Renault Master - s „bombami“ na střeše
Renault představil výsledek svého dlouholetého projektu se společností Hyvia – vodíkovou dodávku Master Van H2-Tech s užitečným zatížením něco málo přes tunu a s dojezdem až 500 km. Je vybavena 30kW palivovým článkem, 33kWh baterií a nádržemi na střeše pro 6,4 kg vodíku. Ty nezabírají tedy prostor uvnitř vozu s nákladovým prostorem o objemu 12 m³, ale významně zvyšují výšku vozu.
Všechny komponenty jsou francouzské výroby. Dodávka by se měla brzy začít vyrábět v továrně Batilly poblíž německých hranic, přičemž o integraci elektrických a vodíkových zařízení se postará francouzská společnost PVI, elektrický motor dodávky bude vyráběn v továrně Cleón, palivový článek se začne vyrábět v továrně Flins a nádrže na vodík bude dodávat společnost Faurecia. Součástí projektu jsou vodíkové plnicí stanice, přičemž výroba vodíku by měla probíhat poblíž ní prostřednictvím elektrolýzy vody.
Renault Scénic s neobvyklou „prodlužovačkou“
Velmi zajímavý příspěvek na téma vodíkového pohonu představil Renault v podobě konceptu Scénic Vision s neobvyklou hybridní soustavou. Pohání ho vzadu uložený elektromotor o výkonu 160 kW, který neobsahuje žádné vzácné zeminy. Napájí ho nejen poměrně malá baterie o kapacitě 40 kWh, ale i 16kW palivový článek ve funkci prodlužovače dojezdu. S pomocí 2,5 kg vodíku, které jsou uskladněny v nádrži v přídi, má vůz ujet až 800 km. Menší baterie znamená nižší hmotnost (1 700 kg) a tím pádem i menší uhlíkovou stopu.
Je vidět, že u Renaultu přemýšlejí o nových možnostech uplatnění vodíku i u osobních automobilů. Sériový Scénic, který se představí v roce 2024, ale bude podle dostupných informací zatím pouze elektrický, když využije platformu Méganu E-Tech a jeho motory.