NamX HUV - Vodíkové SUV „Made in France“
Jednou z hvězd pařížského autosalonu bylo i vodíkové SUV NamX HUV vyvinuté ve Francii. Jeho název mohl někomu evokovat čínský původ, jedná se ale o francouzský vůz s designem od italské karosárny Pininfarina. Jeho zajímavostí je patentovaný systém šesti samostatně vyjímatelných kapslí na vodík v zádi vozu.
KOMENTÁŘ: S auty je konec, potvrzuje tragický autosalon v Paříži |
Auto má být uvedeno na trh koncem roku 2025, a to ve dvou různých provedeních. Základní verze s pohonem zadních kol má disponovat výkonem 300 koní, zrychlí z 0 na 100 za přibližně 6,5 sekundy a dosáhne maximální rychlost 200 km/h. Top verze GTH dostane pohon všech čtyř kol a má disponovat výkonem 550 koní. Na stovku zrychlí za 4,5 sekundy a vyvine rychlost 250 km/h. Ceny by se měly pohybovat v přepočtu mezi 1,6 a 2,3 milionu korun.
Hyperion - jen reklama na vodíkové stanice?
Kalifornská firma Hyperion Motors představila na LA Auto Show 2022 prototyp supersportovního vozu XP-1 poháněného palivovým článkem, který disponuje výkonem 2 tisíce koní a ujede 1600 km. O jeho sériové realizaci zatím nejsou žádné zprávy, patrně se jedná o vozidlo pouze pro vývoj a testování technologie palivových článků.
Nebo se jedná jen o propagaci vodíkové technologie, tak jako tomu bylo u slovenského konceptu vodíkového hypersportu MH2, který vznikl ve spolupráci průmyslové skupiny Matador Group s Technickou univerzitou v Košicích a představil se na dubajském Expu.
VIDEO: Slovensko se na dubajském Expu bude chlubit vodíkovým supersportem |
Zato současně prezentovaná mobilní vodíková stanice firmy Hyperion s označením Hyper:Fuel XF-7, kterou ale mohou využívat i elektromobily, by se měla v USA začít nabízet již v příštím roce. U ní zase není příliš jasné, jakým způsobem získává energii.