Číňané vyměňují tradiční kola za automobily

  15:55
Téměř polovinu století zaplavovali cyklisté prašné ulice čínských měst a stali se tak symbolem národa srovnatelným s Velkou čínskou zdí či s medvídkem pandou. Dnes, po desetiletích nepřetržitého vzestupu, začal počet jízdních kol v Číně klesat. Tento obrat charakterizuje rychlou ekonomickou transformaci čínské společnosti, která vyvolává v mnohých obyvatelích smíšené pocity. Zatímco jedni vítají automobil jako symbol pokroku, ekologové mizející cyklisty oplakávají, dalším se stýská po starých dobrých časech, kdy ulice nebyly tak plné a lidé tolik nespěchali. A jako spousta jiných problémů, i tento spor jde dnes ruku v ruce s třídními rozdíly.

Jízdní kola ještě nepotkal tak smutný osud jako rikši. Nadále zůstávají preferovaným dopravním prostředkem, vždyť v Číně je jich celkem 540 miliónů, tedy dvakrát víc, než mají USA obyvatel. Ulicím však dnes již vládnou auta, která chrlí výfukové plyny do tváří cyklistů, vystrkují je do postranních pruhů a šokují svou četností. V rámci reformy bytové politiky lidé v současnosti dojíždějí dál za prací a k tomu se kolo často nehodí. Moderní mladé ženy začínají dávat přednost upravenějšímu vzhledu, nosí raději sukně než kalhoty, a cestují tak autobusem či metrem.

Číňany začala jízdní kola fascinovat na konci 19. století, když do Pekingu dorazili dva Američané z Konstantinopole. V každé vesnici byli vítáni zástupy místních obyvatel, kteří jejich podivné neohrabané vehikly nazývali "cizími koni" a "malými
mezky, jež člověk řídí za uši a pobízí kopáním do slabin".

O několik let později vydal poslední čínský císař Pchu I nařízení, aby do vysokých prahů ve starobylém příbytku čínských vladařů v Zakázaném městě byly vyříznuty drážky a on se tak mohl v jeho prostorách prohánět na kole bez omezení. Řadoví občané začali kola nakupovat ve velkém s nástupem komunismu v roce 1949, vláda občas dokonce poskytovala na koupi příspěvek. Rodiny si jejich vlastnictví neobyčejně považovaly a některé ženy se dokonce odmítaly vdát za muže, který kolo neměl.

Od roku 1995 výroba bicyklů klesá - zatímco před deseti lety jezdilo na kole 60 procent obyvatel Pekingu, dnes už je to jenom 40 procent, v Šanghaji dokonce pouze 20.

Vláda zároveň začala podporovat investice do aut, aby pomohla státnímu automobilovému průmyslu a dala zemi modernější podobu. Rapidně rostoucímu počtu vozů ale zdaleka nestačí tempo budování nových komunikací, a výsledkem je naprosto chaotická situace. Čínští inženýři s úsměvem vyprávějí, jak západní experti přijíždějící do země se spoustou nápadů jen zoufale při odjezdu kroutí hlavou.

S počtem aut výrazně roste výskyt dopravních nehod, u nichž se počet úmrtí za poslední desetiletí zvýšil o 70 procent až na loňských 83.000. Přitom se odhaduje, že třetinu tvoří právě cyklisté, z nichž žádný v Číně nenosí helmu. Cyklisté pochopitelně svalují vinu na řidiče. Ti naopak tvrdí, že jsou cyklisté nedbalí a bezohlední a nemusejí ani vlastnit řidičský průkaz.

Moderní Číňané nemají pro cyklistickou nostalgii pochopení. Podle posledního průzkumu veřejného mínění si třetina městského obyvatelstva chce v následujících pěti letech koupit auto. Většina lidí považuje schopnost řídit auto za jednu ze tří
"základních a nezbytných dovedností v moderní čínské společnosti" spolu se znalostí angličtiny a schopností používat počítač.

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  10.12 21:27

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý píšící cestovatel. Zac Jones si našel jinou niku. Specializuje se na hodnocení...

8. prosince 2024

Dětem vstup zakázán. O hotely pro dospělé je zájem, stále však čelí kritice

Hotely, které zakazují vstup dětem, mají mnoho příznivců i odpůrců. Ať už čas dovolených trávíte raději s rodinou, nebo si od svých ratolestí rádi odpočinete, statistiky ukazují, že poptávka po...

10. prosince 2024

Severoamerické kosatky nosí na hlavě mrtvé lososy. Už zase. Proč to dělají?

Kdybyste začali chodit po ulici s mrtvou rybou na hlavě, nejspíš by vás lidé považovali za blázny. Mezi kosatkami z okolí Pudgetova zálivu to zjevně neplatí. Nosí rybí klobouky už podruhé. Zoologové...

5. prosince 2024

Hodiny čekání na letišti? V létě znovu, nic se nezměnilo, varuje šéf dispečerů

Premium

Kdo si zvolil termín odletu na dovolenou na začátek letošních letních prázdnin, zřejmě strávil řadu hodin čekáním na zpožděný let, případně se zpožděním odletěl navíc bez zavazadel. Přestože začátek...

6. prosince 2024

Jako z trabantu do ferrari, říká cestující. České dráhy testují ComfortJety

Nejmodernější soupravy Českých drah pro dálkovou dopravu, které začnou vozit cestující do Bratislavy, Berlína či Vídně, jezdí zkušebně jako rychlíkové spoje.

11. prosince 2024  11:33

Stop zločincům! Itálie zakázala registrace na dálku v ubytovacích zařízeních

Itálie zakázala registrace na dálku v ubytovacích zařízeních, které hojně využívají především poskytovatelé krátkodobých pronájmů. Ministerstvo vnitra ve vyhlášce uvedlo, že poskytovatelé ubytování...

11. prosince 2024

Zastaralý i skromný palác. Podívejte se do útrob královské jachty Britannie

Premium

Stejně jako barevné kostýmky Alžběty II. či pes corgi byla jachta Britannia považována za symbol britské monarchie. A to více než čtyři dekády. Nyní je z ní plovoucí muzeum, kotvící ve skotském...

11. prosince 2024

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  10.12 21:27

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...