Středa 22. března 2023, svátek má Leona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. března 2023 Leona

Zimní autoškola: pečujte o autobaterii a startovacích kabelů se nebojte

Zima se teprve probouzí, až se teploty podívají pod nulu, prověří vaší autobaterii. Pokud je v pořádku, ani minus dvacet stupňů by jí nemělo dělat problémy. Když ale auto ani neškytne, musíte sehnat servis, nebo alespoň startovací kabely.

Životnost baterií se podle jejich konstrukce a zacházení běžně pohybuje od tří do šesti let. Prvním špatným znamením, že má baterie na kahánku, může být to, že startér hůř točí. V takovém případě nechte autobaterii zkontrolovat v servisu, kde ji změří, případně dobijí. Pokud zjistí, že už to nemá smysl, rovnou vám ji vymění za novou. Změření napětí v baterii a její dobití stojí pár stovek, ještě před zimou můžete zkusit využít akcí na zimní přípravu, které nabízejí některé servisy.

Ilustrační foto

Nová baterie vyjde přibližně na 1 000 až 2 500 korun. U těch lepších, které potřebujete třeba do velkých teréňáků a aut s bohatou elektrovýzbrojí nebo náročnou audiosoustavou, můžete klidně najít ceny kolem sedmi tisíc.

Jaká baterie do vašeho auta patří, zjistíte v návodu, určitě vám poradí prodejce nebo mechanik. Pokud do vozidla dáte baterii s vyšší kapacitou, než jakou předepisuje výrobce, nic se neděje. Dokonce se zlepší startovací schopnosti a také se prodlouží její životnost.

V servisu vám zároveň zjistí, jestli správně funguje dobíjecí soustava auta a odhalí případnou závadu. Pro všechny baterie pak platí nutnost pravidelného dobíjení, zejména pokud se autem jezdí v zimě na kratší vzdálenosti. Pokud nejezdíte denně, je třeba baterii v silných mrazech dobíjet častěji.

Když ráno startér ani neškytne, můžete staré auto roztlačit či roztáhnout na laně (jakmile vůz nabere rychlost, zařadit dvojku, maximálně trojku a pustit spojku). Většina aut má ale dnes katalyzátor a to na roztahování nebo roztlačování rovnou zapomeňte. Při takovém pokusu nastartovat by mohl benzin proniknout do katalyzátoru, kde se vznítí a katalyzátor shoří. Jeho výměna je pak velmi nákladná.

Startovací kabely

Nezbývá tedy než zavolat souseda či asistenční službu se startovacími kabely. Ty se připojí na baterii druhého vozu a vy s jeho pomocí nastartujete. Pokud není akumulátor poškozený, stačí pár kilometrů jízdy k jeho nabití.

Startovací kabely se dají sehnat už od stokoruny v hobbymarketech. Odborníci je ale nedoporučují, kupte ty nejtlustší co seženete. "Čím silnější, tím lepší," radí Martin Kovařík, vedoucí servisu FastBox. "Dobré kabely, abyste s nimi nastartovali většinu aut, stojí kolem tisícikoruny." Liší se pro osobáky, náklaďáky i dodávky. "Čím větší auto, tím větší autobaterie," popisuje Kovařík.

Startovací kabely

Nabíjejte pravidelně

Autobaterii prospívá časté používání. Pokud víte, že autem nebudete delší dobu (několik týdnů) jezdit, baterku vyndejte, nebo aspoň odpojte, vybít ji dokážou i pouhé hodiny na přístrojovce. Baterku je třeba udržovat nabitou, protože tím prodlužujete její životnost. Prodávají se speciální dobíječe, které jsou natrvalo připojené k baterii a velmi malým proudem brání samovolnému vybíjení. Nabíječ se hodí také jako záložní zdroj pro zachování obsahu paměti, takže můžete odpojit akumulátor bez ztráty nastavení a kódů vozu nebo autorádia. Pokud nabíječ nemáte, je třeba akumulátor pravidelně nabíjet (přibližně jednou za měsíc).

Vypněte zapalování i všechny elektrické spotřebiče. Nejprve odpojte kostřený vývod (minus). Baterii nabíjejte v dobře větraných prostorech, uvolňuje se při něm vodík a kyslík, jejichž směs je velmi výbušná. Proto se také při nabíjení nesmí manipulovat s ohněm a pozor se musí dávat i na jiskry. Nabíjí se stejným napětím, jaké má baterie, proudem o velikosti jedné desetiny kapacity baterie. Po skončení nabíjení nechte akumulátor pár hodin v klidu, aby se rozptýlil přebytečný vodík a nedošlo k výbuchu.

Při montáži nové baterie dbejte na správnou polaritu, kladný pól je většinou červený. Plusový kontakt bývá o něco silnější než minusový. Nejprve připojte kladný pól, potom záporný. Vývody baterie udržujte čisté a bez koroze, svorky musí být dobře utažené a zapadat do sebe celou plochou. Nezapomeňte baterku správně upevnit.

Autor:
Témata: Autoškola, zima
  • Nejčtenější

Bez milionu pro mercedes nelez. V testu autodealerů jsme skončili na rohožce

Exkluzivně Kvůli ekonomické nejistotě se Češi do nákupu nového vozu nehrnou. Mnohým autosalonům jako by na tom pramálo záleželo,...

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Koncept ID.2all vznikl za pouhý měsíc. Po kvapném odchodu dnes už bývalého šéfdesignéra Volkswagenu Jozefa Kabaně, jenž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Nejdůležitější na elektrických autech je spotřeba. Není to kvůli hospodskému naparování, je to nutnost, aby bateriové...

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

Statistika z bazaru: zájem o diesely neutuchá, drží se jich hlavně firmy

Prodeje automobilů na naftu pomalu klesají, pomáhá jim však ustálení cen nafty, uvedla společnost Aures Holdings,...

Frajeřina, či šílenost? Tříletý kluk prohání ferrari za 50 milionů po okruhu

Ferrari za padesát milionů korun, tříletý kluk a bývalý světový šampion motorkové třídy Supersport Kenan Sofuoglu – to...

Zázračně přežili. Nehody v F1, které měly být smrtelné. Ale nic se nestalo

Asi každý zná slavnou nehodu Nikiho Laudy, při které Rakušan téměř uhořel. Vážné popáleniny ho poznamenaly na zbytek...

OBRAZEM: Pražský veletrh domů na kolech

Novinky ze světa obytných aut, karavanů či lodí zaplnily o uplynulém víkendu expozice v pěti halách letňanského...

Karamel bez připáleného hrnce? Vyzkoušely jsme Salko Karamel
Karamel bez připáleného hrnce? Vyzkoušely jsme Salko Karamel

V redakci všechny milujeme slaný i sladký karamel, ale jeho příprava se někdy podobá trestu. Karamel se snadno přichytí na dno hrnce a nepomůže ani...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...