Autosalon Ženeva vidí elektrické vize a naději pro diesely

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - „Chceme, aby aut v ulicích měst ubývalo a města se tak navrátila do rukou lidí,“ prohlásil v předvečer zahájení ženevského autosalonu Matthias Müller, šéf koncernu Volkswagen. Svět aut prochází největšími změnami v historii, takže i takové výroky zaznívají od kapitánů autoprůmyslu.

Na elektřinu přepřahá i Porsche, koncept Mission E Cross Turismo má stejně jako střízlivější Mission E, ze kterého vychází, zamířit do sériové výroby. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Volkswagen se jednoduše rozhodl, že z dieselgate se vykoupí tím, že se pokusí změnit svět aut. A ostatní jdou s ním. Autosalon v Ženevě to potvrzuje a taky naplno ukazuje „dvoukolejnost“ dnešního autoprůmyslu. Na jedné straně jsou vize budoucnosti, blouznění o robotických vozidlech bez řidičů a spřádání plánů o elektromobilitě; na té druhé jsou auta, ta klasická čtyřkolová s volantem, spalovacím motorem (klidně i naftovým), která lidé opravdu kupují.

Létající auto s cenovkou 300 tisíc eur (7,7 milionu korun) je v Ženevě opravdu hlavně bizarnost pro pobavení publika. Na druhou stranu právě kvůli těm se na autosalony jezdí. Stejně jako za supersportem voňavkářské italské značky, který má jezdit 500 kilometrů v hodině.

Létající elektromobil jménem PAL-V je jednou z velkých atrakcí ženevského...

Létající elektromobil jménem PAL-V je jednou z velkých atrakcí ženevského autosalonu.

Těch „normálních“ aut je letos v Ženevě, na nejdůležitější evropské motoristické události, pomálu. Opravdových důležitých novinek mířící na silnice napočítali reportéři magazínu Auto DNES přímo na místě do desíti. Po frenetickém uplynulém roce, kdy představovaly automobilky jednu novinku za druhou, je teď klidněji. Naplno to potvrzuje německý Opel, který po přestupu z týmu amerického koncernu General Motors k francouzskému PSA (Peugeot s Citroënem). Ten do Ženevy nedorazil vůbec: ušetří a nemá novinku, kterou se tu pochlubit. Ze stejného důvodu není v Ženevě DS (šikézní značka Citroënu) nebo Mini. 

Fotogalerie

Absence Opelu také znamená, že v Ženevě úplně chybí koncern GM, jeden z velké americké trojky. On kvůli loňskému prodeji Opelu dnes vlastně chybí v Evropě. I to je symbolické: starý kontinent je sice stále prestižní trh, ale už dávno není nejdůležitější. V Ženevě se první den vždy předhánějí kapitáni světového autoprůmyslu ve velkých prohlášeních, letos jich bylo o poznání míň, hlavní hvězdou byl asi právě Matthias Müller. A Carlos Ghosn, šéf aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, peroucí se o titul největšího výrobce osobáků světa, nedorazil vůbec.

O to víc místa je teď na koncepty a fantasmagotické plány na elektromobilitu. Mnoho automobilek (mimo jiné Renault, Mitsubishi, Nissan nebo Subaru) tak do Ženevy nepřivezlo žádnou novinku mířící na silnici, ale do konceptů zhmotněné futuristické vize svých designérů. Hlavní hvězdou expozice ikonické značky sportovních aut Porsche je studie elektrického gran turisma s oplastováním a na zvednutém podvozku. Škoda zas oznámila, že vloží dvě miliardy eur do rozvoje elektromobilů. Prvním elektrifikovaným vozem bude příští rok hybridní superb, překvapivé je ale oznámení, že automobilka představí první plně elektrické sériově vyráběné auto o rok dřív, než se čekalo. Už v roce 2019 dorazí elektrická verze modelu citigo, předběhne tak o rok první čistě elektrický model, což bude velký crossover (podrobnosti čtěte zde).

Volkswagen I.D. Vision

Volkswagen I.D. Vision

Elektrickou budoucnost maluje světu hlavně německá skupina VW, mateřský koncern Škody. „Velký třesk nastane v roce 2020,“ řekl pro iDNES.cz Frank Welsch z vedení značky Volkswagen. Důležité podle něj je, aby elektromobily byly dostupné, bateriové auto velikosti Volkswagenu Golf má stát tolik, co jeho dieselové provedení. Audi uvede na konci letošního roku na trh svůj první elektromobil e-tron, prototyp sportovního elektrického SUV automobilka ukazuje v Ženevě v maskování. „Ještě před rokem 2025 uvedeme na trh více než 20 elektromobilů a hybridních vozů,“ uvedl šéf Audi Rupert Stadler. Sériový elektromobil představuje Jaguar. Crossover I-Pace, který má mít dojezd 480 km, se chce postavit dnešnímu fenoménu jménem Tesla. Jenže elektromobily jsou a podle mnohých také i nadále zůstanou jen menší částí světa aut. Podle Franka Welsche bude v roce 2025 bude na silnicích 15 procent elektromobilů.

Jaguar I-Pace

Nejlépe tu schizofrenní situaci vystihuje právě Matthias Müller. Člověk, který pracuje na očistění koncernu VW po aféře dieselgate (zajímavé je, že soudy, aktivisté a státní instituce celého světa po Volkswagenu jdou... a ten prodává auta stále lépe, i dieselová), se nechal v Ženevě slyšet, že „v ne příliš vzdálené budoucnosti zažijí diesely oživení, protože si automobilisté uvědomí, že to je velmi efektivní pohon“. Podle Müllera si jen musí lidé uvědomit, že moderní diesely jsou ekologické. Müllerův podřízený Herbert Diess, šéf značky Volkswagen pak dodal, že automobilka diesely potřebuje, aby splnila limity emisí CO2, se kterými především pracují normy. Diess ale může publiku v Ženevě nabídnout jako jedinou opravdovou novinku Volkswagenu koncept plně elektrického vozu. O tom, že diesely přežijí, jsou přesvědčeni také u Fordu: „Stále vidíme, že diesely mají budoucnost, i když je pravda, že z některých malých aut brzy zmizí,“ komentuje Steven Armstrong, šéf evropské divize značky, jediné, která na se na své expozici v Ženevě prezentuje hlavně s auty na naftu. 

Škoda Fabia s novou tváří se představuje na autosalonu v Ženevě.

Škoda Fabia s novou tváří se představuje na autosalonu v Ženevě.

To potvrzuje také Škoda, která v Ženevě oznámila, že z nabídky modelů Rapid a Fabia vyřadí diesely. Stejně mluví také Fiat a většina dalších značek. Potíž je v tom, že moderní diesely musí být vybavené množstvím sofistikovaných a tedy drahých technologií, Frank Welsch, člen představenstva Volkswagenu zodpovědný za vývoj, je připodobňuje k malým chemickým továrnám.

Tomu, že to s budoucností dieselů není tak zlé, musí věřit hlavně prémiové německé značky. Audi v Ženevě představuje novou generaci jednoho z velmi důležitých modelů A6, pro které je skladba zaváděcí nabídky jednoznačná: tři diesely a jeden benzinový motor (podrobnosti čtěte zde).

Audi A6

Mercedes pak prezentuje dnes vcelku překvapivé řešení. Do své nové hybridní technologie totiž zakomponoval turbodiesel (výrobci dnes párují elektromotory obvykle s benzinovými agregáty). Mercedesí plug-in (tedy nabíjecí) hybrid se bude montovat do tříd C a E. Základem je vznětový čtyřválec doplněný o elektromotor (90 KW a 440 Nm) spojený s devítistupňovým automatem; čistě na elektřinu s ním hybridní mercedes ujede 50 kilometrů.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

VIDEO Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Daimler prodal půlku Smartu Číňanům, miniauta vyrobí Geely

Elektromobil Smart ED

Německý koncern Daimler se dohodl s čínskou automobilkou Geely na založení společného podniku,...

Ochrana klimatu nesmí být na úkor evropského průmyslu, řekl premiér Babiš

Premiér Andrej Babiš na summitu EU v rumunském městě Sibiu (9. května 2019)

VIDEO Česká republika udělá maximum k ochraně klimatu, nemůže se to ale stát způsobem, který zničí její...

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Škoda startuje v Bratislavě éru s Citigem a Superbem do zásuvky

Hybridní Škoda Superb - domácí nabíječka

Škoda inovovala dva modely. Největší a nejmenší. Do obou pustila elektřinu. Pár hodin před hokejovým čtvrtfinále ČR –...

Hybridní superb dorazí na hokej oslavit 85. výročí. Dostane chytrá světla

Faceliftovaná Škoda Superb se začíná odhalovat

Mladoboleslavská značka představí na mistrovství světa v ledním hokeji v Bratislavě přepracovanou verzi svého...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Jak jste na tom se znalostmi zdravovědy?

Ilustrační snímek

Dokázali byste správně poskytnout první pomoc při autonehodě? Vaše vědomosti prověří dvanáctý test seriálu MF DNES a...

Najdete na iDNES.cz