Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

Připoutejte se, prosím. Školní autobusy musí mít na výlety pásy

Blíží se období škol v přírodě a školních výletů. Žáci budou za dobrodružstvím cestovat především autobusy. Jaká pravidla musí dodržovat, aby byl výlet bezpečný? Školy by měly požadovat novější autobusy s pásy. Tři děti na sedadle, byť malé, jsou moc.

Školní a školkové děti vyráží na výlety. Autobusy musí mít bezpečnostní pásy a na každém sedadle by mělo sedět jen jedno dítě. | foto: Profimedia.cz

Od roku 2004 platí v Česku povinnost instalovat do dálkových autobusů, tedy těch, které přepravují výhradně sedící cestující, bezpečnostní pásy. Pro městské a meziměstské autobusy tato povinnost neplatí. I když jsou v dálkových autobusech pouze dvoubodové pásy, které se zapínají kolem beder, i takové připoutání má podle expertů smysl. Rozdíly mezi připoutaným a nepřipoutaným pasažérem v případě nehody totiž mohou být fatální. I proto by na „výlety“ neměly v takovém autobusu jezdit děti mladší tří let, dvoubodovým pásem se totiž nedá přichytit bezpečnostní autosedačka.

Kromě prvních sedadel za řidičem a sedadel za zadními dveřmi a uprostřed poslední řady se v dálkových autobusech poutá pouze dvoubodovými pásy. „Ty jsou oproti těm tříbodovým méně efektivní, protože síly působící v důsledku prudkého brzdění či dokonce kolize se koncentrují pouze do oblasti kyčlí, případně částečně do oblasti břicha. Při nehodě mohou poškodit břišní stěnu a vnitřní orgány. V každém případě však udrží cestujícího na sedadle a oproti nepřipoutanému pasažérovi minimalizují riziko vzniku vážnějšího zranění, například při převrácení vozidla,“ vysvětluje Roman Budský z Platformy Vize nula.

Na povinnost připoutat se musí ze zákona žáky i ostatní cestující upozornit řidič a stejnou povinnost má i provozovatel vozidla, který na autobus většinou lepí piktogram s připoutaným člověkem. Cestujícím, kteří nejsou připoutáni, totiž v případě policejní kontroly hrozí pokuta až dva tisíce korun.

„Podle prováděcího předpisu musí být u autobusu registrovaného v České republice, který je vybaven zádržným systémem, viditelně pro každé sedadlo umístěn výrazně zobrazený piktogram, který může být v horní části doplněn textem PŘIPOUTEJTE SE,“ doplnil Budský s tím, že provozovatel může použít i jiné upozornění, ze kterého jasně vyplývá povinnost zapnout bezpečnostní pás. Například světelný panel umístěný v přední části autobusu a viditelný ze všech sedadel.

Kdo by měl na výletech na bezpečnost a splněnou povinnost žáků dohlédnout? Školy a školky, tedy učitelé, kteří mají svěřence během výletu na starosti. Školy by si tedy měly vyžádat novější autobus s bezpečnostními pásy a v případě výletu nebo delší cesty na něm kvůli bezpečnosti trvat. A učitelé potom dohlédnout na to, že jsou žáci při cestě za dobrodružstvím každý na své sedačce a připoutaní. „Řidič sice na povinnost připoutat se upozorní, není ale v jeho silách během jízdy sledovat, kdo tak neučinil,“ dodal dopravní expert.

Povinnost objednat si u dopravce autobus s bezpečnostními pásy školy a školky nemají, je to jen dobře míněná rada expertů. „Ale jelikož jsou jako pedagogický dohled za děti nebo žáky zodpovědné, je v jejich vlastním zájmu dožadovat se novějšího autobusu s pásy. Za nás to rozhodně doporučujeme,“ vzkázala prostřednictvím iDNES.cz už dříve metodička dopravní výchovy z Týmu silniční bezpečnosti Markéta Novotná.

Kolik dětí vlastně smí cestovat na sedadlech autobusu? Podle zákona o silničním provozu nesmí počet cestujících starších dvanácti let překročit povolený počet přepravovaných osob, tedy na jedno sedadlo jedno dítě. Jenže počet dětí mladších dvanácti let zákon neřeší. Ty se vlastně nepočítají na kusy, ale na kila. A tak jich může být více než sedaček, pokud nepřekročí maximální přípustnou užitečnou hmotnost vozidla.

„Rozhodně však nedoporučujeme ani v případě dětí mladších dvanácti let překračovat maximálně přípustný počet přepravovaných cestujících. Pokud sedí každé dítě ve své sedačce, je to pro ně maximálně pohodlné a také bezpečné,“ dodává Budský.

Zájem o autobusy vybavené pásy je podle dopravců v posledních školních měsících velký. Bezpečnějšího cestování se dožadují kromě škol i rodiče dětí, které na výlet vyráží, a dopravci to na konci roku vnímají.

Pásy využívá málokdo

Realita cestujících dálkovými autobusy je však jiná. I když je zákon jasný a autobusy jsou vybaveny pásy i piktogramy, ve skutečnosti je využívá jen málokdo. Podle aktuálních informací na webu České observatoře silničního provozu se cestující v autobuse poutají výrazně méně než lidé v osobních a nákladních autech. 

Vždy se poutá (nebo pouze výjimečně se nepřipoutá) jen 42,5 procenta všech cestujících. A rovných čtyřicet procent lidí v dálkových autobusech bezpečnostní pásy zcela ignoruje.

„Je to tristní. I dvoubodové bezpečnostní pásy používané na sedadlech autobusů výrazně snižují riziko vážného zranění při případné nehodě. Severoamerická The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) uvádí, že v případě čelního nárazu sníží dvoubodový pás riziko smrtelného zranění o polovinu,“ uzavírá Roman Budský.

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve...

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Jak pečovat o auto na LPG? Propan-butan rozhodně není na odpis

Premium Máme zde 7 rad pro zájemce o vůz na LPG. Podíváme se na to, jak zacházet s autem a pečovat o LPG instalaci tak, aby...

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

Titul mistra světa mu ukradli. Prezident ho nakonec ocenil, po 46 letech

Prezident Miloš Zeman propůjčil 28. října medaili za zásluhy bývalému motokrosaři Jaroslavu Faltovi. Připomněl tak...

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve...

Knížkový adventní kalendář: vyměňte letos čokoládu za kouzelné vánoční příběhy
Knížkový adventní kalendář: vyměňte letos čokoládu za kouzelné vánoční příběhy

Chvíle strávené nad knížkou jsou pro děti velmi důležité. Pořiďte dětem adventní kalendář plný kouzelných vánočních příběhů. Zkraťte si čekání na...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...