Superb do zásuvky dorazí příští rok, známe podrobnosti

aktualizováno 
„Začíná doba elektrická,“ řekl na autosalonu v Šanghaji loni na jaře šéf představenstva Škody Auto Bernhard Maier, který už v březnu 2016 oznámil, že firma představí svůj první elektrifikovaný vůz v roce 2019. Značka poodhaluje podrobnosti o Škodě Superb PHEV, první sériově vyráběné elektrifikované škodovce.

Nová Škoda Superb | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Automobilky k vývoji a výrobě a zákazníky k nákupu aut s elektrickým pohonem nutí stále přísnější legislativa. V Evropě bude po roce 2020 pro automobilky ke splnění emisních limitů nevyhnutelné elektrifikovat svou nabídku a v Číně, která je pro Škodu největším trhem, to je stejné. „Elektromobilita momentálně zažívá velmi razantní nástup a je naprosto nevyhnutelná,“ prohlásil Maier v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz (čtěte zde).

„Škoda nabídne do roku 2025 pět elektrických aut,“ oznámil předseda představenstva Škody Auto. Úplně prvním autem na baterie bude v jejím podání hybridní Superb, který dorazí v roce 2019. Vůz kombinující spalovací motor s elektromotorem živeným bateriemi, bude postavený na aktuálním provedení Superbu. Ten dostane příští rok obměněnou tvář v polovině životního cyklu modelu. Při představení faceliftovaného provedení se tedy představí také Superb PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), u kterého bude možné trakční baterii dobít ze zásuvky.

Hybridní pohon Škoda ukázala už v roce 2016 v konceptu VisionS, který předznamenal podobu velkého SUV značky, modelu Kodiaq. Automobilka tehdy oznámila, že Superb z konceptu hybridní systém převezme. „Koncept je vybaven plug-in hybridním pohonem, který bude později ve stejné podobě přenesen do sériového vozu,“ uvedla Škoda.

Základem pohonu je benzinový čtyřválec, který ve studii VisionS spolupracoval se dvěma elektromotory. První je integrován do automatické převodovky a pohání tak přední kola. U zadní nápravy má VisionS umístěn druhý elektromotor, který pracuje nezávisle na pohonu přední nápravy. Studie tak představila inteligentní pohon všech kol, který se obejde bez mechanického propojení předních a zadních kol. Spolupráci motorů řídí chytrá elektronika. Řidič má možnost volit mezi několika provozními režimy – od čistě elektrického pohonu až po nabíjecí mód. Pokud je třeba rekuperace energie (dobíjení trakčních baterií), funguje elektromotor v převodovce jako generátor. Kapalinou chlazené Li-Ion akumulátory jsou uloženy před zadní nápravou v místě, kde jsou chráněny před nárazem.

Architektura hybridního pohonu zůstala zachována, zda zůstane pohon všech kol také benzino-elektrickému superbu, není potvrzeno. Změny se ovšem udály pod kapotou. V původním řešení použitém ve studii VisionS byl benzinový čtyřválec 1,4 TSI s výkonem 115 kW (156 k) a točivým momentem 250 Nm. Přední elektromotor přidal 40 kW výkonu a maximální točivý moment 220 Nm. Zadní elektromotor pak 85 kW a 270 Nm. Systémový výkon celého hybridního soustrojí udávala Škoda 225 koní, kombinovaný dojezd až 1 000 km a spotřebu 1,9 l benzinu na 100 km, protože prvních padesát z toho má auto ujet v elektrickém režimu.

Superb PHEV ovšem příští rok dorazí s jiným motorem. Původní agregát 1,4 TSI totiž v rámci koncernu VW nahrazuje nová jednotka 1,5 TSI, kterou má už třeba Karoq s Octavií a dostane ho i Octavia G-TEC, protože motor konstruktéři VW naučili spalovat také zemní plyn.

Elektromotor pro hybridní Škodu Superb
Vnitřnosti automatické šestistupňové dvouspojkové převodovky pro hybridní Superb

Přeplňovaný čtyřválec bude spojený s automatickou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DQ400E schopnou přenášet vysoký točivý moment, který je velkým benefitem elektromotorů (dodávají vysoký moment od nejnižších otáček). Do převodovky je integrován elektromotor. Spalovací motor má výkon 115 kilowattů, elektromotor 85. Systémový výkon soustrojí je 160 kW, to je 217 koní. Vysokonapěťový akumulátor s kapacitou 13 kWh zůstane u zadní nápravy.

Fotogalerie

Škoda počítá se sedmdesátikilometrovým dojezdem čistě na elektrický pohon. Velkou výhodou elektrifikovaných aut je nízká úroveň emisí CO2 vypouštěných v testovacím cyklu. Superb na baterie se má dostat na 31 gramů CO2 na kilometr.

Po Superbu s hybridním pohonem dorazí koncem roku 2020 první plně elektrická škodovka. Auto, u kterého Škoda slibuje dojezd na jedno nabití až 550 kilometrů, se bude montovat v Kvasinách. V mladoboleslavském závodě Škody se už od roku 2019 budou vyrábět také elektrické komponenty pro plug-in-hybridní vozy několika značek koncernu Volkswagen (podrobnosti zde).

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

Škoda startuje v Bratislavě éru s Citigem a Superbem do zásuvky

Hybridní Škoda Superb - domácí nabíječka

Škoda inovovala dva modely. Největší a nejmenší. Do obou pustila elektřinu. Pár hodin před hokejovým čtvrtfinále ČR –...

První jízda: Corsa Gang vyvinul nový opel na francouzském základu

Nový Opel Corsa je prozatím maskovaný

Šestá generace Corsy musela být přešita z platformy GM na nový základ od Peugeotu. Vývoj a ladění však vedl etablovaný...

VIDEOKURZ: Číňané školí české řidiče. Ukazují, jak správně zipovat

Skoro dokonalé použití pravidla zipu

Pravidlo, které řidičům předepisuje, že se mají sjíždět do jednoho pruhu na přeskáčku, platí v Česku skoro dvacet let....

Najdete na iDNES.cz