VIDEO: Nový český unikát. Speciál pro vozíčkáře se jmenuje Elbee

  14:24aktualizováno  14:24
Zatím jich v bývalé loštické tvarůžkárně postavili pět, ale vše je připraveno na sériovou výrobu. Jednodveřový čtyřkolový speciál, který umožní vozíčkářům volnost pohybu na neomezenou vzdálenost, se po deseti letech vývoje představuje v plné parádě. Unikátem je přední nájezd do vozidla, to jinde nenajdete.

Elbee pojmenoval po sobě jeho "otec" Ladislav Brázdil (iniciály LB). Před dvěma dny předal šéf celého projektu první vozidlo prvnímu zákazníkovi. Zatím mají vyrobeno pět kousků, které budou v nejbližší době postupně předávat zákazníkům.

"Vývoj trval deset let a stál sto milionů korun," říká Brázdil, jednatel hanácké strojírenské společnosti Závody lehkých konstrukcí Loštice. Specialitou, kterou je Elbee unikátní, je otevírání celého předku, což výrazně vylepšuje využitelnost pro hendikepované. Je to největší chlouba, ale také to byl nejtvrdší oříšek pro konstruktéra.

Elbee

Hendikepovaný řidič nemusí jako u upravených klasických osobáků přesedat z vozíku, ale rovnou s ním zacouvá do kabiny a dálkově elektricky ovládané dveře a nájezdní plošinu zaklopí i s volantem. Nejvíc práce dalo vymyslet právě řízení, které podle předpisů musí mít pevnou vazbu mezi koly a volantem. Tyč řízení však nesmí překážet vozíčkáři při nastupování a vše musí být schované pod co nejníž umístěnou podlahou. Konstruktér to obešel soustavou táhel a pák. A dokonce zbylo místo na elektromechanický posilovač řízení.

Fotogalerie

Elbee je dvoumístné, druhý cestující sedí za řidičem. A zbylo i místo pro zavazadla.

Vzadu pod podlahou přímo na nápravě spočívá benzinový motor ze skútru italské výroby (Piaggio) s objemem 300 ccm a výkonem 12,5 kW. Agregát je spojený s variátorem, který doplnili o převodovku se zpátečkou. Vzduchem chlazenému čtyřventilovému jednoválci prý stačí čtyři a půl litru benzinu na sto kilometrů. Maximální udávaná rychlost je osmdesátka, ale Ladislav Brázdil prozrazuje, že po dálnici umí elbee uhánět až stovkou. Ještě naznačuje, že jeho vývojáři pracují na elektrickém provedení.

Elbee

Elbee může parkovat kolmo k chodníku i mezi podélně parkující auta, právě to ocení vozíčkáři při nástupu a výstupu. Délka je 248 cm, na šířku měří 133 a na výšku 173 centimetrů a váží 400 kilogramů.

Srdeční záležitost Ladislava Brázdila

profil šéfa ZLKL

Laminátová bublina na kolech má evropskou homologaci jako těžká čtyřkolka (kategorie LE), stačí na ni tedy řidičský průkaz kategorie B1, který platí od 17 let věku, případně klasické automobilové doklady (skupina B). 

Ladislav Brázdil chce nejdříve uspokojit poptávku v Česku, která prý už teď převyšuje kapacitu nabíhající výroby, ale firma chce elbee nabízet i v cizině. Zatím shání partnery, s hledáním a prezentací pomůžou Česká centra, která prezentují Českou republiku v zahraničí. Do soboty 17. května je elbee k vidění v Českém centru v Praze v Rytířské ulici.

Elbee podle výrobce splňuje podmínky pro příspěvek, který dostávají invalidé na zakoupení a úpravu vozidla. Základní cena je 398 tisíc korun včetně DPH. Loštická dílna samozřejmě počítá s potřebnými úpravami vozidla na míru zákazníkům.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Najdete na iDNES.cz