Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vyhodit z kufru rezervu? Na to zapomeňte

Mnoho majitelů starších aut čeká po 15. září smutné překvapení. Budou muset i nadále vozit v kufru svého auta rezervní pneumatiku. A to i když budou mít k dispozici lepicí sadu nebo asistenční službu.

Ilustrační foto | foto: MF DNES

Přestože ministerstvo dopravy ještě nedávno slibovalo řidičům, že jim nová vyhláška o povinné výbavě umožní jezdit bez rezervy, nakonec nechalo rozhodování na výrobcích automobilů. A ti jsou často rovnou proti nebo zatím nevědí, jak se zachovat. Šoféři i policisté tak budou mít za pár dní v hlavách pěkný guláš.

Spousta řidičů se přitom na změnu vyhlášky (začne platit 15. září) hodně těšila. Třeba proto, že mají velké starší auto, například limuzínu Hyundai Sonata s objemným benzinovým motorem 2,7 litru, a chtěli ho přestavět na plyn s tím, že nádrž na propan-butan umístí do prostoru obřího rezervního kola. Právě Hyundai je však jedním z výrobců, kteří vyndání rezervy neumožní.

Zmatek nad zmatek

Redakce MF DNES oslovila zástupce největších automobilových značek v Česku. Kromě Škodovky, Volkswagenu a Kie se většinou staví k nahrazení rezervy lepicí sadou rezervovaně. "U všech modelů počínaje favoritem nebude nutné rezervu vozit, i když to nedoporučujeme ani to nezakazujeme. U starších 120, které ji měly vpředu, však musí zůstat na svém místě," říká Vítězslav Pelc ze Škody. Automobilka tím sice vychází řidičům vstříc, ale trochu riskuje, protože, jak připouští, auto ve své době nebylo sériově schváleno pro provoz bez rezervy.

Další značky se právě na tento fakt odvolávají, když rovnou říkají, že to nepůjde. "Všechny dosud vyrobené vozy značky Hyundai byly homologovány s rezervou a nelze je provozovat bez ní," konstatuje mluvčí této automobilky Veronika Jakubcová.

Ani další výrobci nejsou ke zrušení rezervy příliš vstřícní, byť argumentují různými důvody. "Citroën prodával a i dnes prodává všechny své vozy až na naprosté výjimky s náhradním kolem. Máme za to, že otázka komfortního dojezdu v případě defektu je pro naše klienty důležitá, chceme nabízet bezpečné vozy s maximálně jednoduchým způsobem použití. Tedy i nadále máme v plánu naše vozy rezervou vybavovat. To se bude týkat i nově příchozího modelu, Citroënu C3," tvrdí mluvčí francouzské značky Martina Bedrnová s tím, že dosud neví, jak to bude u starších modelů.

A jasno nemají ani Ford či Renault. Situaci budou zkoumat. "Je třeba postupovat s nejvyšší opatrností, protože náhradní kolo může být nezanedbatelnou součástí deformační struktury vozu, a tedy důležitým prvkem pasivní bezpečnosti," říká například Martin Linhart z Fordu.

Peugeot: jak který model

Aby komplikací nebylo málo, u některých automobilek se "povolení rezervy" liší dokonce i model od modelu. "Podle naší homologace platí, že nahradit rezervu lepicí sadou bude možné u nových vozů 206+, 207, 308, 3008 a Nového Partnera, rezervní kolo naopak zůstane u celé ostatní řady, tedy 107, 407, 4007, 607, 807, Partner Origin, Boxer a Expert," bilancuje mluvčí Peugeotu Radka Matthey. U všech starších modelů – 206, 306, 307, 406, 806 a dalších, bude muset rezerva zůstat. "Pro vozy typu CC od 206 po 308 jsme získali výjimku již dříve, takže tyto vozy se nabízely a nabízejí rovnou s lepicí sadou," dodává Matthey.

Značka Kia povolí provoz bez rezervy u všech svých modelů s tím, že sadu pro nouzové dojetí si bude muset sehnat každý sám, tu tovární nabízí automobilka pouze pro modely Sorento I a II, Sportage II, Carens II a Picanto.

Ani ze všech nových aut rezervy nezmizí

U mnohých automobilek také zůstane vše při starém u nových automobilů. "Ford specifikace vozů prodávaných v Česku nebude nijak měnit. To znamená, že modely Ka, Fusion, Focus (kromě verze Econetic), Focus Coupé Cabrio a Mondeo budeme vybavovat takzvanou minirezervou, neboli ocelovým náhradním kolem pro nouzové dojetí. Fiesta se bude i nadále dodávat s plnohodnotoným ocelových náhradním kolem – a všechny další modely osobních vozů, tedy Focus Econetic, ST a RS, Kuga, S-Max a Galaxy, budou jako základní výbavu dostávat sadu pro opravu pneumatik," vypočítává Martin Linhart z Fordu. Plnohodnotná rezervní kola pak zůstávají ve výbavě u značek Renault a Dacia.

Naopak tuzemská jednička Škoda rezervu "vyhazuje" ze všech modelů. "Všechna auta modelového roku 2010, tedy ta, co jsou na trhu už od června, jsou ve standardní výbavě bez rezervy, zvedáku a klíče na kola, říká Radek Donner, vedoucí prodeje největšího pražského dealera škodovek NH Car. "Místo toho je v autě sada na opravu pneumatik obsahující lepicí pěnu a kompresor. Za plnohodnotnou rezervu je však možné si připlatit. Pro fabii a roomster tisíc korun, pro octavii a Octavii Tour 1 200 a u superbu a yetiho se připlácí 1 400 korun. Je to v podstatě podle velikosti kol," vysvětluje Radek Donner.

Podle mluvčího automobilky Evžena Krauskopfa k tomu Škoda přistoupila proto, že auto bez rezervního kola má o něco nižší hmotnost, takže se zároveň trochu sníží spotřeba paliva a emise.

Kam pro informace

Každá automobilka tedy přistupuje k problému jízdy s lepicí sadou jinak. Kde tedy řidič zjistí, jestli jeho typ vozu může legálně na silnici bez pátého kola? A co když vás na silnici zastaví policista? "O těchto problémech jsme zatím nemluvili. Předpokládám, že policisté budou mít nějakou tabulku, které vozy můžou jezdit bez rezervy a které ne," míní mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Databáze aut by měla výhledově být na internetu. "Pro řidiče vytváříme spolu se Svazem dovozců automobilů jednotný informační systém. Na stránkách ministerstva dopravy v sekci sdělení výrobců i na stránkách www.sda-cia.cz si pak bude každý občan moci zjistit, jak je to s jeho typem vozu," říká vedoucí oddělení schvalování vozidel Ministerstva dopravy Jiří Počta.

Problém je v homologacích

Proč vlastně některá auta se mohou bez rezervy obejít a jiná ne? Záleží na tom, jak byla homologována, tedy schválena pro provoz na pozemních komunikacích, a to v době, kdy byla uváděna na trh. "Nějaká zpětná homologace už není možná, pokud se auto přestalo vyrábět. Jeho konstrukci už totiž nikdo zpětně nezmění. Jestliže výrobci u starších aut povolí provoz bez rezervy, je to v podstatě na jejich vlastní riziko, aby vyšli vstříc řidičům, riskují, že se někdy může stát nehoda a oběť třeba bude poukazovat na to, že viník vlastně neměl homologované auto. Bylo by zajímavé vidět, jak by se soud k takové při postavil," míní expert na schvalování vozidel, který nechtěl být v této souvislosti jmenován. "Považuji to za alibismus předkladatelů vyhlášky, že nestanovili pevná kritéria a přehodili odpovědnost na výrobce. Takhle zůstal původně vstřícný nápad na půli cesty," míní odborník.

Se kterými staršími auty

– bude možné jezdit bez rezervy

Škoda Favorit, Felicia, Fabia I, Superb I
Kia – celá modelová řada

– bez rezervy to nepůjde

Škoda – 105, 120 a starší
Hyundai – celá modelová řada
Peugeot 206, 306, 307, 406, 806

– výrobci, kteří zatím nemají jasno

Renault, Citroën, Ford

  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...