Úterý 10. prosince 2019, svátek má Julie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 10. prosince 2019 Julie

Legendární železniční trať Bechyňku čeká modernizace za stovky milionů

  16:13aktualizováno  16:13
Jedinečná železniční trať z Tábora do Bechyně má trakční vedení, které je v provozu už více než 80 let. Jeho rekonstrukce je tak nevyhnutelná. Správa železniční dopravní cesty nyní vybírá nejvhodnější variantu modernizace. Ta má stát stovky milionů korun. Může se tak stát, že zmizí i poslední železnice napájená stejnosměrným napájecím systémem o napětí 1500 voltů.

Už od roku 1903 funguje 24 kilometrů dlouhá trať mezi Táborem a Bechyní. Stala se první elektrifikovanou železnicí na našem území. Jenže je stále napájená systémem stejnosměrného napětí 1 500 voltů, což je v dnešním provozu neobvyklé. Navíc je trakční vedení hodně opotřebované.

Také proto Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začíná pracovat na přípravě modernizace. Ta bude hodně drahá.

Fotogalerie

„V první polovině roku jsme nechali zadat zpracování dokumentace záměru rekonstrukce trakčního vedení trati,“ uvedla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. Hotový materiál má posoudit a následně vybrat jedno ze dvou možných technických řešení elektrického vedení.

Prvním z nich je, že stejnosměrný proud nahradí střídavé napětí. Toto řešení by umožnilo využít k napájení stávající technologii v nedalekých Chotovinách a ve Veselí nad Lužnicí.

„Druhou možností je zachování současného systému z trakční měnírny Malšice, což by ovšem znamenalo i nutnost částečné rekonstrukce měnírny v Malšicích,“ upozornila Pistoriusová.

Doplnila, že k vybrané variantě se vyjádří i Jihočeský kraj jako objednavatel dopravy. Ten už v roce 2017 avizoval snahu zachovat alespoň v určitém rozsahu provoz historických vozidel pro stejnosměrné napětí.

Podle harmonogramu by měla SŽDC dokumentaci záměru projektu předložit ke schválení na ministerstvo dopravy v roce 2020.

„Hlavním důvodem pro úpravy trati je, že se stávající trakční vedení blíží hranici své životnosti,“ uvedla mluvčí. Ať zvítězí jakákoli varianta, SŽDC odhaduje náklady v řádu stovek milionů korun s tím, že na samotnou rekonstrukci by se mohlo dostat v letech 2023 až 2024.

Zástupci Jihočeského kraje i Českých drah při nedávném podpisu smlouvy na provoz na Bechyňce na dalších deset let potvrdili, že o něj mají zájem a hodlají ho nadále podporovat.

„Také jsme se zavázali prověřit možnost zajištění novějších vlaků. Nejdříve ovšem musíme vědět, jaký bude postup SŽDC,“ dodal Jiří Kafka z Českých drah.

Bechyňka je pravděpodobně jediná trať ve střední Evropě se stejnosměrným napájením 1500 V. Jedna z posledních fungovala do roku 2003 na trati Rybník – Lipno. Na Bechyňce jezdí mimo jiné i historická lokomotiva Bobinka a v letní sezoně rovněž historický motorový vůz Elinka.

Unikátní železniční trať spojuje Tábor a Bechyni.

Unikátní železniční trať spojuje Tábor a Bechyni.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Autor:
  • Nejčtenější

Při honičce ve Strakonicích se střílelo, policistům ujížděl bývalý kolega

Divoký a nebezpečný zásah za sebou mají strážníci a policisté ve Strakonicích. V noci na pátek honili řidiče, který...

U Budějovic otevřou dalších deset kilometrů D3, stále chybí úsek u Tábora

Pro řidiče to bude předvánoční dárek, 10. prosince se otevře další úsek dálnice D3 na Českobudějovicku. Nově auta...

Majitel chodil s dogou na vodítku bez náhubku, zvíře pokousalo dvě ženy

Dvě ženy zranila argentinská doga bez náhubku, kterou majitel vedl na vodítku. První případ se stal v Českých...

Kožešinový farmář žádá odškodné sto milionů, víc než je v balíku pro všechny

S únorovým zrušením kožešinového chovu se muselo potýkat devět podnikatelů. Patří k nim i David Vojtíšek z Velkého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S předstihem se otevřel nový desetikilometrový úsek dálnice u Budějovic

Řidiči od dopoledne jezdí po novém úseku dálnice D3 na Českobudějovicku. S předstihem několika měsíců se otevřela...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

Mladí na jihu Čech mají chuť do manželství, ukázala publikace statistiků

Loni v jižních Čechách uzavřelo sňatek 3 407 párů, což je nejvíce od roku 2007. Naopak rozvodů ubylo, skončilo tak 1...

Ve Volyni postavím domov důchodců s wellness i golfem, říká Třešňák

Jaroslav Třešňák je známý teplický developer, ale stavební aktivity má i v Jihočeském kraji. Na svých pozemcích v...

Při honičce ve Strakonicích se střílelo, policistům ujížděl bývalý kolega

Divoký a nebezpečný zásah za sebou mají strážníci a policisté ve Strakonicích. V noci na pátek honili řidiče, který...

OBRAZEM: Podívejte se, jak se za půl století proměnily České Budějovice

Staré domy nahradily panelové věžáky. Přibyly mosty a tisíce aut v ulicích. České Budějovice se za posledních padesát...

Advantage Consulting, s.r.o.
TEST DEVELOPER

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 28 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz