Otřesné cesty na Ukrajině a úplatky. Dojeli jsme na jawách až do Ruska

Rusko na nás udělalo výborný dojem, tedy až na nedůvtipné celníky a úplatné policisty. Na Ukrajině jsme zase museli dát pozor na špatné silnice a v Polsku na pančovaný benzin, říkají dva Češi, kteří se vydali na starých jawách do Ruska a zpět.
Bitevník Aurora v Petrohradu

Bitevník Aurora v Petrohradu | foto: Michal Franc, Martin Gregorpro iDNES.cz

Je teplý červen a naše čtyřicetileté fichtly si to vrčí ukrajinskými silnicemi. Tedy tím, co tady za silnice považují a co má s moderní komunikací pramálo společného. Ponaučení: nedívejte se po krásných Ukrajinkách, ale na cestu! Jinak poletíte přes řídítka jako já, protože si nevšimnete hluboké díry ve vozovce.

Hlavním cílem na Ukrajině je pro nás Černobyl. Po ubytování v Kyjevě však přichází špatná zpráva, telefonují ji z agentury, která zajišťuje vstup do zóny. Ten den vypukl požár v Červeném lese, hned vedle elektrárny, a protože ovzduším se šíří vyšší dávka radioaktivity, musí být celá zóna uzavřena na několik dní. To je prostě smůla.

Zmrzlina pro motobezdomovce

Další rána přichází, když „umírá“ pionýr. Kvůli vibracím a otřesům z rozbitých ukrajinských silnic přestává těsnit motor a začíná si přisávat vzduch. Pro tyto případy s sebou vezeme celý náhradní motor. Vyměnit starý za nový trvalo půl dne. Ale musíme motorky pochválit, protože od té doby nebyl žádný problém. Tedy kromě výměny dvou svíček a píchlého kola, což je pořád parádní výkon na cestu dlouhou skoro šest tisíc kilometrů.

Po deseti dnech konečně přijíždíme k ruské hranici. Je tu pěkně veselo a její přechod zabere necelých pět hodin, žádný schengenský prostor. Vyplňujeme nespočet dokumentů, dostáváme milion razítek, běháme od přepážky k přepážce, ale povedlo se. Hlavně díky ruským celníkům, kteří jsou fascinováni slaboučkými stroji a jejich odvážnou trasou.

Proto nás odbavují přednostně a pomáhají nám s vyplňováním dokladů. Najednou se nás celník na něco rusky ptá a my rozumíme jen slovo alkohol. Říkám, že ano, czech alcohol slivovice.

Celník vytřeští oči a koukne na Martina. A Martin mu říká, že jen litr. Celník najednou začne mluvit anglicky: „You drank a liter of alcohol and drove the motorbike?“ To jsme se zase lekli my a pochopili jsme, že se neptá, jestli převážíme alkohol, ale zda jsme pili. Uf, nedorozumění zažehnáno.

Za hranicí jsme překvapeni – není to Rusko, o kterém jsme doma slýchávali. Cesty jsou v pořádku, jídla je dostatek a v lesích žádní zákeřní medvědi. Lidé se na nás všude usmívají a všichni nás zdraví. Dokonce k nám před obchodem přichází starší paní, dává nám zmrzlinu a ptá se, jestli máme na cestu dost peněz, chce nám přispět. Je pravda, že už jsme několik dní nemytí a že oblečení není tak pěkné jako před startem. Možná nás má za „motobezdomovce“.

Toto milé gesto však za pár hodin přebíjejí vyhlášení úplatní policisté. Bezdůvodně nás zastavují a říkají si o dva tisíce rublů.

Návštěva mezi Nočními vlky

Do Moskvy přijíždíme po třinácti dnech. Před ní jedeme asi sto kilometrů po dálnici, poprvé legálně, protože v Rusku na ni mohou i tak pomalé stroje, jako jsou ty naše. V metropoli zůstáváme pět dní a snažíme se vidět co nejvíce. Je tu úžasná atmosféra, jelikož v den našeho příjezdu začíná mistrovství světa ve fotbale. Provází nás kamarád Alex, Rus mluvící česky, pomáhá nám pronajmout si na pár dní byt. Je to levnější než hotel a rozhodně lepší než hostel. V Moskvě nás uchvátilo metro, protože co stanice, to umělecké dílo. Ale nejkrásnější je samozřejmě Rudé náměstí a chrám Vasila Blaženého.

V baru Sexton v Moskvě s členy Nočních vlků

Uvnitř Kremlu máme možnost nahlédnout do oken Vladimirovy kanceláře. Také jsme pozváni na prohlídku úřadu českého velvyslanectví, provází nás Petr Kroužek, zástupce velvyslance. Jeden večer jdeme navštívit vůdce nejstaršího motorkářského klubu v Rusku, kontroverzních Nočních vlků, do jejich baru Sexton, který je postaven ve stylu Šíleného Maxe.

Naše jawy

21 Pionýr, 23 Mustang

• Rok výroby: 1975, 1970
  • Objem nádrže: 5 litrů, 8 litrů
  • Obsah motoru: 50 ccm
  • Výkon: 2,6 kW, 3,5 koně
  • Max. rychlost: 65 km/h
  • Vyráběny: 1967–1977, 1968–1982 v Povážských strojírnách na Slovensku

Abychom si užili ruský venkov, opouštíme hlavní tah a projíždíme vesnicemi. Úchvatná příroda nám připomíná pohádku o Mrazíkovi, u každé scenérie s břízkami vidíme Nastěnku zalévat suchý pařez. Vesničky jsou malebné s původními dřevěnými staveními, většinou dobře udržovanými. Podél cest posedávají staré bábušky prodávající domácí produkty. Toho hojně využíváme a nakupujeme čerstvá jablka, třešně a zeleninu ke svačinám. Lidé jsou velmi milí a všude, kde zastavujeme, k nám někdo přichází na kus řeči.

Několik dní trávíme v Petrohradu, bývalém Leningradu. Město je stejně fantastické jako Moskva, a přesto úplně jiné. Lidé jsou zde ještě otevřenější a hned se s námi přátelí. Samozřejmě velký podíl na tom mají jawy, které přitahují pozornost. Jelikož je Petrohrad město studentů a umělců, je tu věkový průměr o hodně nižší než v metropoli. Z technického hlediska je pro nás nejzajímavější Aurora – bitevní křižník, který v roce 1917 zahájil výstřelem Říjnovou revoluci.

Když už jsme u ní, nesmíme zapomenout navštívit Zimní palác a Ermitáž, jedno z nejrozsáhlejších světových muzeí. Jedeme se podívat i na Ladožské jezero, největší v Evropě. Všudypřítomné pomníky nám připomínají nejhorší dobu města, blokádu Leningradu za druhé světové války. Jedinou trasou, kudy se dovnitř dopravovaly zásoby, byla takzvaná Cesta života vedoucí přes zamrzlé jezero.

Před Zimním palácem v Petrohradu

Dvě hodiny u výslechu

Příjemný dojem z Ruska nám nezkazí ani poslední zážitek na rusko-finské hranici. Ruští celníci nás bezdůvodně zavírají do malého kumbálu plného kamer a nahrávací techniky. Vyslýchá nás muž v civilu a zajímá ho hlavně, proč jsme byli na Ukrajině. Nic moc se nedozví, dávám totiž na radu kamaráda a stále dokola opakuji: „Ya ne ponimayu, ya turist.“ Asi po dvou hodinách nás pouští.

Sraz

8. června 2019 se v Ledcích u Třebechovic pod Orebem koná sraz motocyklů Jawa na počest Františka Janečka, zakladatele značky. Součástí budou i cestovatelské besedy.

Zato na finské straně to je mnohem přátelštější. Celník chce jen občanku a mezi řečí se ptá, jestli jsme byli fandit na fotbalovém šampionátu. Odpovídáme, že ne, že se tam náš tým nedostal. On se směje a říká: „Nic si z toho nedělejte, Finové také ne.“

Cesta pokračuje Finskem až do Helsinek, kde se nalodíme na trajekt a Baltským mořem plujeme do estonského Tallinnu. Projíždíme Lotyšskem, Litvou a Polskem domů. Přestože je pro nás Polsko jen tranzitní zemí, odnášíme si z něj jeden poznatek: nikdy nekupujte benzin na odlehlých „no name“ pumpách. S velkou pravděpodobností bude pančovaný a brzo to poznáte. My díky tomu měli půl dne o zábavu postaráno.

Trasa měřila skoro 6 000 kilometrů.

Autoři:

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Světové legendy lenošení. Seznamte se s nejkrásnějšími termály světa

16. března 2024

Po celém světě bychom napočítali přes šest tisícovek termálních pramenů, ale koupat se dá jen v...

Kapverdy jsou perla uprostřed Atlantiku. Bílé pláže, ferraty i život pod sopkami

11. března 2024

Premium Sopečné peklo, zelený ráj a tisíce lidí v dírách v zemi. Kapverdské ostrovy nabízejí rozmanité...

Až tři metry sněhu. Rakouská střediska, kde si prodloužíte lyžařskou sezonu

14. března 2024

Letošní zimní sezona v Alpách pokračuje. A to bez ohledu na teploty, které v posledním měsíci...

Tajemství přehrad: Slapy jsou ikonou našich vodních děl

17. března 2024

Seriál Tajemství přehrad nás dnes zavede k jednomu z nejznámějších vodních děl u nás, na Slapy. Třetí...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

OBRAZEM: Kde se natáčí Survivor. Ostrov Hispaniola je rájem i peklem

19. března 2024

Nejnovější série reality show Survivor Česko & Slovensko se natáčí v Dominikánské republice na...

Amsterdam v boji proti zlým turistům přitvrzuje a nasadil kvíz

18. března 2024  17:22

Amsterdam v průběhu let vyzkoušel různé způsoby, jak potlačit nepříjemný cestovní ruch, od...

Pozoruhodné botanické zahrady světa zrcadlí džungle, pouště i velehory

18. března 2024

Byť jde primárně o respektované badatelské instituce, návštěva jejich areálů suchopárná rozhodně...

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...