Nová Škoda Superb

Nová Škoda Superb | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Superb do zásuvky dorazí příští rok, známe podrobnosti

  • 175
„Začíná doba elektrická,“ řekl na autosalonu v Šanghaji loni na jaře šéf představenstva Škody Auto Bernhard Maier, který už v březnu 2016 oznámil, že firma představí svůj první elektrifikovaný vůz v roce 2019. Značka poodhaluje podrobnosti o Škodě Superb PHEV, první sériově vyráběné elektrifikované škodovce.

Automobilky k vývoji a výrobě a zákazníky k nákupu aut s elektrickým pohonem nutí stále přísnější legislativa. V Evropě bude po roce 2020 pro automobilky ke splnění emisních limitů nevyhnutelné elektrifikovat svou nabídku a v Číně, která je pro Škodu největším trhem, to je stejné. „Elektromobilita momentálně zažívá velmi razantní nástup a je naprosto nevyhnutelná,“ prohlásil Maier v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz (čtěte zde).

„Škoda nabídne do roku 2025 pět elektrických aut,“ oznámil předseda představenstva Škody Auto. Úplně prvním autem na baterie bude v jejím podání hybridní Superb, který dorazí v roce 2019. Vůz kombinující spalovací motor s elektromotorem živeným bateriemi, bude postavený na aktuálním provedení Superbu. Ten dostane příští rok obměněnou tvář v polovině životního cyklu modelu. Při představení faceliftovaného provedení se tedy představí také Superb PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), u kterého bude možné trakční baterii dobít ze zásuvky.

Hybridní pohon Škoda ukázala už v roce 2016 v konceptu VisionS, který předznamenal podobu velkého SUV značky, modelu Kodiaq. Automobilka tehdy oznámila, že Superb z konceptu hybridní systém převezme. „Koncept je vybaven plug-in hybridním pohonem, který bude později ve stejné podobě přenesen do sériového vozu,“ uvedla Škoda.

Základem pohonu je benzinový čtyřválec, který ve studii VisionS spolupracoval se dvěma elektromotory. První je integrován do automatické převodovky a pohání tak přední kola. U zadní nápravy má VisionS umístěn druhý elektromotor, který pracuje nezávisle na pohonu přední nápravy. Studie tak představila inteligentní pohon všech kol, který se obejde bez mechanického propojení předních a zadních kol. Spolupráci motorů řídí chytrá elektronika. Řidič má možnost volit mezi několika provozními režimy – od čistě elektrického pohonu až po nabíjecí mód. Pokud je třeba rekuperace energie (dobíjení trakčních baterií), funguje elektromotor v převodovce jako generátor. Kapalinou chlazené Li-Ion akumulátory jsou uloženy před zadní nápravou v místě, kde jsou chráněny před nárazem.

Architektura hybridního pohonu zůstala zachována, zda zůstane pohon všech kol také benzino-elektrickému superbu, není potvrzeno. Změny se ovšem udály pod kapotou. V původním řešení použitém ve studii VisionS byl benzinový čtyřválec 1,4 TSI s výkonem 115 kW (156 k) a točivým momentem 250 Nm. Přední elektromotor přidal 40 kW výkonu a maximální točivý moment 220 Nm. Zadní elektromotor pak 85 kW a 270 Nm. Systémový výkon celého hybridního soustrojí udávala Škoda 225 koní, kombinovaný dojezd až 1 000 km a spotřebu 1,9 l benzinu na 100 km, protože prvních padesát z toho má auto ujet v elektrickém režimu.

Superb PHEV ovšem příští rok dorazí s jiným motorem. Původní agregát 1,4 TSI totiž v rámci koncernu VW nahrazuje nová jednotka 1,5 TSI, kterou má už třeba Karoq s Octavií a dostane ho i Octavia G-TEC, protože motor konstruktéři VW naučili spalovat také zemní plyn.

Elektromotor pro hybridní Škodu Superb
Vnitřnosti automatické šestistupňové dvouspojkové převodovky pro hybridní Superb

Přeplňovaný čtyřválec bude spojený s automatickou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DQ400E schopnou přenášet vysoký točivý moment, který je velkým benefitem elektromotorů (dodávají vysoký moment od nejnižších otáček). Do převodovky je integrován elektromotor. Spalovací motor má výkon 115 kilowattů, elektromotor 85. Systémový výkon soustrojí je 160 kW, to je 217 koní. Vysokonapěťový akumulátor s kapacitou 13 kWh zůstane u zadní nápravy.

Škoda počítá se sedmdesátikilometrovým dojezdem čistě na elektrický pohon. Velkou výhodou elektrifikovaných aut je nízká úroveň emisí CO2 vypouštěných v testovacím cyklu. Superb na baterie se má dostat na 31 gramů CO2 na kilometr.

Po Superbu s hybridním pohonem dorazí koncem roku 2020 první plně elektrická škodovka. Auto, u kterého Škoda slibuje dojezd na jedno nabití až 550 kilometrů, se bude montovat v Kvasinách. V mladoboleslavském závodě Škody se už od roku 2019 budou vyrábět také elektrické komponenty pro plug-in-hybridní vozy několika značek koncernu Volkswagen (podrobnosti zde).