Moderní kombajn má ovládání jako raketoplán
Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tvJeště v sedmdesátých letech se jezdilo na žně s kombajny bez kabiny, řidič seděl na sedačce, držel se volantu, v oblaku osin a prachu ho smažilo slunce. Dnes si hoví v klimatizované kabině, s rukama za hlavou, občas sáhne do ledničky pro limonádu a svačinu. Se všemi těmi ovladači, hejblaty a displeji připomíná spíše kokpit raketoplánu.
Strojník má díky kupě čidel a chytrých systémů přehled o všem. Stroj má čidla, která určí kvalitu sklizeného zrna, GPS navigaci, která vede stroj polem s přesností jeden až dva centimetry, a také senzor, který velmi podrobně zjišťuje, jaké množství živin zmizelo z půdy během žní a kolik živin by se mělo na pole vrátit zpět.
Když jsou žně v plném proudu, sedí kombajnér za volantem třeba dvanáct hodin denně. A to musí brzy ráno do práce, aby stačil kombajn překontrolovat a připravit. Jezdit s kombajnem nemůže každý. Kdo chce jezdit s dnešním moderním strojem, musí umět ovládat složitou palubní elektroniku.
Předtím, než se vyjede na pole, musí nastavit plodinu, kterou bude sklízet. V menu počítače zvolí třeba oves a elektronika podle předdefinovaných parametrů nastaví žací lištu. Při práci pak musí navrch k tomu sledovat diagnostiku motoru a všech mechanismů.
Jednoduché to není ani při přejezdech mezi poli. Když se stroj plazí po silnici, musí jeho řidič dávat pozor na únosnost mostků a hlídat prověšené dráty vysokého napětí. A to má ještě za zády hejno naštvaných osobáků, které se ho bojí předjet, protože zabírá dvě třetiny silnice.
Moderní kombajn má ovládání jako raketoplán. Natočili jsme, jak se řídí |