Středa 27. září 2023, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. září 2023 Jonáš

Volkswagen představí novou značku a pokusí se znovu vynaleznout automobil

  11:48
Paříž (Od zpravodajů iDNES.cz) - V předvečer pařížského autosalonu oznámil koncern Volkswagen, že vytvoří novou značku zaměřenou na služby mobility. Její jméno firma odhalí ještě v průběhu letošního roku, nová značka se bude soustředit na služby sdílení vozidel, kyvadlovou dopravu nebo vlastní flotilu taxi.
Lamborghini Centenario představil v předvečer autosalonu koncern Volkswagen,...

Lamborghini Centenario představil v předvečer autosalonu koncern Volkswagen, italská automobilka ale v Paříži vůbec nevystavuje. | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Šéf koncernu Volkswagen Matthias Müller v Paříži ukázal, jak největší evropská (a nejspíš i světová) automobilka mění od začátku kauzy Dieselgate kurz. Zdůraznil, že budoucnost koncernu leží v elektromobilitě, v autonomním řízení a také ve službách mobility. Müller tvrdí, že na minimálně následujících 20 let budou klasické spalovací motory, včetně těch vznětových, kvůli kterým se VW dostal loni na podzim do potíží, hrát zásadní roli. Ale do roku 2025 se máme u Volkswagenu dočkat zásadních změn.

V Paříži, kde koncern v podstatě potichu oslavil roční výročí skandálu s dieselovými motory, ovšem Volkswagen servíruje především vize. Jediným konkrétním příkladem budoucího vývoje je nové Porsche Panamera e-hybrid, tedy plug-in hybridní provedení luxusního sportovního sedanu. Volkswagen pak představí vlastní koncept elektromobilu založeného na nové platformě MEB. Firma kromě něj představí v následujících dvou letech šestnácti dalších plug-in hybridů a do roku 2025 se máme v koncernu dočkat třiceti nových elektromobilů.

Volkswagen I.D.
Volkswagen I.D.

I když budou spalovací motory hrát nadále klíčovou roli, v nečekaně komorní atmosféře večera se mohlo zdát, že z VW se za poslední rok stal doslova koncern budoucnosti. Müller prozradil, že třináctá značka koncernu, jejíž jméno i některé další podrobnosti prozradí firma v listopadu, se soustředí na služby mobility, nikoli na samotné automobily. „V budoucnu nebudou mnozí lidé vůbec vlastnit auto. Ale všichni i přesto budou moci být zákazníky Volkswagenu,“ vysvětloval šéf koncernu. Podle informací iDNES.cz se uvažuje nad tím, že jakýmsi inkubátorem těchto nových služeb by mohl být španělský Seat.

Do roku 2025 se má nová značka dostat mezi tři největší poskytovatele služeb mobility v Evropě. Firma se například spojí se službou Gett, která provozuje aplikaci pro chytré telefony, ve které si lze snadno objednat taxi. Gett patří Volkswagenu od letošního května a podle toho, co Müller naznačoval, by se mohli prvních služeb pod novou značkou VW dočkat například zákazníci v Moskvě. Pod novou identitou bude Volkswagen kromě svých taxi služeb nabízet také různé varianty kyvadlové dopravy a chce rozvíjet i sdílení vozidel. Podle Müllera by firma mohla nabízet i služby přepravy autonomními vozidly, až bude tato technologie připravena.

Šéfdesignér koncernu Michael Mauer pak kladl důraz na to, že se v budoucnu auta oproti současnosti změní mnohem více, než se na první pohled zdá. A že design bude hrát v podstatě čím dál důležitější roli. Plně elektrická a samořiditelná auta totiž odstraní některá současná dogmata, která musí designéři respektovat.

Mauer naznačil, že nové možnosti přinese už platforma MEB, ale větší změny přijdou určitě později. Jako ukázku možných novinek Mauer uvedl třeba změnu uspořádání interiéru. Ve vzdušnějších autonomních vozech by například děti mohly sedět vpředu, aby měly lepší výhled, a okna automobilu by se pro ně mohla stát interaktivní herní plochou. To je ale nejspíš hudba dost vzdálené budoucnosti, i přesto Mauer uvedl, že se bude koncern usilovně snažit v podstatě znovu vynaleznout automobil.

Namísto toho, aby například po vzoru německého BMW koncern předvedl komplexní vizi budoucí mobility, však zatím zůstalo u prázdných frází. Ostře s nimi kontrastovala pětice automobilových novinek, které Volkswagen v prostorách Louis Vuitton Foundation odhalil.

SUV Kodiaq a Seat Ateca Xperience, ďábelský supersport (Lamborghini Centenario roadster, které se ovšem neukáže na autosalonu, italská značka v Paříži vůbec nevystavuje), ostré audi (S5) a jen Porche Panamera e-hybrid představuje náznak budoucí cesty. Novinky jsou mimochodem přesně těmi auty, na kterých koncern vydělává peníze. Na elektromobilech se mu to ještě nějakou dobu dařit nebude.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autozápisník: Musk ukradl záchod pro kočky, Toyotě došlo místo na serverech

Automobilky vymýšlejí, jak zabavit posádku elektromobilů při dobíjení. BMW ve...

Letošní srpen přinesl bohatou úrodu automobilových událostí. Automobilky vymýšlely, jak zabavit...

Úpadek Německa a převahu Číny uznávají šéfové automobilek i kancléř Scholz

Veletrh mobility IAA v Mnichově probíhá od 4. do 10. září 2023

VIDEO „Čínská konkurence v automobilovém průmyslu by neměla být důvodem k obavám, ale naopak...

Autosalon v Mnichově začíná. Je to exhibice čínských značek

Expozice čínské automobilky BYD na autosalonu v Mnichově

VIDEO Pro veřejnost se v úterý 5. září v centru bavorské metropole otevírá jedna z největších světových...

Definitivní vyhlášení války. Čína se postavila proti zbytku automobilového světa

Čínská automobilka BYD oslavila pět milionů vyrobených vozidel s elektrickým...

VIDEO BYD oslavil pět milionů vyrobených vozidel poháněných elektřinou. Sice záleží na tom, jak se to...

Z hummeru je elektromonstrum rapperů. Escalade potřebuje náklaďákový řidičák

Cadillac Escalade IQ

VIDEO Je to, jako kdyby se dal papež František na buddhismus a Václav Klaus se stal předsedou Strany...

Hlad po lithiu roste. Nedostatek může přijít již v roce 2025, míní experti

Solná pánev v severní Argentině je důležitým zdrojem lithia.

Svět by se mohl potýkat s nedostatkem lithia, podle některých analytiků už v roce 2025. Jiní...

Hyundai sází na elektřinu, v Nošovicích vyrábí druhou generaci Kony Electric

Z výrobních linek továrny Hyundai ve slezských Nošovicích začínají sjíždět vozy...

VIDEO Výrobu druhé generace vozu Kona Electric v pátek slavnostně zahájila automobilka Hyundai v...

  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Karbon je strašák moderních motorů. Zažene ho správná péče a palivo

Kardiovaskulární nemoci u lidí si většinou každý dokáže představit, něco podobného ale trápí i automobilové motory....

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Autovzpomínka: Rozloučení s panem auťákem a jeho kouzelnou veteší

V tomto týdnu proběhlo rozloučení s Petrem Uhrem. Veteránistou, kamarádem, úžasným člověkem, automobilovým nadšencem...

Evropa s Británií ohrožují brexitovou dohodou autoprůmysl. Brusel na ní trvá

Evropské sdružení výrobců automobilů vyzvalo Evropskou komisi, aby urychleně změnila pravidla vývozu elektromobilů do...

Jak ušetřit při nákupu Pampers plenek? Povíme vám, jak dostat zpět část svých peněz
Jak ušetřit při nákupu Pampers plenek? Povíme vám, jak dostat zpět část svých peněz

Řekněme si to na rovinu – za plenky pro ty naše miláčky vydáme za rok z peněženky víc než dříve za kabelky. Zvlášť, když pro ně chceme ty nejlepší...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...