Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tři děti na sedadle jsou riziko. Školy vyžadují autobusy s pásy

V červnu jsou školní výlety v plném proudu. Žáci i předškoláci sedají do autobusů a vyráží poznávat památky. Starší stroje však často nejsou vybaveny bezpečnostními pásy. Nejlepší je proto volit novější autobusy. Rozhodně však nesmí sedět tři děti na dvou sedadlech. Zodpovědní za jejich bezpečí jsou učitelé.

Školy jsou na výletě za děti zodpovědné, vyžadují proto u dopravce autobusy s bezpečnostními pásy. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Přestože dálkové autobusy musí být ze zákona vybaveny bezpečnostními pásy a cestující se v nich musí poutat, pro ty meziměstské a linkové to neplatí. Červnové školní a školkovské výlety přitom často obsluhují nasmlouvané autobusy starší výroby, kde bezpečnostní pásy chybí. Jejich majitelé nejsou povinní do nich dodatečně pásy instalovat.

Zákon o silničním provozu uvádí, že v linkových autobusech nevybavených bezpečnostními pásy nesmí počet osob straších 12 let překročit povolený počet přepravovaných osob - u větších školáků je to tedy jasné: na jedno sedadlo jedno dítě. Menší děti ovšem počet sedadel nelimituje. Rozhodující je zde užitečná hmotnost vozidla, a tak si cestou na výlet v autobusech často sedají třeba po třech.

„V autobusech nevybavených bezpečnostními pásy se dítka nad dvanáct let počítají na kusy, mladší vlastně na kila,“ upozornil expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. „Sezení po třech na dvousedadlech však rozhodně nedoporučujeme ani malým dětem, i když zakázáno není. Nejde jen o pohodlí, ale především o bezpečnost,“ dodal s tím, že maximálně pohodlné a v rámci možností nejbezpečnější pro děti je, pokud sedí každé na svém sedadle.

Za bezpečí zodpovídají pedagogové

Za své svěřence zodpovídají na výletech školy a školky. Odborníci na bezpečnost radí, aby si na zájezdy vyžádaly autobus s bezpečnostními pásy.

„Školy a školská zařízení nemají povinnost si objednat u dopravce autobus s bezpečnostními pásy. Ale jelikož jsou jako pedagogický dohled za děti nebo žáky zodpovědné, je v jejich vlastním zájmu dožadovat se novějšího autobusu s pásy. Za nás to rozhodně doporučujeme,“ vzkázala metodička dopravní výchovy z Týmu silniční bezpečnosti Markéta Novotná.

Dodala, že například Liberecký kraj má ve svém vozovém parku dva autobusy přizpůsobené školkovým dětem, které disponují autosedačkami. Autobusový dopravce Eurolines je zavedl před prázdninami v roce 2011.

Společnost Arriva, která zájezdy pro školy a školky také obsluhuje, se snaží školám vyjít vstříc. „Tlak škol na takto vybavené autobusy vnímáme a je enormní. Autobusy s bezpečnostními pásy žádají téměř ve sto procentech objednávek. Pokud již takový autobus nemáme k dispozici a můžeme z kapacitních důvodů nabídnout jen linkový bez pásů, raději jej neobjednají,“ uvedl pro iDNES.cz manažer společnosti Arriva Střední Čechy pro provozní oblast Praha Ladislav Matyáš. Dodal, že je to požadavek plynoucí jak od zřizovatelů škol a školek, tak od rodičů dětí.

V oblasti Prahy provozuje Arriva pět autobusů s bezpečnostními pásy. „Během měsíce května a června, kdy se školská zařízení vydávají na exkurze a výlety, jsme plně vytížení. Snažíme se poptávce vyhovět a autobusy v případě možnosti stáhnout nebo vyplnit mezeru v jejich jízdním řádu tak, abychom mohli autobus s pásy škole zajistit,“ doplnil Matyáš.

Ani dvoubodové pásy nejsou ideální

Povinnost instalovat bezpečnostní pásy do dálkových autobusů platí v České republice od roku 2004. Pásy v dálkových autobusech bývají jen dvoubodové - tedy bederní, protože jejich instalace je technicky jednodušší a levnější. Tříbodové pásy, podobné těm z aut, chrání cestující pouze na sedadlech v první řadě za řidičem, za zadními dveřmi a na prostřední sedačce v poslední řadě.

Jde sice o bezpečnostní poutání, ovšem podle expertů ne zrovna ideální, protože v případě nehody stále hrozí poranění hrudníku a hlavy o sedadlo před cestujícím.

„Síly působící v důsledku prudkého brzdění či dokonce kolize se v případě bederního pásu koncentrují pouze do oblasti kyčlí, případně částečně do oblasti břicha. V každém případě však alespoň udrží cestujícího na sedadle a oproti nepřipoutanému pasažérovi minimalizují riziko vzniku vážnějšího zranění,“ vysvětluje Roman Budský.

Pasažéři autobusů s bezpečnostními pásy mají povinnost se na cestu připoutat. Pokud vozidlo zastaví a kontroluje policie, hrozí pokuta přímo nepřipoutaným pasažérům, nikoli řidiči nebo posádce. „V případě, že autobus takto vybavený je, mají cestující povinnost pásy použít. Pokud cestující pás nepoužije, hrozí mu pokuta do dvou tisíc korun,“ uvedla mluvčí Policejního prezidia Ivana Nguyenová. Více o tématu poutání v autobusech čtěte zde.

Řidič autobusu neodpovídá za to, zda je cestující připoután, musí ho však informovat o jeho povinnosti pás použít: buď slovně nebo modrým piktogramem s připoutaným cestujícím a výzvou „Připoutejte se“, který se v autobuse vyskytuje na viditelném místě.

„Vyhláška ukládá dopravci, že musí mít v autobusu upozornění,“ uvádí tiskový mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. „Na povinnost se poutat upozorňuje palubní personál, stevard pak stejně jako v letadle kontroluje, zda je cestující připoutaný. Pokud se nepřipoutá, upozorní cestujícího, že je to na jeho vlastní riziko,“ popisuje. O crashtestech a nutnosti poutání v autobuse čtete i zde.

Budský upozornil, že dvoubodové pásy neumožňují uchycení bezpečnostní dětské autosedačky na sedadle. „Proto se obecně nedoporučuje cestovat v dálkových autobusech s dětmi ve věku do tří let,“ doplnil.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...