Kouzla se světlem. Xenon je mrtvý, budoucnost je LED, laser a drony

Klasická žárovková světla jsou pro vývojáře automobilek pravěk a žádané xenony slepá vývojová větev. Budoucnost patří diodovým světlům a u automobilových perel laser. Ve hlavách vývojářů jsou však mnohem šílenější nápady. Nahlédli jsme do světelné kuchyně Audi.

V Ingolstadtu si na to postavili speciální tunel. Černočerná 120metrová místnost slouží ke zkoumání, jak různé druhy a tvary světel září. Testují tu třeba laserová světla pro novou generaci supersportu Audi R8. Výkonné laserové diody vydávají navzdory svým velmi malým rozměrům velké množství světelné energie.

Světelný tunel Audi

Laserová dálková světla se tak mohou pochlubit téměř dvojnásobným dosahem v porovnání s dálkovými světlomety LED. V každém světlometu pracuje jeden laserový modul, který obsahuje čtyři vysokovýkonné laserové diody. Ten soustředí čtyři svazky paprsků intenzivního modrého laserového světla. Fosforový konvertor následně přeměňuje modré světlo na čistě bílé. Laserová světla jsou dnes vrcholem, který bude ještě pár let běžným autům nedostupný.

Hitem dneška jsou světlomety složené z LED diod, to umožňuje designérům dělat z lamp aut jakési trojrozměrné sochy. Všechny osvětlovací funkce zajišťují desítky elektroluminiscenčních diod v každém světlometu. Však taky jedno přední světlo na Audi A8 stojí jako náhradní díl 65 tisíc.

Jak technologie pojmenovaná LED Matrix funguje? Jednoduše tak, že auto svítí stále dálkovými světly. Když na okresce potká auto v protisměru, kamera zabudovaná v přídi sleduje jeho světla a tím rozpozná polohu protijedoucího vozu, propracovaný software pak zhasíná jen ty diody, které by mohly oslnit protijedoucího řidiče. Ve světelném kuželu vytvoří výsek stínu, který se dynamicky mění a pohybuje směrem, ve kterém jede auto. Zůstává tak zachován velký, ostře osvětlený prostor pro výhled řidiče a stín protijedoucí auto „vyprovodí“. Pokud se na to nesoustředíte, nepostřehnete, že chytrá technika pracuje za vás, jednoduše stále skvěle vidíte na cestu.

LED Matrix světla takto dokáží odclonit až osm objektů najednou, v každém světle je 27 světelných segmentů. A to není konec, u Audi už vymýšlejí, že by nezastiňovali celý výsek, ale jen malý kousek, část která pokrývá čelní sklo protijedoucího vozu.

Laser potřebuje zrcadlo

U Audi už rozpracovávají koncept této technologie spojený s laserem. Technologie Matrix Laser vychází z laserových bodových dálkových světlometů, které značka Audi poprvé uvedla do sériové výroby v roce 2014 v modelu Audi R8 LMX. Nová technika pracuje již jen s jedním miniaturním zrcadlem, které se velmi rychle pohybuje a odráží laserové paprsky požadovaným směrem. V nízkých rychlostech je světlo rozdělováno na větší plochu a vozovka je osvětlována velmi širokým kuželem světla. Ve vysokých rychlostech se kužel světla zúží a výrazně se zvýší intenzita a dosah světla. To je výhodné zejména při jízdě na dálnici. Navíc světlo může být rozdělováno cíleně. To znamená, že jas světla lze ve specifických zónách variabilně měnit řízením doby osvětlení. Další novinkou je inteligentní a extrémně rychlé zapínání a vypínání laserových diod v závislosti na poloze zrcadla. Díky tomu lze dynamicky a mimořádně variabilně měnit osvětlení nebo odcloňování příslušných ploch.

Modul laserového světla

U nové technologie vychází z modrých laserových diod OSRAM světlo o vlnové délce 450 nanometrů, které dopadá na třímilimetrové zrcadlo, jež se rychle pohybuje. Zrcadlo odráží modré laserové světlo na fosforový konvertor. Zde je přeměňováno na bílé světlo, které je následně promítáno na silnici. Zrcadlo použité ve světlometu vyrábí firma Bosch a jde o mikrooptoelektromechanický systém na základě křemíkové technologie. Je mimořádně robustní a vyznačuje se dlouhou životností.

OLED a drony

Problémem moderních LED světel je chlazení. Samotné LEDky jsou sice malé, ale potřebují extra chladiče, které zabrání přehřátí. Světla totiž dosahují teplot kolem 120 až 140 stupňů Celsia, ale z pohledu materiálových inženýrů by neměly přesahovat sto stupňů.

Budoucnost patří organickým diodám (OLED), tyto tenké „folie“ nemají takový světelný výkon, aby osvětlily cestu, designéři se ale těší na hrátky se světlem na zadní části vozu. Plánují pohyblivou grafiku koncových světel a další kreace. To umožní rozvoj celého nového směru světelného designu aut, kterým jsou celé svítící plochy karoserie. Problémem OLED je křehkost a citlivost na vlhkost, proto se schovávají pod sklo.

OLED koncová světla

A ještě jednou laser - vývojáři Audi vymysleli, že by šel použít na vytvoření jakési světelné závory pro řidiče, kteří se moc „lepí“ na auta před sebou. Červené laserové světlo na zádi osvětlí na vozovce v bezpečné vzdálenosti za zadním nárazníkem červený pruh, který netrpělivého řidiče vzadu jedoucího vozu donutí držet si odstup.

Vychytávkou pro řidiče jsou zase jakési vodící čáry, které si auto promítne dopředu na vozovku. Podélné pruhy označující prostor, kde jsou okraje auta, se budou hodit třeba pro jízdu ve zúžených pruzích na dálnici. Vývojáři přemýšlejí také o tom, že by pokyny z navigace promítali přímo na silnici.

K tomu si představte osvětlení interiéru i vnějšku, třeba klidně zářící volant nebo linky na karoserii. V laboratořích už na to mají vyvinuté svítící textilie.

V nejfantastičtějších vizích pak vidí vývojáři Audi zabývající se světelnou technikou drony, které doprovází auto a v noci posvítí shora lépe na cestu než klasická světla vozu. O trochu blíž je využití komunikace mezi vozidly či mezi vozem a infrastrukturou (V2V a V2I). Auto pak bude umět regulovat intenzitu osvětlení podle okolního světla, třeba z pouličních lamp.

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025

Růžová mu sluší. Chlapácký Mercedes G upravili pro Barbíny

Posadit se za volant Mercedesu třídy G obvykle znamená, že na ulici nezůstanete bez povšimnutí. Vytvoříte tím o sobě jistý dojem. Ovšem v případě, že u téhož modelu vsadíte na značkovou úpravu Carlex...

16. dubna 2025

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

16. dubna 2025