Elbee pojmenoval po sobě jeho "otec" Ladislav Brázdil (iniciály LB). Před dvěma dny předal šéf celého projektu první vozidlo prvnímu zákazníkovi. Zatím mají vyrobeno pět kousků, které budou v nejbližší době postupně předávat zákazníkům.
"Vývoj trval deset let a stál sto milionů korun," říká Brázdil, jednatel hanácké strojírenské společnosti Závody lehkých konstrukcí Loštice. Specialitou, kterou je Elbee unikátní, je otevírání celého předku, což výrazně vylepšuje využitelnost pro hendikepované. Je to největší chlouba, ale také to byl nejtvrdší oříšek pro konstruktéra.
Hendikepovaný řidič nemusí jako u upravených klasických osobáků přesedat z vozíku, ale rovnou s ním zacouvá do kabiny a dálkově elektricky ovládané dveře a nájezdní plošinu zaklopí i s volantem. Nejvíc práce dalo vymyslet právě řízení, které podle předpisů musí mít pevnou vazbu mezi koly a volantem. Tyč řízení však nesmí překážet vozíčkáři při nastupování a vše musí být schované pod co nejníž umístěnou podlahou. Konstruktér to obešel soustavou táhel a pák. A dokonce zbylo místo na elektromechanický posilovač řízení.
Elbee je dvoumístné, druhý cestující sedí za řidičem. A zbylo i místo pro zavazadla.
Vzadu pod podlahou přímo na nápravě spočívá benzinový motor ze skútru italské výroby (Piaggio) s objemem 300 ccm a výkonem 12,5 kW. Agregát je spojený s variátorem, který doplnili o převodovku se zpátečkou. Vzduchem chlazenému čtyřventilovému jednoválci prý stačí čtyři a půl litru benzinu na sto kilometrů. Maximální udávaná rychlost je osmdesátka, ale Ladislav Brázdil prozrazuje, že po dálnici umí elbee uhánět až stovkou. Ještě naznačuje, že jeho vývojáři pracují na elektrickém provedení.
Elbee může parkovat kolmo k chodníku i mezi podélně parkující auta, právě to ocení vozíčkáři při nástupu a výstupu. Délka je 248 cm, na šířku měří 133 a na výšku 173 centimetrů a váží 400 kilogramů.
Srdeční záležitost Ladislava Brázdilaprofil šéfa ZLKL |
Laminátová bublina na kolech má evropskou homologaci jako těžká čtyřkolka (kategorie LE), stačí na ni tedy řidičský průkaz kategorie B1, který platí od 17 let věku, případně klasické automobilové doklady (skupina B).
Ladislav Brázdil chce nejdříve uspokojit poptávku v Česku, která prý už teď převyšuje kapacitu nabíhající výroby, ale firma chce elbee nabízet i v cizině. Zatím shání partnery, s hledáním a prezentací pomůžou Česká centra, která prezentují Českou republiku v zahraničí. Do soboty 17. května je elbee k vidění v Českém centru v Praze v Rytířské ulici.
Elbee podle výrobce splňuje podmínky pro příspěvek, který dostávají invalidé na zakoupení a úpravu vozidla. Základní cena je 398 tisíc korun včetně DPH. Loštická dílna samozřejmě počítá s potřebnými úpravami vozidla na míru zákazníkům.