Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vyhodit z kufru rezervu? Na to zapomeňte

Mnoho majitelů starších aut čeká po 15. září smutné překvapení. Budou muset i nadále vozit v kufru svého auta rezervní pneumatiku. A to i když budou mít k dispozici lepicí sadu nebo asistenční službu.

Ilustrační foto | foto: MF DNES

Přestože ministerstvo dopravy ještě nedávno slibovalo řidičům, že jim nová vyhláška o povinné výbavě umožní jezdit bez rezervy, nakonec nechalo rozhodování na výrobcích automobilů. A ti jsou často rovnou proti nebo zatím nevědí, jak se zachovat. Šoféři i policisté tak budou mít za pár dní v hlavách pěkný guláš.

Spousta řidičů se přitom na změnu vyhlášky (začne platit 15. září) hodně těšila. Třeba proto, že mají velké starší auto, například limuzínu Hyundai Sonata s objemným benzinovým motorem 2,7 litru, a chtěli ho přestavět na plyn s tím, že nádrž na propan-butan umístí do prostoru obřího rezervního kola. Právě Hyundai je však jedním z výrobců, kteří vyndání rezervy neumožní.

Zmatek nad zmatek

Redakce MF DNES oslovila zástupce největších automobilových značek v Česku. Kromě Škodovky, Volkswagenu a Kie se většinou staví k nahrazení rezervy lepicí sadou rezervovaně. "U všech modelů počínaje favoritem nebude nutné rezervu vozit, i když to nedoporučujeme ani to nezakazujeme. U starších 120, které ji měly vpředu, však musí zůstat na svém místě," říká Vítězslav Pelc ze Škody. Automobilka tím sice vychází řidičům vstříc, ale trochu riskuje, protože, jak připouští, auto ve své době nebylo sériově schváleno pro provoz bez rezervy.

Další značky se právě na tento fakt odvolávají, když rovnou říkají, že to nepůjde. "Všechny dosud vyrobené vozy značky Hyundai byly homologovány s rezervou a nelze je provozovat bez ní," konstatuje mluvčí této automobilky Veronika Jakubcová.

Ani další výrobci nejsou ke zrušení rezervy příliš vstřícní, byť argumentují různými důvody. "Citroën prodával a i dnes prodává všechny své vozy až na naprosté výjimky s náhradním kolem. Máme za to, že otázka komfortního dojezdu v případě defektu je pro naše klienty důležitá, chceme nabízet bezpečné vozy s maximálně jednoduchým způsobem použití. Tedy i nadále máme v plánu naše vozy rezervou vybavovat. To se bude týkat i nově příchozího modelu, Citroënu C3," tvrdí mluvčí francouzské značky Martina Bedrnová s tím, že dosud neví, jak to bude u starších modelů.

A jasno nemají ani Ford či Renault. Situaci budou zkoumat. "Je třeba postupovat s nejvyšší opatrností, protože náhradní kolo může být nezanedbatelnou součástí deformační struktury vozu, a tedy důležitým prvkem pasivní bezpečnosti," říká například Martin Linhart z Fordu.

Peugeot: jak který model

Aby komplikací nebylo málo, u některých automobilek se "povolení rezervy" liší dokonce i model od modelu. "Podle naší homologace platí, že nahradit rezervu lepicí sadou bude možné u nových vozů 206+, 207, 308, 3008 a Nového Partnera, rezervní kolo naopak zůstane u celé ostatní řady, tedy 107, 407, 4007, 607, 807, Partner Origin, Boxer a Expert," bilancuje mluvčí Peugeotu Radka Matthey. U všech starších modelů – 206, 306, 307, 406, 806 a dalších, bude muset rezerva zůstat. "Pro vozy typu CC od 206 po 308 jsme získali výjimku již dříve, takže tyto vozy se nabízely a nabízejí rovnou s lepicí sadou," dodává Matthey.

Značka Kia povolí provoz bez rezervy u všech svých modelů s tím, že sadu pro nouzové dojetí si bude muset sehnat každý sám, tu tovární nabízí automobilka pouze pro modely Sorento I a II, Sportage II, Carens II a Picanto.

Ani ze všech nových aut rezervy nezmizí

U mnohých automobilek také zůstane vše při starém u nových automobilů. "Ford specifikace vozů prodávaných v Česku nebude nijak měnit. To znamená, že modely Ka, Fusion, Focus (kromě verze Econetic), Focus Coupé Cabrio a Mondeo budeme vybavovat takzvanou minirezervou, neboli ocelovým náhradním kolem pro nouzové dojetí. Fiesta se bude i nadále dodávat s plnohodnotoným ocelových náhradním kolem – a všechny další modely osobních vozů, tedy Focus Econetic, ST a RS, Kuga, S-Max a Galaxy, budou jako základní výbavu dostávat sadu pro opravu pneumatik," vypočítává Martin Linhart z Fordu. Plnohodnotná rezervní kola pak zůstávají ve výbavě u značek Renault a Dacia.

Naopak tuzemská jednička Škoda rezervu "vyhazuje" ze všech modelů. "Všechna auta modelového roku 2010, tedy ta, co jsou na trhu už od června, jsou ve standardní výbavě bez rezervy, zvedáku a klíče na kola, říká Radek Donner, vedoucí prodeje největšího pražského dealera škodovek NH Car. "Místo toho je v autě sada na opravu pneumatik obsahující lepicí pěnu a kompresor. Za plnohodnotnou rezervu je však možné si připlatit. Pro fabii a roomster tisíc korun, pro octavii a Octavii Tour 1 200 a u superbu a yetiho se připlácí 1 400 korun. Je to v podstatě podle velikosti kol," vysvětluje Radek Donner.

Podle mluvčího automobilky Evžena Krauskopfa k tomu Škoda přistoupila proto, že auto bez rezervního kola má o něco nižší hmotnost, takže se zároveň trochu sníží spotřeba paliva a emise.

Kam pro informace

Každá automobilka tedy přistupuje k problému jízdy s lepicí sadou jinak. Kde tedy řidič zjistí, jestli jeho typ vozu může legálně na silnici bez pátého kola? A co když vás na silnici zastaví policista? "O těchto problémech jsme zatím nemluvili. Předpokládám, že policisté budou mít nějakou tabulku, které vozy můžou jezdit bez rezervy a které ne," míní mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Databáze aut by měla výhledově být na internetu. "Pro řidiče vytváříme spolu se Svazem dovozců automobilů jednotný informační systém. Na stránkách ministerstva dopravy v sekci sdělení výrobců i na stránkách www.sda-cia.cz si pak bude každý občan moci zjistit, jak je to s jeho typem vozu," říká vedoucí oddělení schvalování vozidel Ministerstva dopravy Jiří Počta.

Problém je v homologacích

Proč vlastně některá auta se mohou bez rezervy obejít a jiná ne? Záleží na tom, jak byla homologována, tedy schválena pro provoz na pozemních komunikacích, a to v době, kdy byla uváděna na trh. "Nějaká zpětná homologace už není možná, pokud se auto přestalo vyrábět. Jeho konstrukci už totiž nikdo zpětně nezmění. Jestliže výrobci u starších aut povolí provoz bez rezervy, je to v podstatě na jejich vlastní riziko, aby vyšli vstříc řidičům, riskují, že se někdy může stát nehoda a oběť třeba bude poukazovat na to, že viník vlastně neměl homologované auto. Bylo by zajímavé vidět, jak by se soud k takové při postavil," míní expert na schvalování vozidel, který nechtěl být v této souvislosti jmenován. "Považuji to za alibismus předkladatelů vyhlášky, že nestanovili pevná kritéria a přehodili odpovědnost na výrobce. Takhle zůstal původně vstřícný nápad na půli cesty," míní odborník.

Se kterými staršími auty

– bude možné jezdit bez rezervy

Škoda Favorit, Felicia, Fabia I, Superb I
Kia – celá modelová řada

– bez rezervy to nepůjde

Škoda – 105, 120 a starší
Hyundai – celá modelová řada
Peugeot 206, 306, 307, 406, 806

– výrobci, kteří zatím nemají jasno

Renault, Citroën, Ford

Nejčtenější

Balkánský křáp chystá návrat. Nástupce nejhoršího auta půjde po krku daciím

Myšlenka návratu auta se značkou Yugo již nějakou dobu láká příznivce v Srbsku. Někdejší jugoslávský hatchback, označovaný mnohými jako nejhorší auto na světě, si totiž zachovává kultovní status...

Projeli jsme ypsilon, než neřízený Musk Teslu zničí

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Model Y, než Elon Musk značku Tesla svým působením v administrativě Donalda Trumpa zničí. Jednou na nás dlouze troubili, další potom divoce blikali, ale jsme naštěstí v...

Sedmimístný dongfeng je luxusním autem pro čtyři. Čínské MPV nemá soupeře

V době, kdy se kategorie MPV v podstatě smrskla na osobní verze dodávek, přichází na evropské trhy čínský zástupce, který dělá ve srovnání s dodávkami v podstatě všechno naopak. Má místa pro sedm,...

Rodinný ideál z Česka. Hyundai i30 berte bez obav s benziňákem

Doba, kdy jsme se korejským autům spíš posmívali, je už dávno pryč. Třetí i30 zabodovala povedeným podvozkem, příjemným interiérem, často atraktivními akčními verzemi za zajímavé ceny, pětiletou...

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

DR Automobiles. Konečně auta za konečné ceny

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Italský design a čínské inovace. Přesvědčte se v nových autosalonech DR Automobiles

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Nová značka DR Automobiles. S nadstandardní výbavou bez skrytých příplatků

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

DR Automobiles nově na českém trhu. Když se italská dravost setká a čínskou inovativností

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

EXKLUZIVNĚ: Punkové muzeum plné aut a harampádí otevře, máme fotky z příprav

Automuzeum Pelechov v Luštěnicích je známým – snad trochu tajuplným – místem, které znají milovníci aut. Na mejdany amerických bouráků se do areálu na dohled Milovic se sjíždí milovníci vůně benzinu....

25. března 2025

Nálepky pomáhají teslistům přežít vše okolo Elona Muska

Z někdejšího symbolu liberalismu se nyní stal příklad všeho antiliberálního. Stačilo, aby Elon Musk jednou dosti nešikovně zvedl pravou ruku a oheň je na střeše. Majitelé tesel se rázem ocitli na...

25. března 2025

Cvičení a sport v těhotenství: Jak zůstat fit a podpořit zdraví miminka
Cvičení a sport v těhotenství: Jak zůstat fit a podpořit zdraví miminka

Těhotenství není důvodem k úplnému omezení pohybu, pravidelné a přiměřené cvičení může pomoci udržet fyzickou kondici, zmírnit některé nepříjemné...

Čínský elektromobil od Leapmotoru vyrobí Stellantis ve Španělsku

Automobilka Stellantis a její čínský partner Leapmotor si zřejmě pro výrobu elektrického crossoveru B10 určeného pro evropský trh vyberou Španělsko. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na...

24. března 2025

Sedmimístný dongfeng je luxusním autem pro čtyři. Čínské MPV nemá soupeře

V době, kdy se kategorie MPV v podstatě smrskla na osobní verze dodávek, přichází na evropské trhy čínský zástupce, který dělá ve srovnání s dodávkami v podstatě všechno naopak. Má místa pro sedm,...

24. března 2025

Rodinný ideál z Česka. Hyundai i30 berte bez obav s benziňákem

Doba, kdy jsme se korejským autům spíš posmívali, je už dávno pryč. Třetí i30 zabodovala povedeným podvozkem, příjemným interiérem, často atraktivními akčními verzemi za zajímavé ceny, pětiletou...

24. března 2025

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

23. března 2025

Balkánský křáp chystá návrat. Nástupce nejhoršího auta půjde po krku daciím

Myšlenka návratu auta se značkou Yugo již nějakou dobu láká příznivce v Srbsku. Někdejší jugoslávský hatchback, označovaný mnohými jako nejhorší auto na světě, si totiž zachovává kultovní status...

22. března 2025

Tesla byla z bezpečnostních důvodů vyřazena z autosalonu ve Vancouveru

Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, byl z bezpečnostních důvodů vyřazen z mezinárodního autosalonu v kanadském Vancouveru. Oznámili to organizátoři akce. Ve...

22. března 2025