Proč jste se rozhodli v éře neustále se vyvíjejících nových technologií pro výrobu gramofonů?
Vinyl podle nás má stále co říci i v moderní době, stejně tak jako analogová fotografie. Digitální technologie jsou krásná věc, která usnadňuje a zpříjemňuje každodenní život, nicméně někdy toho může být trochu moc. Je dobré se občas zastavit.
Na LP deskách je kromě určitých zvukových kvalit skvělá i obřadnost celého procesu, která nás nutí zpomalit, zamyslet se, vyslechnout celou desku... Pro spoustu lidí představují desky až určitou formu terapie.
Se kterými materiály nejčastěji pracujete, jaké vizuální zážitky lze od nich očekávat?
Naše návrhy gramofonů jsou zejména o vyznění použitých materiálů. Snažíme se ukázat krásu nikoliv v okázalosti a blyštivosti, ale detailu, který lze postupně objevovat a odhalovat. Velmi rádi pracujeme s přírodními materiály, jejichž kouzlo pro nás spočívá v jednoduchosti a přirozenosti.
Nejčastěji jde o kámen a dřevo, letos jsme odstartovali řadu Art, ve které nabízíme ve spolupráci s Kryštofem Rybákem i gramofony ze skla. Každý materiál je jiný a má jinou charakteristiku, která se odvíjí i od povrchové úpravy a dalších vlastností.
Díky tomu je možné objevovat nové a nové věci v závislosti na okolním světle a prostředí. Nejvíce viditelné je to samořejmě na skle.
Jaká je životnost produktu?
Gramofony vyrábíme na zakázku. V současnosti nabízíme šest druhů těl (G1–G6) ve třech řadách (Classic, Exclusive a Art). Tato těla je možné osadit raménky a přenoskami nejrůznějších výrobců ve velkém cenovém rozpětí, tudíž i cena gramofonu se může zásadně lišit. Díky technickému řešení je možné i hardware v průběhu života gramofonu měnit či doplňovat.
Lze začít s levnějším raménkem a do budoucna přikoupit dražší a podobně... Životnost produktu jako takového se odvíjí od míry a způsobu používání. Nicméně díky modularitě gramofonu je možné různé části měnit. Tělo samotné je věc vícegenerační.
Tomáš Jiráček*1959 Vystudoval střední odborné učiliště strojní, kde získal vztah k materiálům a řemeslu. Jeho celoživotní láska k hudbě, umění a designu udává směr vlastní tvorby. Po sametové revoluci stál u zrodu prvních High-End studií v Praze. Zároveň se po celou dobu zabýval vývojem a výrobou vlastních gramofonů a audio produktů. V současné době zúročuje získané zkušenosti v rámci své rodinné firmy 440 Audio. |
Další zajímavé články o designu a návštěvy interiérů najdete v časopise Domov.