Pátek 15. ledna 2021, svátek má Alice
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 15. ledna 2021 Alice

Superb do zásuvky dorazí příští rok, známe podrobnosti

„Začíná doba elektrická,“ řekl na autosalonu v Šanghaji loni na jaře šéf představenstva Škody Auto Bernhard Maier, který už v březnu 2016 oznámil, že firma představí svůj první elektrifikovaný vůz v roce 2019. Značka poodhaluje podrobnosti o Škodě Superb PHEV, první sériově vyráběné elektrifikované škodovce.

Nová Škoda Superb | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Automobilky k vývoji a výrobě a zákazníky k nákupu aut s elektrickým pohonem nutí stále přísnější legislativa. V Evropě bude po roce 2020 pro automobilky ke splnění emisních limitů nevyhnutelné elektrifikovat svou nabídku a v Číně, která je pro Škodu největším trhem, to je stejné. „Elektromobilita momentálně zažívá velmi razantní nástup a je naprosto nevyhnutelná,“ prohlásil Maier v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz (čtěte zde).

„Škoda nabídne do roku 2025 pět elektrických aut,“ oznámil předseda představenstva Škody Auto. Úplně prvním autem na baterie bude v jejím podání hybridní Superb, který dorazí v roce 2019. Vůz kombinující spalovací motor s elektromotorem živeným bateriemi, bude postavený na aktuálním provedení Superbu. Ten dostane příští rok obměněnou tvář v polovině životního cyklu modelu. Při představení faceliftovaného provedení se tedy představí také Superb PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), u kterého bude možné trakční baterii dobít ze zásuvky.

Hybridní pohon Škoda ukázala už v roce 2016 v konceptu VisionS, který předznamenal podobu velkého SUV značky, modelu Kodiaq. Automobilka tehdy oznámila, že Superb z konceptu hybridní systém převezme. „Koncept je vybaven plug-in hybridním pohonem, který bude později ve stejné podobě přenesen do sériového vozu,“ uvedla Škoda.

Základem pohonu je benzinový čtyřválec, který ve studii VisionS spolupracoval se dvěma elektromotory. První je integrován do automatické převodovky a pohání tak přední kola. U zadní nápravy má VisionS umístěn druhý elektromotor, který pracuje nezávisle na pohonu přední nápravy. Studie tak představila inteligentní pohon všech kol, který se obejde bez mechanického propojení předních a zadních kol. Spolupráci motorů řídí chytrá elektronika. Řidič má možnost volit mezi několika provozními režimy – od čistě elektrického pohonu až po nabíjecí mód. Pokud je třeba rekuperace energie (dobíjení trakčních baterií), funguje elektromotor v převodovce jako generátor. Kapalinou chlazené Li-Ion akumulátory jsou uloženy před zadní nápravou v místě, kde jsou chráněny před nárazem.

Architektura hybridního pohonu zůstala zachována, zda zůstane pohon všech kol také benzino-elektrickému superbu, není potvrzeno. Změny se ovšem udály pod kapotou. V původním řešení použitém ve studii VisionS byl benzinový čtyřválec 1,4 TSI s výkonem 115 kW (156 k) a točivým momentem 250 Nm. Přední elektromotor přidal 40 kW výkonu a maximální točivý moment 220 Nm. Zadní elektromotor pak 85 kW a 270 Nm. Systémový výkon celého hybridního soustrojí udávala Škoda 225 koní, kombinovaný dojezd až 1 000 km a spotřebu 1,9 l benzinu na 100 km, protože prvních padesát z toho má auto ujet v elektrickém režimu.

Superb PHEV ovšem příští rok dorazí s jiným motorem. Původní agregát 1,4 TSI totiž v rámci koncernu VW nahrazuje nová jednotka 1,5 TSI, kterou má už třeba Karoq s Octavií a dostane ho i Octavia G-TEC, protože motor konstruktéři VW naučili spalovat také zemní plyn.

Elektromotor pro hybridní Škodu Superb
Vnitřnosti automatické šestistupňové dvouspojkové převodovky pro hybridní Superb

Přeplňovaný čtyřválec bude spojený s automatickou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DQ400E schopnou přenášet vysoký točivý moment, který je velkým benefitem elektromotorů (dodávají vysoký moment od nejnižších otáček). Do převodovky je integrován elektromotor. Spalovací motor má výkon 115 kilowattů, elektromotor 85. Systémový výkon soustrojí je 160 kW, to je 217 koní. Vysokonapěťový akumulátor s kapacitou 13 kWh zůstane u zadní nápravy.

Fotogalerie

Škoda počítá se sedmdesátikilometrovým dojezdem čistě na elektrický pohon. Velkou výhodou elektrifikovaných aut je nízká úroveň emisí CO2 vypouštěných v testovacím cyklu. Superb na baterie se má dostat na 31 gramů CO2 na kilometr.

Po Superbu s hybridním pohonem dorazí koncem roku 2020 první plně elektrická škodovka. Auto, u kterého Škoda slibuje dojezd na jedno nabití až 550 kilometrů, se bude montovat v Kvasinách. V mladoboleslavském závodě Škody se už od roku 2019 budou vyrábět také elektrické komponenty pro plug-in-hybridní vozy několika značek koncernu Volkswagen (podrobnosti zde).

  • Nejčtenější

Škoda má připravené nové SUV, jmenuje se Kushaq

Jméno začínající na „K“ a končící na „Q“ je pokračováním názvosloví SUV české značky. Ke triu Kodiaq, Karoq a Kamiq se...

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovolená snů pro autaře: pohodová jízda zakroucenými silnicemi do Alp

Zapomeňte na sbírání výškových rekordů na Stelviu nebo Grossglockneru. Alpy se dají za volantem užít už kousek za...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

Utajený Čech, co stavěl nejlepší supersport, ladil audi a léčil se Itálií

Premium Byl u toho, když se z jednoduchých aut staly moderní stroje, jak je známe dnes. Dokonce vyvíjel a „učil jezdit“...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...

Zemřel zpěvák a kytarista David Stypka. Bylo mu 41 let

Ve věku 41 let zemřel zpěvák a kytarista David Stypka, který dlouhodobě bojoval s rakovinou slinivky. V roce 2017...