Životnost baterií se podle jejich konstrukce a zacházení běžně pohybuje od tří do šesti let. Prvním špatným znamením, že má baterie na kahánku, může být to, že startér hůř točí. V takovém případě nechte autobaterii zkontrolovat v servisu, kde ji změří, případně dobijí. Pokud zjistí, že už to nemá smysl, rovnou vám ji vymění za novou. Změření napětí v baterii a její dobití stojí pár stovek, ještě před zimou můžete zkusit využít akcí na zimní přípravu, které nabízejí některé servisy.
Nová baterie vyjde přibližně na 1 000 až 2 500 korun. U těch lepších, které potřebujete třeba do velkých teréňáků a aut s bohatou elektrovýzbrojí nebo náročnou audiosoustavou, můžete klidně najít ceny kolem sedmi tisíc.
Jaká baterie do vašeho auta patří, zjistíte v návodu, určitě vám poradí prodejce nebo mechanik. Pokud do vozidla dáte baterii s vyšší kapacitou, než jakou předepisuje výrobce, nic se neděje. Dokonce se zlepší startovací schopnosti a také se prodlouží její životnost.
V servisu vám zároveň zjistí, jestli správně funguje dobíjecí soustava auta a odhalí případnou závadu. Pro všechny baterie pak platí nutnost pravidelného dobíjení, zejména pokud se autem jezdí v zimě na kratší vzdálenosti. Pokud nejezdíte denně, je třeba baterii v silných mrazech dobíjet častěji.
Když ráno startér ani neškytne, můžete staré auto roztlačit či roztáhnout na laně (jakmile vůz nabere rychlost, zařadit dvojku, maximálně trojku a pustit spojku). Většina aut má ale dnes katalyzátor a to na roztahování nebo roztlačování rovnou zapomeňte. Při takovém pokusu nastartovat by mohl benzin proniknout do katalyzátoru, kde se vznítí a katalyzátor shoří. Jeho výměna je pak velmi nákladná.
Nezbývá tedy než zavolat souseda či asistenční službu se startovacími kabely. Ty se připojí na baterii druhého vozu a vy s jeho pomocí nastartujete. Pokud není akumulátor poškozený, stačí pár kilometrů jízdy k jeho nabití.
Startovací kabely se dají sehnat už od stokoruny v hobbymarketech. Odborníci je ale nedoporučují, kupte ty nejtlustší co seženete. "Čím silnější, tím lepší," radí Martin Kovařík, vedoucí servisu FastBox. "Dobré kabely, abyste s nimi nastartovali většinu aut, stojí kolem tisícikoruny." Liší se pro osobáky, náklaďáky i dodávky. "Čím větší auto, tím větší autobaterie," popisuje Kovařík.
Nabíjejte pravidelně
Autobaterii prospívá časté používání. Pokud víte, že autem nebudete delší dobu (několik týdnů) jezdit, baterku vyndejte, nebo aspoň odpojte, vybít ji dokážou i pouhé hodiny na přístrojovce. Baterku je třeba udržovat nabitou, protože tím prodlužujete její životnost. Prodávají se speciální dobíječe, které jsou natrvalo připojené k baterii a velmi malým proudem brání samovolnému vybíjení. Nabíječ se hodí také jako záložní zdroj pro zachování obsahu paměti, takže můžete odpojit akumulátor bez ztráty nastavení a kódů vozu nebo autorádia. Pokud nabíječ nemáte, je třeba akumulátor pravidelně nabíjet (přibližně jednou za měsíc).
Vypněte zapalování i všechny elektrické spotřebiče. Nejprve odpojte kostřený vývod (minus). Baterii nabíjejte v dobře větraných prostorech, uvolňuje se při něm vodík a kyslík, jejichž směs je velmi výbušná. Proto se také při nabíjení nesmí manipulovat s ohněm a pozor se musí dávat i na jiskry. Nabíjí se stejným napětím, jaké má baterie, proudem o velikosti jedné desetiny kapacity baterie. Po skončení nabíjení nechte akumulátor pár hodin v klidu, aby se rozptýlil přebytečný vodík a nedošlo k výbuchu.
Při montáži nové baterie dbejte na správnou polaritu, kladný pól je většinou červený. Plusový kontakt bývá o něco silnější než minusový. Nejprve připojte kladný pól, potom záporný. Vývody baterie udržujte čisté a bez koroze, svorky musí být dobře utažené a zapadat do sebe celou plochou. Nezapomeňte baterku správně upevnit.