Tři děti na sedadle jsou riziko. Školy vyžadují autobusy s pásy

aktualizováno 
V červnu jsou školní výlety v plném proudu. Žáci i předškoláci sedají do autobusů a vyráží poznávat památky. Starší stroje však často nejsou vybaveny bezpečnostními pásy. Nejlepší je proto volit novější autobusy. Rozhodně však nesmí sedět tři děti na dvou sedadlech. Zodpovědní za jejich bezpečí jsou učitelé.

Školy jsou na výletě za děti zodpovědné, vyžadují proto u dopravce autobusy s bezpečnostními pásy. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Přestože dálkové autobusy musí být ze zákona vybaveny bezpečnostními pásy a cestující se v nich musí poutat, pro ty meziměstské a linkové to neplatí. Červnové školní a školkovské výlety přitom často obsluhují nasmlouvané autobusy starší výroby, kde bezpečnostní pásy chybí. Jejich majitelé nejsou povinní do nich dodatečně pásy instalovat.

Zákon o silničním provozu uvádí, že v linkových autobusech nevybavených bezpečnostními pásy nesmí počet osob straších 12 let překročit povolený počet přepravovaných osob - u větších školáků je to tedy jasné: na jedno sedadlo jedno dítě. Menší děti ovšem počet sedadel nelimituje. Rozhodující je zde užitečná hmotnost vozidla, a tak si cestou na výlet v autobusech často sedají třeba po třech.

„V autobusech nevybavených bezpečnostními pásy se dítka nad dvanáct let počítají na kusy, mladší vlastně na kila,“ upozornil expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. „Sezení po třech na dvousedadlech však rozhodně nedoporučujeme ani malým dětem, i když zakázáno není. Nejde jen o pohodlí, ale především o bezpečnost,“ dodal s tím, že maximálně pohodlné a v rámci možností nejbezpečnější pro děti je, pokud sedí každé na svém sedadle.

Za bezpečí zodpovídají pedagogové

Za své svěřence zodpovídají na výletech školy a školky. Odborníci na bezpečnost radí, aby si na zájezdy vyžádaly autobus s bezpečnostními pásy.

„Školy a školská zařízení nemají povinnost si objednat u dopravce autobus s bezpečnostními pásy. Ale jelikož jsou jako pedagogický dohled za děti nebo žáky zodpovědné, je v jejich vlastním zájmu dožadovat se novějšího autobusu s pásy. Za nás to rozhodně doporučujeme,“ vzkázala metodička dopravní výchovy z Týmu silniční bezpečnosti Markéta Novotná.

Dodala, že například Liberecký kraj má ve svém vozovém parku dva autobusy přizpůsobené školkovým dětem, které disponují autosedačkami. Autobusový dopravce Eurolines je zavedl před prázdninami v roce 2011.

Společnost Arriva, která zájezdy pro školy a školky také obsluhuje, se snaží školám vyjít vstříc. „Tlak škol na takto vybavené autobusy vnímáme a je enormní. Autobusy s bezpečnostními pásy žádají téměř ve sto procentech objednávek. Pokud již takový autobus nemáme k dispozici a můžeme z kapacitních důvodů nabídnout jen linkový bez pásů, raději jej neobjednají,“ uvedl pro iDNES.cz manažer společnosti Arriva Střední Čechy pro provozní oblast Praha Ladislav Matyáš. Dodal, že je to požadavek plynoucí jak od zřizovatelů škol a školek, tak od rodičů dětí.

V oblasti Prahy provozuje Arriva pět autobusů s bezpečnostními pásy. „Během měsíce května a června, kdy se školská zařízení vydávají na exkurze a výlety, jsme plně vytížení. Snažíme se poptávce vyhovět a autobusy v případě možnosti stáhnout nebo vyplnit mezeru v jejich jízdním řádu tak, abychom mohli autobus s pásy škole zajistit,“ doplnil Matyáš.

Ani dvoubodové pásy nejsou ideální

Povinnost instalovat bezpečnostní pásy do dálkových autobusů platí v České republice od roku 2004. Pásy v dálkových autobusech bývají jen dvoubodové - tedy bederní, protože jejich instalace je technicky jednodušší a levnější. Tříbodové pásy, podobné těm z aut, chrání cestující pouze na sedadlech v první řadě za řidičem, za zadními dveřmi a na prostřední sedačce v poslední řadě.

Jde sice o bezpečnostní poutání, ovšem podle expertů ne zrovna ideální, protože v případě nehody stále hrozí poranění hrudníku a hlavy o sedadlo před cestujícím.

„Síly působící v důsledku prudkého brzdění či dokonce kolize se v případě bederního pásu koncentrují pouze do oblasti kyčlí, případně částečně do oblasti břicha. V každém případě však alespoň udrží cestujícího na sedadle a oproti nepřipoutanému pasažérovi minimalizují riziko vzniku vážnějšího zranění,“ vysvětluje Roman Budský.

Pasažéři autobusů s bezpečnostními pásy mají povinnost se na cestu připoutat. Pokud vozidlo zastaví a kontroluje policie, hrozí pokuta přímo nepřipoutaným pasažérům, nikoli řidiči nebo posádce. „V případě, že autobus takto vybavený je, mají cestující povinnost pásy použít. Pokud cestující pás nepoužije, hrozí mu pokuta do dvou tisíc korun,“ uvedla mluvčí Policejního prezidia Ivana Nguyenová. Více o tématu poutání v autobusech čtěte zde.

Řidič autobusu neodpovídá za to, zda je cestující připoután, musí ho však informovat o jeho povinnosti pás použít: buď slovně nebo modrým piktogramem s připoutaným cestujícím a výzvou „Připoutejte se“, který se v autobuse vyskytuje na viditelném místě.

„Vyhláška ukládá dopravci, že musí mít v autobusu upozornění,“ uvádí tiskový mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. „Na povinnost se poutat upozorňuje palubní personál, stevard pak stejně jako v letadle kontroluje, zda je cestující připoutaný. Pokud se nepřipoutá, upozorní cestujícího, že je to na jeho vlastní riziko,“ popisuje. O crashtestech a nutnosti poutání v autobuse čtete i zde.

Budský upozornil, že dvoubodové pásy neumožňují uchycení bezpečnostní dětské autosedačky na sedadle. „Proto se obecně nedoporučuje cestovat v dálkových autobusech s dětmi ve věku do tří let,“ doplnil.

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Najdete na iDNES.cz