Čtvrtek 29. července 2021, svátek má Marta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. července 2021 Marta

Autobaterii jste „na smrt“ zadělali v létě. Mráz za to nemůže

Když je akumulátor nabitý, zima mu rozhodně nevadí. Pokud jezdíte převážně krátké trasy, pravidelně ho dobíjejte nabíječkou. Často ho také nechte kontrolovat v servisu.

Autobaterii nechte pravidelně kontrolovat v servisu. | foto: Bosch

Současné arktické mrazy jsou požehnáním pro prodejce autobaterií, jimž zoufalí motoristé v posledních dnech raketově zvedli tržby. "To nebyl nárůst prodeje. To bylo doslova šílenství," říká Jaromír Šulc z Akuservisu Vávra v Nové Pace. Poptávka motoristů po nových bateriích se prý začala zvedat minulý týden ve čtvrtek.

"Řidiči vždycky chvíli váhají a věří, že ráno nějak nastartují a po oteplení bude zase všechno v pohodě. Ke koupi nové baterie se většinou rozhodnou, až když mrazy trvají delší dobu nebo jdou pod dvacet stupňů."

Tentokrát nastal zlom koncem ledna, kdy technici akuservisu vyměňovali jednu baterii za druhou. "Během jediného dne jsme museli dvakrát pro zboží. Dostali jsme se na několikanásobek běžného prodeje," líčí Šulc.

Za problém v zimě může léto

"Když je akumulátor nabitý, nevadí mu ani osmnáct, dvacet stupňů pod nulou," říká Petr Semerád, odborník na autobaterie českého zastoupení firmy Bosch. Naprostá většina startovacích akumulátorů Bosch se vyrábí v České Lípě.

Vnitřek autobaterie - jednotlivé články jsou tvořené kladnými a zápornými...

Vnitřek autobaterie - jednotlivé články jsou tvořené kladnými a zápornými olověnými deskami. Když nejsou ponořeny v elektrolytu, ničí se.

Jak se vyrábí autobaterie

Celý akumulátor je tvořen plastovým kontejnerem, ve kterém jsou sériově propojeny jednotlivé články - sériovým propojením se napětí jednotlivých článků sčítá.

Vlastní články tvoří systém kladných a záporných olověných desek, které jsou vzájemně odděleny separátorem. Dvanáctivoltový akumulátor obsahuje celkem 6 článků.

V akumulátoru probíhá elektro-chemická reakce - v článcích je elektrolyt tvořený destilovanou vodou a kyselinou sírovou.

Výroba akumulátorů - na začátku je nekonečný olověný pás.
Výroba akumulátorů pro automobily

"Dnešní baterie do aut jsou stoprocentně lepší než ty, které jste dostali před patnácti lety do auta z výroby. Ale stále jim vadí stejné věci. Největším "morem" je teplo," popisuje Petr Semerád. "Bohužel se tomu ale nedá zabránit," dodává. Nejhorší jsou podle něj výjezdy na dovolenou k moři, kde auto odstavíte na čtrnáct dní na horku.

Teplem dochází k velkému samovybíjení, následně k sulfataci desek, které tímto jevem následně ztrácí kapacitu. Sulfatace je hromadění či usazování síranu olova na povrchu a v pórech aktivního materiálu akumulátorů - olověných elektrodách.

"To, že horko akumulátoru ublížilo, se bohužel projeví až v zimě, kdy potřebujeme roztočit studený motor, jehož vnitřní odpor je větší než v letních měsících."

Zima je naopak pro baterii podle Petra Semeráda ze společnosti Bosch lepší i proto, že nedochází k velkému samovybíjení. Také pro skladování akumulátorů při dlouhodobé odstávce auta je dobré sucho a chladno (15 až 20 stupňů je ideálních). Nevadí mu ale ani hodnoty hluboko pod nulou. "Nabitý akumulátor s měrnou hmotností elektrolytu 1,28 kg/l snese teploty do -50 °C. Vybitý akumulátor může zmrznout již při teplotě pod 0 °C," uvádí Bosch v záručním listu ke svým autobateriím.

Akumulátor pravidelně nabíjejte, ideálně nabíječkou. Praktické jsou ty, které

Akumulátor pravidelně nabíjejte, ideálně nabíječkou. Praktické jsou ty, které můžete napojit na zapojenou baterii.

Jeďte na výlet

Odborník ze společnosti Bosch tedy doporučuje pro zimní starty vypnout před otočením klíčkem všechny spotřebiče. Nejproblémovější automobilista je podle Petra Semeráda ten, který často startuje, popojíždí jen na malé vzdálenosti a k tomu například zapne vyhřívání sedaček a používá další elektrospotřebiče.

"Akumulátor se v takových situacích nemá šanci pořádně dobít. Zákazníkům říkáme, že pro navrácení energie potřebné pro start je nutné průměrně ujet - dle dobíjecí soustavy - více jak padesát až šedesát kilometrů," vysvětluje Semerád. Právě on je v tomto ohledu vzorňák. Každý den dojíždí do práce šedesát kilometrů. Na jednu autobaterii jezdí už sedmým rokem.

Kontrolujte, dobíjejte

Petr Semerád taky doporučuje pravidelně kontrolovat nabití akumulátoru. Pokud nemáte vlastní voltmetr, využijte k tomu každou návštěvu servisu. Nebo aspoň jarní a podzimní akce automobilek.

Výroba akumulátorů - základem baterie jsou olověné rámečky.

Výroba akumulátorů - základem baterie jsou olověné rámečky.

Akumulátor je totiž jednou z mnoha součástí automobilu, kterou si naši otcové a dědové uměli udržovat sami, a dnes s ní musíte do servisu. Dříve motoristé měřili hustotu elektrolytu a doplňovali destilovanou vodu. Dnes se k akumulátoru často v autě ani nedostanete a už vůbec není dobrý nápad ho odpojovat, přinejmenším si tak zakódujete autorádio. Pokud si chcete nabíjet akumulátor pravidelně sami, shánějte nabíječku, která se dá připojit přímo na zapojenou baterii.

Fotogalerie

Pokud se autobaterie vybila třeba kvůli zapomenutým rozsvíceným světlům, je třeba ji ihned nabít, dříve než začne sulfátovat.

"Akumulátoru kromě tepla hodně škodí i nečinnost," připomíná Petr Semerád. Typicky víkendoví jezdci by měli její nabití kontrolovat častěji.

Vada z výroby se projeví do půl roku

"Pokud je akumulátor vadný z výroby, projeví se to do půl roku," říká Semerád. Pozdější závady jsou prý v naprosté většině případů zapříčiněny špatnou údržbou. Akumulátor se dostatečně nenabíjí, nebo naopak přebíjí. Nebo máte závadu na elektroinstalaci. "Zkratované akumulátory zamrznou a roztrhnou se při několika stupních pod nulou," uvádí Bosch.

Petr Semerád přidává ještě jedno doporučení. Když akumulátor kupujete, nechte si od prodejce změřit jeho nabití. Když je nabitý pod 70 procent (u dvanáctivoltových baterií pod 12,4 V), zvažte jeho nákup. A všímejte si taky, kde ho v prodejně skladovali. "Nejhorší jsou ty, které mají prodejci vystaveny u benzinek venku na stojanu, a řeknou vám, že si ho můžete rovnou vzít," varuje Semerád před akumulátory, které se "vaří" na letním slunci.

Témata: Česká Lípa, smrt, zima
  • Nejčtenější

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Hybridní ferrari bez zpátečky. Prohnali jsme tisíckoňové monstrum

Exkluzivně Plug-in hybridy jsou pevnou součástí automobilismu dneška. Jejich hlavním úkolem je dostát tlaku na snižování emisí. A...

Autofotka týdne: První elektrický supermercedes přistižen v Česku

Exkluzivně Čtenář iDNES.cz při procházce za focením přistihl první exemplář luxusního elektromobilu od značky Mercedes-EQ v Česku....

OBRAZEM: Tisíce koní ve smyku. Poláci oslavili výročí města závody v driftu

Polská Ketř (Kietrz) leží nedaleko českých hranic. Na oslavu sedmi set let toho nevelkého města se jeho představitelé...

LETNÍ SOUTĚŽ: Přidejte svůj tip na výlet a hrajte o jednu z 10 krásných cen
LETNÍ SOUTĚŽ: Přidejte svůj tip na výlet a hrajte o jednu z 10 krásných cen

Vkládejte svoje tipy na výlety s dětmi a vyhrávejte hodnotné ceny po celé léto. Sdílejte svoje oblíbená místa, hodnoťte tipy ostatních, hrajte o...

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...