé, ale oficiálně se už nemusí několik desítek let používat. Jiné názvy metropolí nám něco říkají, ale nevíme přesně, ke kterému městu ho zařadit. Jak se...

vydáno 27. března 2025

Objevte oheň, který nezhasíná. Na některých místech hoří už tisíce let

Odnepaměti je oheň základem lidského konání. Dřív se člověk bál, že jej ztratí, a dodnes nás plamen fascinuje. Magazín Víkend DNES vás seznámí s místy, kde oheň nikdy nehasne.

26. března 2025

Mastné Velikonoce. Letenky podražily o třetinu, parkování na dvojnásobek

Premium

Přestože jsou Velikonoce až za měsíc, cestovní kanceláře už u nejoblíbenějších destinací hlásí téměř vyprodané kapacity. To pochopitelně vede k nárůstu cen zejména pro ty, kteří si nekoupili letenky...

26. března 2025

Čína i USA. Láska k železnici nezná hranice, naši šotouši fotili i v zahraničí

V dnešním dílu seriálu Očima šotouše, který je určen všem fanouškům železnice, se podíváme i do zahraničí. Naši čtenáři se s vámi podělí nejen o fotografie z Česka, ale můžete si prohlédnout i...

25. března 2025

Čajový ráj s vlastním Machu Picchu. Srí Lanka vstala s novou vládou z popela

Premium

Srí Lanka připomíná svým tvarem bachratou hrušku, která visí z jižního výběžku Indie do Indického oceánu. Jak se letadlo přibližuje k zemi, otevírá se nám pohled na nekonečné koberce palmových hájů,...

25. března 2025

Taje a legendy toskánských věží. Tipy na méně známá, zato romantická místa

Premium

Vrtat se v zemi pod padající šikmou věží? Šílenost! Stavět ve středověku kopii tehdy neexistujícího Manhattanu? Prazvláštní! Sestrojit středověké auto poháněné pružinou? Nemožné! V Toskánsku je však...

24. března 2025

Pohádková vesnice získala mezinárodní věhlas, otravných turistů už má ale po krk

Obyvatelům vesnice Bibury v hrabství Gloucestershire došla trpělivost s turisty. Poté, co jejich odnepaměti klidné sídlo získalo kvůli sociálním sítím mezinárodní věhlas, zaplnily jeho těsné uličky...

24. března 2025  13:30

Putování po skalách a trampských památnících u Dalešické přehrady vás dojme

Jedním z nejkrásnějších míst moravské krajiny je údolí řeky Jihlavy. Obdivovat ho můžete v původní přírodní podobě nebo zaplavené vodami přehrad Dalešice a Mohelno.

24. března 2025

Na co zírá mašinfíra: Z Rumburku do Německa po zapomenuté trati

Dnešní Mašinfíra vám přináší lahůdku v podobě jízdy po přeshraniční trati, kde byla pravidelná osobní doprava zrušena už v roce 2010. Trať z Rumburku do německého Ebersbachu je však stále připravena...

23. března 2025