StreetKa a SportKa: bratranci populárního "káčka"

  15:34aktualizováno  15:34
V roce 2000 byl představen na turínském autosalonu koncept StreetKa připravený designérským studiem Ghia. Nyní, po třech letech vývoje, přichází hotový vůz na trh.

StreetKa bylo vyvinuto "fordovskými" designéry v čele s Chrisem Birdem a zkonstruováno ve spolupráci s Industrie Pininfarina.

Zatímco příď dvoumístného roadsteru nezapře příbuznost s hatchbackem Ka, záď vozu se výrazně liší. Zásluhu na tom má nejenom víko zavazadelníku, ale především provedení koncových světlometů spolu s centrálně umístěným zpětným světlem. Nutno dodat, že mohutně působící záď automobilu vzbuzuje respekt. Z bočního pohledu si nelze nevšimnout nárazníků přecházejících do výrazných blatníků, zkráceného čelního skla a bočních bezrámových oken. Vnější zpětná zrcátka vyvedená v barvě vozu jsou přichycena ke spodní části "A" sloupku.

O bezpečnost posádky se starají dvoustupňové čelní airbagy řidiče i spolujezdce, které patří stejně jako boční airbagy do základní výbavy StreetKa. Pro zajištění bezpečnosti posádky při případném převrácení vozu jsou za sedadly umístěny bezpečnostní oblouky z vysokopevnostní oceli. Těm v kritické situaci vypomůže i vyztužený rám čelního skla.

Bezpečnostní oblouky jsou připevněny k příčné přepážce, která pomáhá optimalizovat pevnost v krutu (karoserie kabrioletů má tendenci se kroutit při průjezdu zatáčkou kvůli absenci pevné střechy). Vyšší pevnosti bylo dosaženo použitím vysoce pevné oceli, rozšířením rozchodu předních i zadních kol a novou konstrukcí jejich zavěšení. Celkově tak byla zvýšena odolnost karosérie proti kroucení o 25 %.

Na bezpečnosti a jízdních vlastnostech má nemalý podíl i podvozek. Proto jsou u StreetKa oproti Fordu Ka použity tužší pružiny o 12,5 %, které v kombinaci s novým zkrutným stabilizátorem a tlumiči s hydromechanickými dorazy snižují náklon vozu v zatáčkách. Tvrdší, sportovní ladění podvozku dovoluje řidiči snadno "číst" silnici a opravdu vychutnat jízdu.

Sportovní ambice StreetKa krotí brzdy doplněné o ABS v základní výbavě. Na přední nápravě jsou použity ventilované kotouče z modelu focus, zatímco zadní náprava je osazena bubnovými brzdami z Fiesty Sport. Avšak jak jsme se přesvědčili, i při této konfiguraci dojde při dlouhé dravé jízdě ke slábnutí brzdného účinku vlivem přehřátí.

O snadnou ovladatelnost automobilu se stará hřebenové řízení vybavené posilovačem s proměnlivým účinkem. Interiér vycházející z "káčka" je doplněn aluminiovými prvky, které mají původ ve Fordu Puma. Na přání se bude vůz dodávat s koženým interiérem, s vyhřívanými sedadly a dveřními panely v různých barvách.

Pohonnou jednotkou StreetKa je nový osmiventilový motor Duratec o objemu 1,6 litru. Agregát konstrukčně vychází ze známé "třináctistovky" montované do modelu Ka a nabízí výkon 70 kW (95 k). Nejvyššího točivého momentu 135 Nm dosahuje při 4 250 ot./min, 90 % maximálního točivého momentu je k dispozici v rozmezí 1 500 až 4 200 ot./min.

StreetKa s tímto motorem zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,1 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 173 km/h. Průměrná spotřeba vozu činí dle údajů výrobce 7,9 l/100 km. V městském provozu vzroste žíznivost automobilu na 10,6 l/100 km, mimo město se spokojí s 6,4 l/100 km.

Přestože by StreetKa sneslo motor disponující vyšším výkonem, zvolená "šestnáctistovka" dokáže s 1 061 kg lehkým autíčkem slušně zahýbat. Pocit ze sportovní jízdy je umocněn laděným výfukem, který dává malému roadsteru dravý zvuk mnohem silnějšího vozu.

Na českém trhu se Ford StreetKa objeví nejspíš už v květnu. V základní výbavě bude k mání za 639 000 Kč, v rozšířené výbavě za 715 000 Kč. Kdo nebude chtít plátěnou střechu bude si muset připlatit dalších 39 000 Kč.

Nejenom vzhled a cena dělají z tohoto vozu exkluzivní záležitost. Ford totiž plánuje pouze omezenou výrobu 45 000 kusů, čímž se StreetKa brzy zařadí mezi automobily, které nemůže mít každý.

Mezistupněm mezi modely Ka a StreetKa je vůz označený jako SportKa. Jedná se o automobil velmi se podobající sériovému "káčku", který ale disponuje technikou StreetKa. Pod kapotou se tedy ukrývá stejný motor o výkonu 70 kW jako v případě roadsteru StreetKa a karosérie je posazena na tomtéž podvozku. Svým vzhledem však více připomíná původní Ford Ka.

SportKa se do České republiky vůbec dovážet nebude a tak případným zájemcům nezbývá nic jiného než si sportovně laděné "káčko" přivézt ze zahraničí.

Stáhněte si tapetu Fordu StreetKa:




800 x 600

800 x 600

1024 x 768

1024 x 768

 




800 x 600

800 x 600

1024 x 768

1024 x 768

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Najdete na iDNES.cz