Autobaterii jste „na smrt“ zadělali v létě. Mráz za to nemůže

Když je akumulátor nabitý, zima mu rozhodně nevadí. Pokud jezdíte převážně krátké trasy, pravidelně ho dobíjejte nabíječkou. Často ho také nechte kontrolovat v servisu.
Autobaterii nechte pravidelně kontrolovat v servisu.

Autobaterii nechte pravidelně kontrolovat v servisu. | foto: Bosch

Současné arktické mrazy jsou požehnáním pro prodejce autobaterií, jimž zoufalí motoristé v posledních dnech raketově zvedli tržby. "To nebyl nárůst prodeje. To bylo doslova šílenství," říká Jaromír Šulc z Akuservisu Vávra v Nové Pace. Poptávka motoristů po nových bateriích se prý začala zvedat minulý týden ve čtvrtek.

"Řidiči vždycky chvíli váhají a věří, že ráno nějak nastartují a po oteplení bude zase všechno v pohodě. Ke koupi nové baterie se většinou rozhodnou, až když mrazy trvají delší dobu nebo jdou pod dvacet stupňů."

Tentokrát nastal zlom koncem ledna, kdy technici akuservisu vyměňovali jednu baterii za druhou. "Během jediného dne jsme museli dvakrát pro zboží. Dostali jsme se na několikanásobek běžného prodeje," líčí Šulc.

Za problém v zimě může léto

"Když je akumulátor nabitý, nevadí mu ani osmnáct, dvacet stupňů pod nulou," říká Petr Semerád, odborník na autobaterie českého zastoupení firmy Bosch. Naprostá většina startovacích akumulátorů Bosch se vyrábí v České Lípě.

Vnitřek autobaterie - jednotlivé články jsou tvořené kladnými a zápornými olověnými deskami. Když nejsou ponořeny v elektrolytu, ničí se.

Jak se vyrábí autobaterie

Celý akumulátor je tvořen plastovým kontejnerem, ve kterém jsou sériově propojeny jednotlivé články - sériovým propojením se napětí jednotlivých článků sčítá.

Vlastní články tvoří systém kladných a záporných olověných desek, které jsou vzájemně odděleny separátorem. Dvanáctivoltový akumulátor obsahuje celkem 6 článků.

V akumulátoru probíhá elektro-chemická reakce - v článcích je elektrolyt tvořený destilovanou vodou a kyselinou sírovou.

Výroba akumulátorů - na začátku je nekonečný olověný pás.
Výroba akumulátorů pro automobily

"Dnešní baterie do aut jsou stoprocentně lepší než ty, které jste dostali před patnácti lety do auta z výroby. Ale stále jim vadí stejné věci. Největším "morem" je teplo," popisuje Petr Semerád. "Bohužel se tomu ale nedá zabránit," dodává. Nejhorší jsou podle něj výjezdy na dovolenou k moři, kde auto odstavíte na čtrnáct dní na horku.

Teplem dochází k velkému samovybíjení, následně k sulfataci desek, které tímto jevem následně ztrácí kapacitu. Sulfatace je hromadění či usazování síranu olova na povrchu a v pórech aktivního materiálu akumulátorů - olověných elektrodách.

"To, že horko akumulátoru ublížilo, se bohužel projeví až v zimě, kdy potřebujeme roztočit studený motor, jehož vnitřní odpor je větší než v letních měsících."

Zima je naopak pro baterii podle Petra Semeráda ze společnosti Bosch lepší i proto, že nedochází k velkému samovybíjení. Také pro skladování akumulátorů při dlouhodobé odstávce auta je dobré sucho a chladno (15 až 20 stupňů je ideálních). Nevadí mu ale ani hodnoty hluboko pod nulou. "Nabitý akumulátor s měrnou hmotností elektrolytu 1,28 kg/l snese teploty do -50 °C. Vybitý akumulátor může zmrznout již při teplotě pod 0 °C," uvádí Bosch v záručním listu ke svým autobateriím.

Akumulátor pravidelně nabíjejte, ideálně nabíječkou. Praktické jsou ty, které můžete napojit na zapojenou baterii.

Jeďte na výlet

Odborník ze společnosti Bosch tedy doporučuje pro zimní starty vypnout před otočením klíčkem všechny spotřebiče. Nejproblémovější automobilista je podle Petra Semeráda ten, který často startuje, popojíždí jen na malé vzdálenosti a k tomu například zapne vyhřívání sedaček a používá další elektrospotřebiče.

"Akumulátor se v takových situacích nemá šanci pořádně dobít. Zákazníkům říkáme, že pro navrácení energie potřebné pro start je nutné průměrně ujet - dle dobíjecí soustavy - více jak padesát až šedesát kilometrů," vysvětluje Semerád. Právě on je v tomto ohledu vzorňák. Každý den dojíždí do práce šedesát kilometrů. Na jednu autobaterii jezdí už sedmým rokem.

Kontrolujte, dobíjejte

Petr Semerád taky doporučuje pravidelně kontrolovat nabití akumulátoru. Pokud nemáte vlastní voltmetr, využijte k tomu každou návštěvu servisu. Nebo aspoň jarní a podzimní akce automobilek.

Výroba akumulátorů - základem baterie jsou olověné rámečky.

Akumulátor je totiž jednou z mnoha součástí automobilu, kterou si naši otcové a dědové uměli udržovat sami, a dnes s ní musíte do servisu. Dříve motoristé měřili hustotu elektrolytu a doplňovali destilovanou vodu. Dnes se k akumulátoru často v autě ani nedostanete a už vůbec není dobrý nápad ho odpojovat, přinejmenším si tak zakódujete autorádio. Pokud si chcete nabíjet akumulátor pravidelně sami, shánějte nabíječku, která se dá připojit přímo na zapojenou baterii.

Pokud se autobaterie vybila třeba kvůli zapomenutým rozsvíceným světlům, je třeba ji ihned nabít, dříve než začne sulfátovat.

"Akumulátoru kromě tepla hodně škodí i nečinnost," připomíná Petr Semerád. Typicky víkendoví jezdci by měli její nabití kontrolovat častěji.

Vada z výroby se projeví do půl roku

"Pokud je akumulátor vadný z výroby, projeví se to do půl roku," říká Semerád. Pozdější závady jsou prý v naprosté většině případů zapříčiněny špatnou údržbou. Akumulátor se dostatečně nenabíjí, nebo naopak přebíjí. Nebo máte závadu na elektroinstalaci. "Zkratované akumulátory zamrznou a roztrhnou se při několika stupních pod nulou," uvádí Bosch.

Petr Semerád přidává ještě jedno doporučení. Když akumulátor kupujete, nechte si od prodejce změřit jeho nabití. Když je nabitý pod 70 procent (u dvanáctivoltových baterií pod 12,4 V), zvažte jeho nákup. A všímejte si taky, kde ho v prodejně skladovali. "Nejhorší jsou ty, které mají prodejci vystaveny u benzinek venku na stojanu, a řeknou vám, že si ho můžete rovnou vzít," varuje Semerád před akumulátory, které se "vaří" na letním slunci.

  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Neviditelná rovnátka jsou gamechanger v léčbě dětských pacientů
Neviditelná rovnátka jsou gamechanger v léčbě dětských pacientů

Zjistili jste právě, že bude vaše dítko potřebovat rovnátka, a nevíte, jestli zvolit klasická fixní rovnátka, nebo ta neviditelná? Všechna rovnátka...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...