V Česku jen pomalý rozjezd
Evropská unie má s vodíkem ambiciózní plány, ale vše je zatím v plenkách. Po celé Evropě je jen okolo 180 vodíkových plniček s tlakem 700 bar. Nejvíce jich je v sousedním Německu, kde jich zprovoznili již sto.
Na našem území zatím funguje od poloviny roku 2022 zatím jen jediná veřejná vodíková plnicí stanice pro osobní automobily, která umožňuje zcela naplnit nádrže pod tlakem 700 bar. Provozuje ji společnost Cylinders Holding a nejdete ji v Ostravě v areálu Dolní oblasti Vítkovice.
První veřejnou plnicí stanici v Ostravě mají brzy doplnit další veřejné vodíkové plnicí stanice tak, aby byla pokryta celá Česká republika. Následovat má plnička v Praze na Barrandově a v Litvínově. V plánech jsou další v Brně v Kaštanové ulici, v Plzni na Nepomucké ulici a druhá u Prahy na dálnici D10 ve směru na Mladou Boleslav. Rozvoj tuzemské sítě plniček by měl podle České vodíkové technologické platformy HYTEP pokračovat asi k 80 stanicím v roce 2030.
V České republice se této problematice věnuje i Centrum dopravního výzkumu, které zprovoznilo aplikaci Vodíková mapa ČR pro monitorování aktivit na poli vodíkové infrastruktury v návaznosti na dopravu.
Vítkovice mají první vodíkovou plničku v Česku. Zatím jen pro tři auta |
Vodíkovému pohonu se v případě osobních aut komerčně věnují jen dvě velké automobilky – Toyota (model Mirai) a Hyundai (model Nexo), které své vozy nabízejí i na českém trhu. Hyundai ale v poslední době oznámil větší příklon k bateriovému pohonu. Od vodíkového pohonu kvůli minimální poptávce vycouvala Honda, když v roce 2021 ukončila výrobu svého modelu Clarity.
Této problematice se dlouhodobě věnuje i BMW, ale zatím bez komerčního uplatnění, neboť vyčkává na potřebnou infrastrukturu a poptávku. V poslední době pilně testuje model iX5 Hydrogen, který se dostane do prodeje zřejmě až koncem dekády.
Existují ale i autobusy, nákladní auta a vlaky poháněné vodíkem a již se plánují i letadla. Airbus plánuje svoje první vodíkové letadlo v roce 2035. Pravděpodobně bude turbovrtulové s doletem bezmála dvou tisíc kilometrů. Jak ukázaly novinky z poslední doby, touto technologií se zabývá řada dalších automobilek, a i dalších výrobců.