Připoutaní přeživší: jizvy od bezpečnostních pásů jsou pro statečné

aktualizováno 
Řidiči na Novém Zélandu se zdráhají jezdit v autě se zapnutými bezpečnostními pásy. Reklamní kampaň státní dopravní agentury jim teď velmi názorně ukazuje, že pásy nejsou zbytečnost. Potvrzují to i drastické obrázky Připoutaných přeživších.

Na 4,8 milionu obyvatel tu připadá 3,9 milionu osobních automobilů. A tato masa vozů se pohybuje po méně než jedenácti tisících kilometrech zpevněných silnic, z nichž jen desetina se pyšně nazývá státními dálnicemi. Zbylé lokální cesty jsou často jen nepříliš udržované klikaté a kostrbaté asfaltové přílepky na kamenem vykládaných cestních tělesech, které pamatují v průměru 150 let.

Fotogalerie

Ani to, že aut je tu víc než dost a nepřehledné jednoproudé silnice si ještě pamatují staré dobré koloniální časy, však není hlavním důvodem, proč tu autonehody v nepříjemně vysokém procentu případů končí smrtí. Na Novém Zélandu řidiči neberou moc vážně bezpečnostní pásy a považují je spíš za zbytečně přehnanou opatrnost.

Každý, kdo tu usedne za volant, prý na sebe bere jisté riziko. Nehoda může a nemusí přijít. Ale to, jestli případnou srážku přežijete, je prostě věcí osudu, náhody, se kterou nemají pásy co do činění. Tento svérázný pohled na věc je podle průzkumu státní dopravní agentury vlastní většině řidičů - mužů ve věku mezi dvaceti až čtyřiceti lety. A jistě není náhodou, že nejvíc, tedy kolem devadesáti smrtelných nehod ročně, najdeme na novozélandských silnicích mezi touto věkovou skupinou nepřipoutaných řidičů.

NZ Transport Agency (NZTA) se proto rozhodla proti laxnímu postoji řidičů nasadit radikální reklamní kampaň. Její tváří jsou mladí řidiči, jenž nedávno absolvovali nehodu, která by byla jistě smrtící. Oni ji však přežili díky bezpečnostním pásům. Jizvy, které teď na tělech nesou, jsou v rámci kampaně prezentovány jako odznak statečných a silných.

Možná to u nás v Evropě zavání zbytečným patosem, ale nezapomínejme, že tady jsme na Novém Zélandu. Pořád tu necelou pětinu populace tvoří Maoři, kteří odkazu na jizvy utržené v boji moc dobře rozumí. A tak představa řádně připásaných zjizvených přeživších lichotí zdejším mužům víc než zmínka o těch, kteří se před jízdou nepřipoutali a skončili pak nejspíš bez jizev, ale rovnou na kaši.

Ostatně, NZTA na svých stránkách vysvětluje pozadí celé kampaně (na státní agenturu) velmi srozumitelně: „Nepoužívají pásy. Myslí si, že je to zbytečnost, prostě něco navíc. Něco, co opravdoví muži nepoužívají, co je vhodné jen pro děti a příliš ustrašené jedince. Chceme to změnit. Bezpečnostní pásy nejsou jen součást povinné výbavy, je to nástroj, který je opravdu schopný zachraňovat životy.“

Přežili jsme vlastní smrt

Přístup, kteří pracovníci NZTA zvolili, je neotřelý. Vybraných deset mladých mužů, kteří za sebou měli bouračku, nechali promluvit na kameru. Ti vlastními slovy popsali svůj stav po nehodě. Většina z nich se probudila až po zákroku nebo na jednotce intenzivní péče, s přelámanými končetinami, rozbitou lebkou, hadičkou v krku. 

Ale všichni dnes shodně zdůrazňují, že za zázrakem jejich procitnutí stál především fakt, že byli před nehodou připoutáni. Jinak by skončili v okresní márnici. A je podle nich velký rozdíl mezi tím vybourat se v autě bez pásů, nebo se zapnutými pásy. Podstatná je tu hlavně vizuální stránka bezpečnostní kampaně.

Bezpečnostní pás

Nejdůležitější bezpečnostní prvek aut dnes slaví šedesát let.

Bezpečnostní pásy v autech zachránily při nehodách přes milion lidských životů. Na povinnost se připoutat myslí naštěstí většina českých řidičů, ale ne všichni to umí správně. Čtěte více

Tým profesionálních filmových maskérů totiž upravil vzhled těchto šťastných připoutaných řidičů do takové podoby, v jaké se nacházeli hned po srážce. A není to zrovna hezký pohled. Jenže i podlitiny a krvavé šrámy, včetně nezbytného vypáleného pruhu po bezpečnostním pásu, jsou vlastně nic ve srovnání s tím, jak by mohli vypadat, kdyby se před jízdou nepřipoutali.

NZTA si od názorné kampaně hodně slibuje: cílové skupině totiž nepředstavuje nažehlené nasvalené modely, ale reálné muže každodenního života. Zranění jsou sice kašírovaná, ale přesně odpovídají konkrétním lékařským záznamům. A drastické výpovědi Připoutaných přeživších jsou rozhodně autentické.

Jejich snímky teď zamíří na internet a ve formě plakátů i do novozélandských hospod. NZTA k nim doplňuje: „Ano, je to opravdu tak prosté. Bezpečnostní pásy zachraňují životy. Při nárazu působí na pás často síla až dvacetinásobku vaší váhy. Pokud nejste připoutaní, právě takový úder můžete dostat. Šance, že přežijete autonehodu, je se zapnutým bezpečnostním pásem vyšší o čtyřicet procent.“

Tváře kampaně na podporu používání bezpečnostních pásů v autech

Připoutaní přeživší. Tváře kampaně na podporu používání bezpečnostních pásů v autech.

Autoři:

Nejčtenější

Sicilský švec Ciccio obouvá nejlepší závodníky světa už šedesát let

Ciccio Liberto: švec, který více než půl století obouvá ty nejlepší závodníky

Jeho archiv je plný nohou. Má je obkreslené na papíře a podle nich šije na míru boty. Sicilián Francesco „Ciccio“...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Rady zkušeného karavanisty. Řízení připomíná náklaďák, přespání plánujte

Karavany

Na cestování s obytným autem se lidem líbí zejména pocit svobody a to, že i cesta je cíl. Jenže myslet si, že člověk...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

Ferrari

Mohli jsme se chlubit svým novým horchem, balit dívky na sporťák SS a podivovat se nad geniální jednoduchostí vozítka...

Další z rubriky

Boj o gramy CO2 bude extrémně nákladný, může zdražit auta

Ilustrační snímek

Výrobcům hrozí obrovské pokuty za nadlimitní emise, které vypouští auta se spalovacími motory. Dá se čekat, že účet za...

Prodej aut se mění. Ke Škodovce na kávu a hokej

Vizualizace nového konceptu showroomu Škody

Prodej aut se mění, už to nejsou jen klasické showrooomy, ale kavárny a butiky v centrech měst, kde často ani nejsou...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz