Alpine koketuje s vodíkovým závodním autem
Pařížský koncept Alpine Alpenglow, evokující budoucí speciál kategorie Hypercar pro mistrovství světa ve vytrvalostních závodech (WEC) a čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans, také jezdí na vodík. Oproti původním informacím se ukázalo, že k pohonu nepoužívá palivový článek, ale „zelený“ vodík, který je uložený ve dvou nádržích po stranách kokpitu a slouží k pohonu spalovacího motoru. I v plném tempu ale výfuky opouští pouze vodní pára.
Bude zajímavé sledovat, zda tuto technologii Alpine uplatní i v závodech.
Toyota staví vodíkový Hilux
Na vodík se stále více soustřeďuje i největší světová automobilka Toyota. Její pokročilou technologii palivových článků již dnes najdeme v osobních automobilech, autobusech, nákladních vozidlech, vlacích, námořních lodích i ve stacionárních aplikacích. V návaznosti na rostoucí poptávku evropské zastoupení v lednu 2022 zahájilo výrobu kompaktních modulů palivových článků druhé generace.
V domácím Japonsku Toyota vyrábí velký sedan Mirai poháněný palivovým článkem a vodík úspěšně využívá pro pohon tříválcového motoru, který se poprvé objevil v experimentálním závodním voze Corolla Sport. Ten japonská automobilka nasadila do japonských motoristických závodů a tento pohonný systém v roce 2021 použila i v experimentálním modelu GR Yaris.
Podle nejnovějších zpráv se britské zastoupení Toyoty společně s několika britskými firmami (Ricardo, ETL, D2H a Thatcham Research) vrhlo na vývoj vodíkového Hiluxu. Konkrétně se jedná o přizpůsobení komponentů druhé generace palivového článku z modelu Mirai pro použití v tomto pick-upu. Bližší technické podrobnosti zatím nejsou známy. Projekt je naplánován na dva roky a prototypy vozidel budou vyrobeny v závodě TMUK v Burnastonu v roce 2023, přičemž následně by mělo dojít k malosériové výrobě.