Základ pro malou teslu jen z jednoho dílu
Tesla jde v tomto směru ještě mnohem dál. Ale nese to i svá úskalí. Čím větší díl totiž odléváte, tím složitější a dražší to je, zejména co se týče výroby formy. Trakční baterie v moderním elektromobilu jsou současně konstrukčním prvkem, který je součástí toho, co se označováno jako platforma automobilu. A to je pro giga-casting ideální věc. Významně sníží složitost výrobního procesu. To zase vede k úsporám nákladů, pokud jde o použití materiálu a logistiku, a snižuje i celkovou ekologickou stopu. Odlitek hlavních částí podlahové konstrukce auta navíc zejména při využití dutých částí snižuje hmotnost auta.
Složitěji to už nešloVyrábět auta lze jednoduše, ale i hodně složitě. Třeba jako v případě Cadillacu Allanté, který navrhla a zčásti vyráběla italská karosárna Pininfarina. V roce 1986 odstartovala pověstná „nejdelší montážní linka na světě“, kdy podvozkové komponenty a další díly vyrobené v Detroitu byly dodány do Itálie. A nalakované a vybavené karoserie byly poté opět letecky, pomocí speciálně upravených Boeingů 747 společnosti Alitalia (vešlo se tam vždy 56 karoserií), přepraveny do USA, kde dostaly motor a převodovku. Noční můra účetních koncernu GM skončila v roce 1993 poté, co bylo takto vyrobeno přes 21 tisíc kusů modelu Allanté. |
V případě nehody je však díl vyrobený v obřích lisech od italské společností Idra, které Tesla nazývá Giga Press, prakticky neopravitelný. Právě Tesly Model Y jsou proto strašákem pojišťoven. Jelikož je však celý díl z hliníku, je velmi jednoduše recyklovatelný. Elon Musk chce i přesto jít ještě mnohem dál. Platforma vyrobená jen ze dvou nebo tří dílů místo čtyř set jednotlivých, to je velká výzva. V případě nové lidové Tesly Model 2 z chystané továrny Giga Mexico navíc tato americká značka dokonce uvažuje o jediném dílu. S trochou nadsázky lze říci, že by se hodně přiblížil tomu, jak hračkářské firmy odlévají angličáky.
Čím větší díl auta odléváte, tím složitější a dražší to je, zejména co se týče výroby formy. Automobilka Tesla chce takto vyrábět celé spodky aut včetně dutých částí. Giga-casting pro vytváření dutých dílů je však velmi obtížný. Tesla to chce řešit pomocí forem, které se vyrábějí pomocí 3D tisku ze speciálního průmyslového písku s kapalným pojivem. Navíc si nechala vyvinout speciální slitinu. Pro tyto potřeby bude Tesla potřebovat nové větší lisy Giga Press s masivní silou 16 tisíc tun nebo i větší.