Levné VW pro čínský venkov: auta značky Jetta nabídnou pojízdné prodejny

aktualizováno 
„Volkswagen Jetta pro nás znamená v Číně velmi mnoho. Dal masám osobní dopravu masám podobně jako v Evropě kdysi Brouk,“ vysvětlil při uvedení značky Jetta Jürgen Stackmann, člen představenstva VW. „Proto jsme se poprvé v historii Volkswagenu rozhodli model proměnit v samostatnou značku a vytvořit jí novou modelovou řadu.“

SUV nové značky Volkswagenu pro čínský trh Jetta VS5 | foto: S. Baldauf/SB-Medien

Volkswagen má v Číně jedinečnou pozici, pro starší generace je jméno značky dokonce synonymem pro auto. V roce 1984 tu totiž partnerstvím německého výrobce s čínskou firmou SAIC automobilismus začal. Volkswagen Číňanům vtiskl představu o tom, jak má správné auto vypadat do té doby znala většina z nich jen jízdní kolo. Výrobu aut „pro lidi“, německy „volks wagenů“, má značka ve jménu. Jenže z volkswagenů je dnes lepší zboží, největší automobilový koncern světa má mezi svými osmi značkami osobních aut i levnější známky než je VW - Škodu a Seat.

26.února 2019 v 12:37, příspěvek archivován: 03.března 2019 v 15:47

VIDEO: Talking about the #Volkswagen Jetta in #China! /JS https://t.co/Oc6GoTUdgB

Pro zobrazen? videa mus?te m?t zapnutou podporu JavaScriptu

Talking about the #Volkswagen Jetta in #China! /JS https://t.co/Oc6GoTUdgB

Jenže je to málo, vedení Volkswagenu už si dlouhá léta láme hlavu, jak aspoň napodobit fenomenální úspěch Dacie, která s geniální strategií „chudoba cti netratí“, jež jednoduchost povýšila na virtuozitu a láci na hlavní klad, okouzlila i rozmazlené Evropany.

Volkswagen měl uvedení nové „low-cost“ značky naplánované už na rok 2015 (čtěte zde), mezi tím se několikrát měnila strategie, koncernem a pak i celým světem se přehnal uragán Dieselgate a manažerům vymyšlený obchodní a strategický model stále nevycházel tak, aby byl dostatečně ziskový.

V roce 2019 se tedy představuje nová značka Jetta, kterou chce prozatím jen v Číně Volkswagen nabídnout levnější auta. Na trh má značka, která přebírá jméno v Číně velmi populárního modelu Volkswagenu, vstoupit ve třetí čtvrtině letošního roku. Jetty mají přitáhnout mladou klientelu (25 až 35 let) z venkovských oblastí. 

Vizualizace showroomu nové značky Jetta

Mimo městských aglomerací se motorismus v Číně stále rozvíjí překotně, většina kupujících si pořizuje své první auto v životě. Jetty se mají nabízet ve specializovaných autosalonech, do konce roku jich má vyrůst asi dvě stě, v plánu je ovšem také zavedení alternativních způsobů prodeje, kromě online obchodů to má být také prodej v obchodních centrech, zajímavou formou prodeje budou mobilní showroomy - pojízdné prodejny.

Znak nové značky Jetta

Nová značka má podle Stackmanna šanci výrazně navýšit prodejní podíl na trhu, protože vyplní prostor mezi zavedenou značkou VW a vozy pro „základní mobilitu“ nabízenými lokálními výrobci, prodej těchto jednoduchých modelů dnes tvoří asi třetinu čínského trhu, na kterém se ročně prodá přes dvacet milionů nových aut. Loni na podzim prodal Volkswagen v Číně třicetimilionté auto za celou třicetiletou historii své přítomnosti na tomto trhu (čtěte zde). Značky koncernu Volkswagen (VW, Škoda, Audi) prodaly v loňském roce v Číně přes 4 miliony aut, z toho 3,11 milionu samotné značka VW. Pro všechny je to největší trh světa.

Jetty se budou vyrábět v továrně v Chengdu, kde se v rámci joint-venture podniku FAW-Volkswagen už dlouhé roky vyrábějí volkswageny pro čínský trh. Na pozici viceprezidenta pro prodeje a marketing působí u FAW-Volkswagen od srpna 2016 Martin Jahn, bývalý ředitel Czechivestu, člen vlád ČSSD, který od se od rolu 2006 pohybuje na vrcholových manažerských pozicích koncernu Volkswagen.

26.února 2019 v 19:20, příspěvek archivován: 03.března 2019 v 15:46

Together we started an important “kick-off” – for an important market. Thanks to my colleagues for making the long trip from #China to #Wolfsburg. /JS (Right: Stephan Wöllenstein, CEO Volkswagen Group China, Left: Martin Jahn, Executive Vice President of FAW-VW Sales Ltd.) https://t.co/PIej7CnsRi

Zahraniční automobilky, které chtějí vyrábět v Číně, musí uzavírat s místními automobilkami joint-venture partnerství. Volkswagen tak spolupracuje ve společných podnicích FAW-Volkswagen a SAIC VOLKSWAGEN. Pikantní na tom je, že obě tyto automobilky vyrábí víceméně stejné modely ovšem pod odlišnými jmény a přímo si konkurují. Každá má svou síť dealerů a servisů a nespolupracují spolu. FAW je silnější v severní polovině Číny, SAIC v té jižní.

Startovací nabídka nové značky přesně odpovídá požadavkům čínského trhu. První oficiálně ohlášené modely Jetty jsou sedan a dvě SUV. Kompaktní sedany patří dlouhodobě k nejžádanějším druhům aut v celé Asii, crossovery na zvýšeném podvozku jsou pak jednoznačným hitem posledních sezon na celém světě, jde o nejrychleji rostoucí segment trhu.

Sedan nové značky Jetta
Jetta VA5
Jetta VA5

O obou modelech se zatím moc neví, automobilka zveřejnila pouze tři obrázky dvou modelů, jasný není ani technický základ obou vozů. Dá se ovšem předpokládat, že modely značky Jetta budou využívat techniku starších volkswagenů, případně budou jakousi skládačkou různých mechanických skupin od modelů napříč koncernem VW. Čínští zákazníci nevyžaduji v této kategorii aut nejmodernější techniku, důležitý je moderní design.

Přesně tak vznikla například Škoda Kamiq pro čínský trh. Evropské provedení, které se představí zítra na autosalonu v Ženevě, využívá aktuální moderní modulární platformu MQB koncernu Volkswagen, na které stojí většina aktuálních modelů Škody. U čínského kamiqa konstruktéři využili „železo“ jménem PQ34, které používaly značky koncernu Volkswagen před dvaceti lety a jako úplně první ji v roce 1996 představila světu Škoda Octavia. Dnes využívá tuto plaftormu například Volkswagen Lavida prodávaný na čínském trhu. I proto byl vývoj čínské Škody Kamiq extrémně rychlý, auto bylo postavené za dva a půl roku, obvykle potřebuje automobilka pro vývoj nového modelu dvojnásobně dlouhou dobu. Špionážní fotograf Stefan Baldauf nachytal maskovaný prototyp vyvíjené Jetty při testech v Evropě, fotky najdete v galerii.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Škoda startuje v Bratislavě éru s Citigem a Superbem do zásuvky

Hybridní Škoda Superb - domácí nabíječka

Škoda inovovala dva modely. Největší a nejmenší. Do obou pustila elektřinu. Pár hodin před hokejovým čtvrtfinále ČR –...

Další z rubriky

V Česku hledají náhradu za ropu. Testuje se palivo ze dřeva a slámy

Laboratoře Unipetrolu vyvinuly biopalivo z dřevní štěpky

Biopaliva z dřevní štěpky, ale také třeba z pilin, slámy nebo řas mohou být jako biosložka druhé generace v blízké...

Hybridní superb dorazí na hokej oslavit 85. výročí. Dostane chytrá světla

Faceliftovaná Škoda Superb se začíná odhalovat

Mladoboleslavská značka představí na mistrovství světa v ledním hokeji v Bratislavě přepracovanou verzi svého...

První jízda: Corsa Gang vyvinul nový opel na francouzském základu

Nový Opel Corsa je prozatím maskovaný

Šestá generace Corsy musela být přešita z platformy GM na nový základ od Peugeotu. Vývoj a ladění však vedl etablovaný...

Najdete na iDNES.cz