Hašek audit nechal udělat po textech MF DNES, které upozorňovaly na pochybnosti ohledně pronájmu. Podle expertů mimo jiné kraj mohl přijít až o desítky milionů korun kvůli nevýhodnému pronájmu přilehlé logistické zóny stejné firmě.
Jak šel čas s auditem letiště5. listopad 2014 - Hejtman Hašek slibuje, že pochybnosti ohledně pronájmu letiště soukromé firmě na 50 let objasní audit, který zadá kraj. Má být hotový na jaře 2015. červen 2015 - „Audit skončil v minulých dnech a nyní jej projednáme v orgánech Jihomoravského kraje,“ tvrdí Hašek. říjen 2015 - Hejtmanství dokument stále odmítá vydat. březen 2016 - Kraj oznámil, že audit je autorské dílo právní kanceláře KŠD Legal, která ho za 400 tisíc z veřejných peněz vypracovala. Nemůže ho zveřejnit. Odborníci to považují za nesmysl. Náměstek Stanislav Juránek tvrdí, že audit se na radě neprojednával. 21. duben 2016 - V den vydání textu v MF DNES se schází rada kraje s tím, že audit zveřejní 26. května. Juránek si „sype popel na hlavu“ - audit prý rada projednávala. 25. květen 2016 - Hašek termín zveřejnění posouvá na 31. května. 30. květen 2016 – Hejtman oznamuje nový termín – 30. června. |
Hašek ovšem v pondělí datum zveřejnění dokumentu za 400 tisíc korun z veřejných peněz opět posunul o další měsíc (psali jsme zde).
Primátor přitom neočekává, že městu jihomoravský hejtman Hašek vydá analýzu dobrovolně. Chce využít zákona o svobodném přístupu k informacím, s jehož pomocí se obvykle k dokumentům dostávají spíše novináři či aktivisté.
„Jako městu nám není jedno, jak se bude vyvíjet situace kolem letiště. Kdyby došlo k nějakým problémům, mohlo by to poškodit zájmy města, pokud jde o leteckou dostupnost Brna,“ uvedl Vokřál. Dodal, že město žádá po kraji audit v plné nebo i rozpracované verzi.
Hašek přitom opakovaným tajením auditu Vokřálovi půl roku před krajskými volbami nahrál. Loni totiž na svého politického konkurenta zaútočil jako první kvůli jinému auditu.
Byznysmeni si stěžují na špatnou dostupnost Brna
Nelíbilo se mu, že audit firmy Automotodrom, ve které má město svůj podíl, magistrát zveřejnil částečně začerněný, a odkazoval se na ochranu obchodního tajemství. Bylo to v době, kdy se s Vokřálem přel o pořádání MotoGP.
„Proč má primátor Vokřál problém vydat celý audit, když je podle něj vše v pořádku? Co tají?,“ vyjádřil se tehdy Hašek. A dodal, že o dokument požádá právě podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Nyní má ovšem sám zásadní problém vydat audit, který sám zadal.
Letiště sice patří kraji, ale je strategicky důležité především pro Brno. Řada byznysmenů si opakovaně stěžuje na špatnou dopravní dostupnost města.
Brno se přitom původně se soukromou firmou provozující letiště chtělo loni domluvit na tom, že společně založí firmu, která bude mít za úkol dotacemi podporovat vznik leteckých spojů z letiště do světa. Pilotně linku do Mnichova. Nakonec ale podle expertů velmi neprůhlednou firmu s ručením omezeným založil spolu s letištěm kraj.
S městem se letiště nedohodlo, s krajem ano
Brno, které chtělo mít ve společnosti většinu a tím i kontrolu nad toky peněz, se setkalo s odmítnutím. A selhala i další jednání o jiných způsobech, jakými by magistrát první spoj britského regionálního dopravce BMI Regional mohl sponzorovat. Nabízel přitom až 15 milionů korun ročně.
„Nabídli jsme jim, že pokud nechtějí vstoupit s námi do společnosti, kde bychom měli majoritní podíl, což je varianta, kterou máme schválenou z loňského prosince, tak že to uděláme stejnou formou jako dříve MotoGP. Že si objednáme reklamu nebo marketingová práva. Ale zatím je to bez konkrétního výsledku,“ dodal Vokřál.
Letiště se naopak dohodlo s krajem, který v rozpočtu jen letos vyhradil 30 milionů.