Středa 4. srpna 2021, svátek má Dominik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 4. srpna 2021 Dominik

Autosalon Ženeva vidí elektrické vize a naději pro diesely

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - „Chceme, aby aut v ulicích měst ubývalo a města se tak navrátila do rukou lidí,“ prohlásil v předvečer zahájení ženevského autosalonu Matthias Müller, šéf koncernu Volkswagen. Svět aut prochází největšími změnami v historii, takže i takové výroky zaznívají od kapitánů autoprůmyslu.

Na elektřinu přepřahá i Porsche, koncept Mission E Cross Turismo má stejně jako střízlivější Mission E, ze kterého vychází, zamířit do sériové výroby. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Volkswagen se jednoduše rozhodl, že z dieselgate se vykoupí tím, že se pokusí změnit svět aut. A ostatní jdou s ním. Autosalon v Ženevě to potvrzuje a taky naplno ukazuje „dvoukolejnost“ dnešního autoprůmyslu. Na jedné straně jsou vize budoucnosti, blouznění o robotických vozidlech bez řidičů a spřádání plánů o elektromobilitě; na té druhé jsou auta, ta klasická čtyřkolová s volantem, spalovacím motorem (klidně i naftovým), která lidé opravdu kupují.

Létající auto s cenovkou 300 tisíc eur (7,7 milionu korun) je v Ženevě opravdu hlavně bizarnost pro pobavení publika. Na druhou stranu právě kvůli těm se na autosalony jezdí. Stejně jako za supersportem voňavkářské italské značky, který má jezdit 500 kilometrů v hodině.

Létající elektromobil jménem PAL-V je jednou z velkých atrakcí ženevského...

Létající elektromobil jménem PAL-V je jednou z velkých atrakcí ženevského autosalonu.

Těch „normálních“ aut je letos v Ženevě, na nejdůležitější evropské motoristické události, pomálu. Opravdových důležitých novinek mířící na silnice napočítali reportéři magazínu Auto DNES přímo na místě do desíti. Po frenetickém uplynulém roce, kdy představovaly automobilky jednu novinku za druhou, je teď klidněji. Naplno to potvrzuje německý Opel, který po přestupu z týmu amerického koncernu General Motors k francouzskému PSA (Peugeot s Citroënem). Ten do Ženevy nedorazil vůbec: ušetří a nemá novinku, kterou se tu pochlubit. Ze stejného důvodu není v Ženevě DS (šikézní značka Citroënu) nebo Mini. 

Fotogalerie

Absence Opelu také znamená, že v Ženevě úplně chybí koncern GM, jeden z velké americké trojky. On kvůli loňskému prodeji Opelu dnes vlastně chybí v Evropě. I to je symbolické: starý kontinent je sice stále prestižní trh, ale už dávno není nejdůležitější. V Ženevě se první den vždy předhánějí kapitáni světového autoprůmyslu ve velkých prohlášeních, letos jich bylo o poznání míň, hlavní hvězdou byl asi právě Matthias Müller. A Carlos Ghosn, šéf aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, peroucí se o titul největšího výrobce osobáků světa, nedorazil vůbec.

O to víc místa je teď na koncepty a fantasmagotické plány na elektromobilitu. Mnoho automobilek (mimo jiné Renault, Mitsubishi, Nissan nebo Subaru) tak do Ženevy nepřivezlo žádnou novinku mířící na silnici, ale do konceptů zhmotněné futuristické vize svých designérů. Hlavní hvězdou expozice ikonické značky sportovních aut Porsche je studie elektrického gran turisma s oplastováním a na zvednutém podvozku. Škoda zas oznámila, že vloží dvě miliardy eur do rozvoje elektromobilů. Prvním elektrifikovaným vozem bude příští rok hybridní superb, překvapivé je ale oznámení, že automobilka představí první plně elektrické sériově vyráběné auto o rok dřív, než se čekalo. Už v roce 2019 dorazí elektrická verze modelu citigo, předběhne tak o rok první čistě elektrický model, což bude velký crossover (podrobnosti čtěte zde).

Volkswagen I.D. Vision

Volkswagen I.D. Vision

Elektrickou budoucnost maluje světu hlavně německá skupina VW, mateřský koncern Škody. „Velký třesk nastane v roce 2020,“ řekl pro iDNES.cz Frank Welsch z vedení značky Volkswagen. Důležité podle něj je, aby elektromobily byly dostupné, bateriové auto velikosti Volkswagenu Golf má stát tolik, co jeho dieselové provedení. Audi uvede na konci letošního roku na trh svůj první elektromobil e-tron, prototyp sportovního elektrického SUV automobilka ukazuje v Ženevě v maskování. „Ještě před rokem 2025 uvedeme na trh více než 20 elektromobilů a hybridních vozů,“ uvedl šéf Audi Rupert Stadler. Sériový elektromobil představuje Jaguar. Crossover I-Pace, který má mít dojezd 480 km, se chce postavit dnešnímu fenoménu jménem Tesla. Jenže elektromobily jsou a podle mnohých také i nadále zůstanou jen menší částí světa aut. Podle Franka Welsche bude v roce 2025 bude na silnicích 15 procent elektromobilů.

Jaguar I-Pace

Nejlépe tu schizofrenní situaci vystihuje právě Matthias Müller. Člověk, který pracuje na očistění koncernu VW po aféře dieselgate (zajímavé je, že soudy, aktivisté a státní instituce celého světa po Volkswagenu jdou... a ten prodává auta stále lépe, i dieselová), se nechal v Ženevě slyšet, že „v ne příliš vzdálené budoucnosti zažijí diesely oživení, protože si automobilisté uvědomí, že to je velmi efektivní pohon“. Podle Müllera si jen musí lidé uvědomit, že moderní diesely jsou ekologické. Müllerův podřízený Herbert Diess, šéf značky Volkswagen pak dodal, že automobilka diesely potřebuje, aby splnila limity emisí CO2, se kterými především pracují normy. Diess ale může publiku v Ženevě nabídnout jako jedinou opravdovou novinku Volkswagenu koncept plně elektrického vozu. O tom, že diesely přežijí, jsou přesvědčeni také u Fordu: „Stále vidíme, že diesely mají budoucnost, i když je pravda, že z některých malých aut brzy zmizí,“ komentuje Steven Armstrong, šéf evropské divize značky, jediné, která na se na své expozici v Ženevě prezentuje hlavně s auty na naftu. 

Škoda Fabia s novou tváří se představuje na autosalonu v Ženevě.

Škoda Fabia s novou tváří se představuje na autosalonu v Ženevě.

To potvrzuje také Škoda, která v Ženevě oznámila, že z nabídky modelů Rapid a Fabia vyřadí diesely. Stejně mluví také Fiat a většina dalších značek. Potíž je v tom, že moderní diesely musí být vybavené množstvím sofistikovaných a tedy drahých technologií, Frank Welsch, člen představenstva Volkswagenu zodpovědný za vývoj, je připodobňuje k malým chemickým továrnám.

Tomu, že to s budoucností dieselů není tak zlé, musí věřit hlavně prémiové německé značky. Audi v Ženevě představuje novou generaci jednoho z velmi důležitých modelů A6, pro které je skladba zaváděcí nabídky jednoznačná: tři diesely a jeden benzinový motor (podrobnosti čtěte zde).

Audi A6

Mercedes pak prezentuje dnes vcelku překvapivé řešení. Do své nové hybridní technologie totiž zakomponoval turbodiesel (výrobci dnes párují elektromotory obvykle s benzinovými agregáty). Mercedesí plug-in (tedy nabíjecí) hybrid se bude montovat do tříd C a E. Základem je vznětový čtyřválec doplněný o elektromotor (90 KW a 440 Nm) spojený s devítistupňovým automatem; čistě na elektřinu s ním hybridní mercedes ujede 50 kilometrů.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Žďárská firma otevřela nabíjecí stanici pro elektromobily, služba je zdarma

Nové nabíjecí místo před sídlem společnosti DEL je osazeno dvěma nabíječkami....

Inženýrská firma DEL ze Žďáru nad Sázavou otevřela před svým sídlem ve Strojírenské ulici nové...

Tesla otevře svou síť nabíjecích stanic také elektromobilům jiných značek

Komplexnost konceptu Tesly od počátku potvrzuje i budování sítě ultrarychlých...

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla otevře v letošním roce svou síť dobíjecích stanic také...

Česko dá miliardy na nabíječky, v roce 2030 bude půl milionu elektroaut

Rychlonabíječka elektromobilů Škoda v Praze na Podbabě

Do roku 2030 by na českých silnicích mělo podle Národního plánu čisté mobility jezdit až půl...

Strach z kolapsu: v USA a Německu řeší, jak omezit nabíjení elektromobilů

Ilustrační foto

VIDEO Přestože elektromobilů je v celkovém vozovém parku jen minimum, už dvě země řeší, že v určitých...

Nejrychlejší tesla za 2,8 milionu korun jezdila jen tři dny, pak vzplála

Tesla Model S Plaid se tři dny po dodání majiteli při jízdě vznítil.

VIDEO Nejnovější model Tesly S Plaid si nový majitel užil jen tři dny a málem při tom přišel o život....

Dovozci aut vyzvali vládu, aby spravedlivě podpořila nákupy bezemisních vozů.

Škoda Enyaq iV

Svaz dovozců automobilů (SDA) vyzval vládu, aby podpořila soukromý nákup elektromobilů a aut na...

Máte Teslu? Tak tu nesmíte parkovat, oznámila čínská vláda svým zaměstnancům

Tesla Model 3

Zaměstnanci některých čínských vládních úřadů byli vyzváni k tomu, aby neparkovali své vozy značky...

  • Nejčtenější

Nová Jawa je v Česku. Z Tibetu veze zajímavou techniku i cenovku

Jawa uvádí na český trh pětistovku Scrambler s řadou zajímavých prvků, jako je jednostranné zavěšení zadního kola nebo...

Expert zpochybňuje elektromobily. Na jejich provoz bude třeba několika Dukovan

Premium Plán Evropské komise „Fit for fifty five“, který by měl vést k rychlejší klimatické neutralitě EU, je omylem. Myslí si...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

Zámečník zkouší zachránit elektrické fiasko německé pošty. Zájem mají rybáři

Premium Další, kdo se přesvědčil, že vyrábět elektrická auta zatím není udržitelný druh byznysu, je Německá pošta (skupina...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektromobilita veze Evropu pod diktát Číny držící suroviny třetího světa

Premium Lithium, kobalt, měď. Tři suroviny, které mají potenciál stát se „novou ropou“. Tedy surovinami, na kterých bude...

Brnem otřásla brutální vražda. Podezřelý je boxer, útočil pod vlivem drog

Premium Na dveřích garáže jsou patrné skvrny od krve, před ní stojí několik svíček. Toto místo v ulici Černovičky v brněnské...

Mnoho Rusů v sobě skrývá ukřivděného a žlučovitého Rusáka, říká cestovatel

Premium Na východě leží obrovská země, kterou jsme ještě před 30 lety museli povinně milovat. Fero Richard Hrabal-Kronďák ji...

Zmrzlinová mapa Česka. Přinášíme čtyřicet tipů, kde si dát blaho v kornoutu

Premium Zmrzliny jsou sladké, pikantní, plné ovoce nebo čabajkové, ze smetany či veganské, ale vždy řemeslně připravené a...

  • Další z rubriky

První svezení s Q4 e-tron, důležitým audi do zásuvky

Dnešní doba přeje elektromobilům. Tedy především těm prémiovým, nikoli lidovým. Audi proto v pravý čas přichází s...

Klíček netřeba. Česká firma naučila ovládat auto i mobilem

Možnost využít namísto klíčku mobilní telefon už sem tam automobilky nabízejí, ale běžná funkce to není. Navíc může mít...

Autonovinky bez střechy a rádia, VW pro mladé a první plug-in lexus v Česku

Hned dvě elektrifikované automobilové novinky se představily v Česku. Nejrychleji akcelerující otevřený vůz McLarenu se...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

LETNÍ SOUTĚŽ: Sdílejte svoje tipy na výlety i ve 4. týdnu a hrajte o krásné ceny
LETNÍ SOUTĚŽ: Sdílejte svoje tipy na výlety i ve 4. týdnu a hrajte o krásné ceny

Vítejte ve 4. týdnu letní soutěže. I v tomto týdnu vkládejte svoje tipy na výlety s dětmi, hodnoťte výlety ostatním a vyhrajte jednu z 10 týdenních...

Podtrženo, sečteno, potvrzeno, říká Vondráčková o vztahu s Vojnarem

Zpěvačka Lucie Vondráčková (41) má nový vztah. Informoval o tom web Expres.cz, podle kterého je jejím novým partnerem...

Orgasmy předstírám. Muži to mají horší, říká pornoherečka Daisy Lee

Karolína Urbanová (23), známá pod uměleckým jménem Daisy Lee, patří k nejznámějším českým pornoherečkám. Dcera bývalé...

Zemřel herec Vladimír Marek, roky bojoval s rakovinou

V nedožitých 70 letech zemřel ve čtvrtek divadelní, muzikálový i televizní herec Vladimír Marek. Podle Blesk.cz se od...

Dubrovník se konečně připojil ke zbytku země, most se vyhýbá Bosně

Připevněním posledního segmentu budovaného mostu na poloostrov Pelješac se ve čtvrtek spojila dosud oddělená oblast...

Teď už se nestává, že bych si místo peněz odvezl auto, říká podnikatel

Táta Ivo byl původně horníkem, syn stejného jména automechanikem. Hned po revoluci skočili rovnýma nohama do podnikání...