Zimní autoškola: pečujte o autobaterii a startovacích kabelů se nebojte

aktualizováno 
Zima se teprve probouzí, až se teploty podívají pod nulu, prověří vaší autobaterii. Pokud je v pořádku, ani minus dvacet stupňů by jí nemělo dělat problémy. Když ale auto ani neškytne, musíte sehnat servis, nebo alespoň startovací kabely.

Životnost baterií se podle jejich konstrukce a zacházení běžně pohybuje od tří do šesti let. Prvním špatným znamením, že má baterie na kahánku, může být to, že startér hůř točí. V takovém případě nechte autobaterii zkontrolovat v servisu, kde ji změří, případně dobijí. Pokud zjistí, že už to nemá smysl, rovnou vám ji vymění za novou. Změření napětí v baterii a její dobití stojí pár stovek, ještě před zimou můžete zkusit využít akcí na zimní přípravu, které nabízejí některé servisy.

Ilustrační foto

Nová baterie vyjde přibližně na 1 000 až 2 500 korun. U těch lepších, které potřebujete třeba do velkých teréňáků a aut s bohatou elektrovýzbrojí nebo náročnou audiosoustavou, můžete klidně najít ceny kolem sedmi tisíc.

Jaká baterie do vašeho auta patří, zjistíte v návodu, určitě vám poradí prodejce nebo mechanik. Pokud do vozidla dáte baterii s vyšší kapacitou, než jakou předepisuje výrobce, nic se neděje. Dokonce se zlepší startovací schopnosti a také se prodlouží její životnost.

V servisu vám zároveň zjistí, jestli správně funguje dobíjecí soustava auta a odhalí případnou závadu. Pro všechny baterie pak platí nutnost pravidelného dobíjení, zejména pokud se autem jezdí v zimě na kratší vzdálenosti. Pokud nejezdíte denně, je třeba baterii v silných mrazech dobíjet častěji.

Když ráno startér ani neškytne, můžete staré auto roztlačit či roztáhnout na laně (jakmile vůz nabere rychlost, zařadit dvojku, maximálně trojku a pustit spojku). Většina aut má ale dnes katalyzátor a to na roztahování nebo roztlačování rovnou zapomeňte. Při takovém pokusu nastartovat by mohl benzin proniknout do katalyzátoru, kde se vznítí a katalyzátor shoří. Jeho výměna je pak velmi nákladná.

Startovací kabely

Nezbývá tedy než zavolat souseda či asistenční službu se startovacími kabely. Ty se připojí na baterii druhého vozu a vy s jeho pomocí nastartujete. Pokud není akumulátor poškozený, stačí pár kilometrů jízdy k jeho nabití.

Startovací kabely se dají sehnat už od stokoruny v hobbymarketech. Odborníci je ale nedoporučují, kupte ty nejtlustší co seženete. "Čím silnější, tím lepší," radí Martin Kovařík, vedoucí servisu FastBox. "Dobré kabely, abyste s nimi nastartovali většinu aut, stojí kolem tisícikoruny." Liší se pro osobáky, náklaďáky i dodávky. "Čím větší auto, tím větší autobaterie," popisuje Kovařík.

Startovací kabely

Nabíjejte pravidelně

Autobaterii prospívá časté používání. Pokud víte, že autem nebudete delší dobu (několik týdnů) jezdit, baterku vyndejte, nebo aspoň odpojte, vybít ji dokážou i pouhé hodiny na přístrojovce. Baterku je třeba udržovat nabitou, protože tím prodlužujete její životnost. Prodávají se speciální dobíječe, které jsou natrvalo připojené k baterii a velmi malým proudem brání samovolnému vybíjení. Nabíječ se hodí také jako záložní zdroj pro zachování obsahu paměti, takže můžete odpojit akumulátor bez ztráty nastavení a kódů vozu nebo autorádia. Pokud nabíječ nemáte, je třeba akumulátor pravidelně nabíjet (přibližně jednou za měsíc).

Vypněte zapalování i všechny elektrické spotřebiče. Nejprve odpojte kostřený vývod (minus). Baterii nabíjejte v dobře větraných prostorech, uvolňuje se při něm vodík a kyslík, jejichž směs je velmi výbušná. Proto se také při nabíjení nesmí manipulovat s ohněm a pozor se musí dávat i na jiskry. Nabíjí se stejným napětím, jaké má baterie, proudem o velikosti jedné desetiny kapacity baterie. Po skončení nabíjení nechte akumulátor pár hodin v klidu, aby se rozptýlil přebytečný vodík a nedošlo k výbuchu.

Při montáži nové baterie dbejte na správnou polaritu, kladný pól je většinou červený. Plusový kontakt bývá o něco silnější než minusový. Nejprve připojte kladný pól, potom záporný. Vývody baterie udržujte čisté a bez koroze, svorky musí být dobře utažené a zapadat do sebe celou plochou. Nezapomeňte baterku správně upevnit.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Najdete na iDNES.cz