Čtvrtek 30. června 2022, svátek má Šárka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 30. června 2022 Šárka

Superb do zásuvky dorazí příští rok, známe podrobnosti

„Začíná doba elektrická,“ řekl na autosalonu v Šanghaji loni na jaře šéf představenstva Škody Auto Bernhard Maier, který už v březnu 2016 oznámil, že firma představí svůj první elektrifikovaný vůz v roce 2019. Značka poodhaluje podrobnosti o Škodě Superb PHEV, první sériově vyráběné elektrifikované škodovce.

Nová Škoda Superb | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Automobilky k vývoji a výrobě a zákazníky k nákupu aut s elektrickým pohonem nutí stále přísnější legislativa. V Evropě bude po roce 2020 pro automobilky ke splnění emisních limitů nevyhnutelné elektrifikovat svou nabídku a v Číně, která je pro Škodu největším trhem, to je stejné. „Elektromobilita momentálně zažívá velmi razantní nástup a je naprosto nevyhnutelná,“ prohlásil Maier v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz (čtěte zde).

„Škoda nabídne do roku 2025 pět elektrických aut,“ oznámil předseda představenstva Škody Auto. Úplně prvním autem na baterie bude v jejím podání hybridní Superb, který dorazí v roce 2019. Vůz kombinující spalovací motor s elektromotorem živeným bateriemi, bude postavený na aktuálním provedení Superbu. Ten dostane příští rok obměněnou tvář v polovině životního cyklu modelu. Při představení faceliftovaného provedení se tedy představí také Superb PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), u kterého bude možné trakční baterii dobít ze zásuvky.

Hybridní pohon Škoda ukázala už v roce 2016 v konceptu VisionS, který předznamenal podobu velkého SUV značky, modelu Kodiaq. Automobilka tehdy oznámila, že Superb z konceptu hybridní systém převezme. „Koncept je vybaven plug-in hybridním pohonem, který bude později ve stejné podobě přenesen do sériového vozu,“ uvedla Škoda.

Základem pohonu je benzinový čtyřválec, který ve studii VisionS spolupracoval se dvěma elektromotory. První je integrován do automatické převodovky a pohání tak přední kola. U zadní nápravy má VisionS umístěn druhý elektromotor, který pracuje nezávisle na pohonu přední nápravy. Studie tak představila inteligentní pohon všech kol, který se obejde bez mechanického propojení předních a zadních kol. Spolupráci motorů řídí chytrá elektronika. Řidič má možnost volit mezi několika provozními režimy – od čistě elektrického pohonu až po nabíjecí mód. Pokud je třeba rekuperace energie (dobíjení trakčních baterií), funguje elektromotor v převodovce jako generátor. Kapalinou chlazené Li-Ion akumulátory jsou uloženy před zadní nápravou v místě, kde jsou chráněny před nárazem.

Architektura hybridního pohonu zůstala zachována, zda zůstane pohon všech kol také benzino-elektrickému superbu, není potvrzeno. Změny se ovšem udály pod kapotou. V původním řešení použitém ve studii VisionS byl benzinový čtyřválec 1,4 TSI s výkonem 115 kW (156 k) a točivým momentem 250 Nm. Přední elektromotor přidal 40 kW výkonu a maximální točivý moment 220 Nm. Zadní elektromotor pak 85 kW a 270 Nm. Systémový výkon celého hybridního soustrojí udávala Škoda 225 koní, kombinovaný dojezd až 1 000 km a spotřebu 1,9 l benzinu na 100 km, protože prvních padesát z toho má auto ujet v elektrickém režimu.

Superb PHEV ovšem příští rok dorazí s jiným motorem. Původní agregát 1,4 TSI totiž v rámci koncernu VW nahrazuje nová jednotka 1,5 TSI, kterou má už třeba Karoq s Octavií a dostane ho i Octavia G-TEC, protože motor konstruktéři VW naučili spalovat také zemní plyn.

Elektromotor pro hybridní Škodu Superb
Vnitřnosti automatické šestistupňové dvouspojkové převodovky pro hybridní Superb

Přeplňovaný čtyřválec bude spojený s automatickou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DQ400E schopnou přenášet vysoký točivý moment, který je velkým benefitem elektromotorů (dodávají vysoký moment od nejnižších otáček). Do převodovky je integrován elektromotor. Spalovací motor má výkon 115 kilowattů, elektromotor 85. Systémový výkon soustrojí je 160 kW, to je 217 koní. Vysokonapěťový akumulátor s kapacitou 13 kWh zůstane u zadní nápravy.

Škoda počítá se sedmdesátikilometrovým dojezdem čistě na elektrický pohon. Velkou výhodou elektrifikovaných aut je nízká úroveň emisí CO2 vypouštěných v testovacím cyklu. Superb na baterie se má dostat na 31 gramů CO2 na kilometr.

Po Superbu s hybridním pohonem dorazí koncem roku 2020 první plně elektrická škodovka. Auto, u kterého Škoda slibuje dojezd na jedno nabití až 550 kilometrů, se bude montovat v Kvasinách. V mladoboleslavském závodě Škody se už od roku 2019 budou vyrábět také elektrické komponenty pro plug-in-hybridní vozy několika značek koncernu Volkswagen (podrobnosti zde).

  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní...

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...

Rozvod, má prohra. Voříšek o synech, bohu Nedvědovi i bláznivé dietě

Premium Evropský titul, zlato se Spartou, reprezentační srazy v pověstném hotelu Praha i rady od idolu Pavla Nedvěda, ale taky...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

  • Další z rubriky

Automobilová Tour de France obrazem. Když muzeum závodí, na plechy nehledí

Jeden z nejstarších automobilových závodů světa projel Francií napříč. Je to Tour de France, ale automobilová. Vždyť se...

Tržby českého autoprůmyslu stouply na 1,1 bilionu. Firmy straší Euro 7

Tuzemským automobilkám a výrobcům dílů loni stouply tržby o 5,9 procenta na 1,102 bilionu korun. Objem exportu se...

Rychlokurz balení na dovolenou. Pivo dolů, kufry přivázat, ať vás nezabijí

Uložit věci do kufru auta je chápáno až jako ten poslední úkon, který činíme, než vyrazíme k vytoužené dovolené. Špatné...

Evropa táhne proti lithiu. Potřebuje ho ovšem pro nařizované elektromobily

Premium Levá ruka neví, co dělá pravá. Jinak nelze popsat rozhodování Evropské unie, jež tlačí na rozmach elektromobility....

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....