Giga-casting jako nový průmyslový standard?
Stereotypní práce u pásu se ale postupně ukázala jako pro dělníky poněkud ubíjející. Dnes se proto montéři na lince v automobilkách v průběhu směny na jednotlivých stanovištích střídají. V mezičase se kvůli tomu vrátilo Volvo k tzv. montážním ostrovům, když ve své továrně v Kalmaru oprášilo montáž jednoho auta opět na místě, ale dlouho mu to nevydrželo.
K zásadním inovacím výroby aut v průběhu let se stala logistická a výrobní metoda Toyoty just-in-time, která minimalizuje skladovací náklady, ale vyžaduje si pravidelné dodávky. Poprvé byla použita v roce 1926.
Mnichovská hitparáda: Tesla bez páček, oslňující audi a elektrický knedlík |
Automobilky ale dále hledají nové způsoby zjednodušení výroby. Nejvíce aktivní je v tomto směru Tesla. Ta před pěti lety vsadila hodně na roboty při finální montáži Modelu 3, což se jí ale vymstilo. Elon Musk si myslel, že takto výrobní proces zefektivní, ale nestalo se tak. Na celou věc se tedy chystá jinak. V poslední době se měřil na technologii tlakového lití a inovativní montáže aut.
Místo stovek všelijak pospojovaných plechových výlisků začal již u modelu Y využívat procesu gigalití pro zadní pomocný rám Modelu Y. Údajně nahradila sestavu skládající se ze 70 dílů. Výrobní náklady se díky tomu snížily o 40 procent.
Technologie giga-casting (některé firmy používají spíše termín mega-casting) v obřích lisech se etabluje jako nový průmyslový standard. Odlévané díly pro auta nejsou ničím novým, a již je používá i několik dalších automobilek, ale spíše pro menší díly tak, aby nekomplikovaly opravy vozu po nehodě. General Motors takto vyrábí odlitky pro model Cadillac Celestiq, tuto technologii využívá i Zeekr, což je nová prémiová značka čínského Geely, ale i Xpeng, Volvo a také Toyota.
Konvenčně vyráběná samonosná karoserie běžných toyot se skládá z 86 jednotlivých dílů, které jsou během několika hodin sestaveny na montážní lince ve 33 jednotlivých krocích. Srovnatelný díl může vzniknout prostřednictvím tlakového lití hliníku pomocí giga castingu za pouhé tři minuty. Japonská značka předpokládá, že doba montáže karoserie celého auta by se díky této technologii mohla snížit z 20 hodin na polovinu. Toyota tento výrobní proces začne používat v sériové výrobě od roce 2026 u jednoho ze svých elektromobilů, který bude mít litý přední i zadní pomocný rám.