Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Připoutejte se, prosím. Školní autobusy musí mít na výlety pásy

Blíží se období škol v přírodě a školních výletů. Žáci budou za dobrodružstvím cestovat především autobusy. Jaká pravidla musí dodržovat, aby byl výlet bezpečný? Školy by měly požadovat novější autobusy s pásy. Tři děti na sedadle, byť malé, jsou moc.

Školní a školkové děti vyráží na výlety. Autobusy musejí mít bezpečnostní pásy a na každém sedadle by mělo sedět jen jedno dítě. | foto: Profimedia.cz

Od roku 2004 platí v Česku povinnost instalovat do dálkových autobusů, tedy těch, které přepravují výhradně sedící cestující, bezpečnostní pásy. Pro městské a meziměstské autobusy tato povinnost neplatí. I když jsou v dálkových autobusech pouze dvoubodové pásy, které se zapínají kolem beder, i takové připoutání má podle expertů smysl. Rozdíly mezi připoutaným a nepřipoutaným pasažérem v případě nehody totiž mohou být fatální. I proto by na „výlety“ neměly v takovém autobusu jezdit děti mladší tří let, dvoubodovým pásem se totiž nedá přichytit bezpečnostní autosedačka.

Kromě prvních sedadel za řidičem a sedadel za zadními dveřmi a uprostřed poslední řady se v dálkových autobusech poutá pouze dvoubodovými pásy. „Ty jsou oproti těm tříbodovým méně efektivní, protože síly působící v důsledku prudkého brzdění či dokonce kolize se koncentrují pouze do oblasti kyčlí, případně částečně do oblasti břicha. Při nehodě mohou poškodit břišní stěnu a vnitřní orgány. V každém případě však udrží cestujícího na sedadle a oproti nepřipoutanému pasažérovi minimalizují riziko vzniku vážnějšího zranění, například při převrácení vozidla,“ vysvětluje Roman Budský z Platformy Vize nula.

Na povinnost připoutat se musí ze zákona žáky i ostatní cestující upozornit řidič a stejnou povinnost má i provozovatel vozidla, který na autobus většinou lepí piktogram s připoutaným člověkem. Cestujícím, kteří nejsou připoutáni, totiž v případě policejní kontroly hrozí pokuta až dva tisíce korun.

„Podle prováděcího předpisu musí být u autobusu registrovaného v České republice, který je vybaven zádržným systémem, viditelně pro každé sedadlo umístěn výrazně zobrazený piktogram, který může být v horní části doplněn textem PŘIPOUTEJTE SE,“ doplnil Budský s tím, že provozovatel může použít i jiné upozornění, ze kterého jasně vyplývá povinnost zapnout bezpečnostní pás. Například světelný panel umístěný v přední části autobusu a viditelný ze všech sedadel.

Kdo by měl na výletech na bezpečnost a splněnou povinnost žáků dohlédnout? Školy a školky, tedy učitelé, kteří mají svěřence během výletu na starosti. Školy by si tedy měly vyžádat novější autobus s bezpečnostními pásy a v případě výletu nebo delší cesty na něm kvůli bezpečnosti trvat. A učitelé potom dohlédnout na to, že jsou žáci při cestě za dobrodružstvím každý na své sedačce a připoutaní. „Řidič sice na povinnost připoutat se upozorní, není ale v jeho silách během jízdy sledovat, kdo tak neučinil,“ dodal dopravní expert.

Povinnost objednat si u dopravce autobus s bezpečnostními pásy školy a školky nemají, je to jen dobře míněná rada expertů. „Ale jelikož jsou jako pedagogický dohled za děti nebo žáky zodpovědné, je v jejich vlastním zájmu dožadovat se novějšího autobusu s pásy. Za nás to rozhodně doporučujeme,“ vzkázala prostřednictvím iDNES.cz už dříve metodička dopravní výchovy z Týmu silniční bezpečnosti Markéta Novotná.

Kolik dětí vlastně smí cestovat na sedadlech autobusu? Podle zákona o silničním provozu nesmí počet cestujících starších dvanácti let překročit povolený počet přepravovaných osob, tedy na jedno sedadlo jedno dítě. Jenže počet dětí mladších dvanácti let zákon neřeší. Ty se vlastně nepočítají na kusy, ale na kila. A tak jich může být více než sedaček, pokud nepřekročí maximální přípustnou užitečnou hmotnost vozidla.

„Rozhodně však nedoporučujeme ani v případě dětí mladších dvanácti let překračovat maximálně přípustný počet přepravovaných cestujících. Pokud sedí každé dítě ve své sedačce, je to pro ně maximálně pohodlné a také bezpečné,“ dodává Budský.

Zájem o autobusy vybavené pásy je podle dopravců v posledních školních měsících velký. Bezpečnějšího cestování se dožadují kromě škol i rodiče dětí, které na výlet vyráží, a dopravci to na konci roku vnímají.

Pásy využívá málokdo

Realita cestujících dálkovými autobusy je však jiná. I když je zákon jasný a autobusy jsou vybaveny pásy i piktogramy, ve skutečnosti je využívá jen málokdo. Podle aktuálních informací na webu České observatoře silničního provozu se cestující v autobuse poutají výrazně méně než lidé v osobních a nákladních autech. 

Vždy se poutá (nebo pouze výjimečně se nepřipoutá) jen 42,5 procenta všech cestujících. A rovných čtyřicet procent lidí v dálkových autobusech bezpečnostní pásy zcela ignoruje.

„Je to tristní. I dvoubodové bezpečnostní pásy používané na sedadlech autobusů výrazně snižují riziko vážného zranění při případné nehodě. Severoamerická The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) uvádí, že v případě čelního nárazu sníží dvoubodový pás riziko smrtelného zranění o polovinu,“ uzavírá Roman Budský.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...