Pátek 28. února 2020, svátek má Lumír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 28. února 2020 Lumír

Škoda bude vyrábět baterie pro elektroauta. Pojede na ně i Vision E

  8:49aktualizováno  8:49
Důležitou zakázku získala automobilka Škoda od svého vlastníka německého automobilového koncernu Volkswagen. V Mladé Boleslavi bude vyrábět baterie potřebné pro pohon aut s elektromotory.

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené podobě. | foto: Škoda Auto

Jde přitom o zcela zásadní produkt budoucnosti, díky němuž vzniknou i nová pracovní místa. Jejich počet ani celkový rozsah zakázky není zatím znám. Výroba baterií by nicméně měla pokrývat nejméně produkci elektrovozů Škoda, zjistila MF DNES. 

„Je to velmi důležité téma, protože stále klesá podíl prodaných dieselových motorů a vypadá to, že tento trend zatím nikdo nedokáže otočit. My proto potřebujeme nové produkty, abychom měli budoucnost. A momentálně se nám podařilo získat zakázku na výrobu baterií pro elektrovozy,“ říká předseda odborů ve Škoda Auto Jaroslav Povšík.

Fotogalerie

Baterie mají vznikat v hale M6, kde se dosud vyrábí například motory nebo některé převodovky. Podle zástupců zaměstnanců je právě tato hala ideálním místem, které nabízí dostatek prostoru pro tento i další případné projekty.

Záruka jisté budoucnosti

„Zaměstnanci na motorech přijali zprávu o přidělení zakázky na montáž baterií pro elektroautomobily do Mladé Boleslavi s nadšením. Berou to jako jistotu do budoucnosti,“ uvedl list Škodovácký odborář.

Porovnejte si povinné ručení právě teď

V koncernu Volkswagen, který vlastní Škodu stejně jako další značky, například Seat, Audi či německé továrny VW, panuje vnitřní konkurenční prostředí. Jednotlivé lokality soupeří o zakázky a koncern chce výrobu součástí na vozy s elektrickým pohonem soustředit především do Německa.

Celý koncern včetně Škody plánuje nahradit část produkce dnešních aut právě těmi elektrickými, to s sebou podle odborářů přinese pokles výroby běžných motorů a převodovek a s tím i ztrátu pracovních míst. Mladoboleslavská automobilka si chce proto ukrojit svůj podíl výroby elektromotorů či baterií a dalších součástí.

„Pro Volkswagen to bylo natolik ekonomicky výhodné přidělit zakázku firmě Škoda, že by to musel někdo ‚zaříznout‘ jen politicky. Vedle toho se nicméně objevuje riziko, jestli kvůli této zakázce získáme i další zakázky na systémy pro naše elektrovozy,“ říká Povšík.

Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Firma Škoda uvedla, že do roku 2025 představí pět čistě elektricky poháněných modelů v různých segmentech. Na autosalonu ve Frankfurtu prezentovala studii s názvem Vision E, tedy vizi elektrického automobilu budoucnosti s řízením bez větších zásahů řidiče.

„Základem rozvoje je naše Strategie 2025, která automobilku Škoda připravuje na proces změn ve společnosti a v automobilovém průmyslu,“ říká předseda představenstva Škoda Bernhard Maier.

Nejprve firma plánuje vyrábět své dosavadní modely Superb a Kodiaq s instalovanými elektromotory a později i zcela nový vůz. Šéf produktové strategie Škody Guido Haak před časem v rámci workshopu věnovanému digitalizaci a konektivitě prohlásil: „Nadále na studii Vision E pracujeme tak, abychom z ní připravili sériové auto.“

Plán automobilky a vlády

K dalšímu rozvoji a novým zakázkám ale budou nutné investice do infrastruktury v okolích závodů automobilky, především pak v Mladé Boleslavi. „Firma Škoda Auto nepředpokládá, že by žádala o investiční pobídku. Chce však, aby stát zajistil dobré podmínky pro podnikání, zejména dobrou dopravní infrastrukturu v majetku státu nebo kraje,“ řekl v pondělí v Mladé Boleslavi předseda Poslanecké sněmovny Jan Hamáček (ČSSD) po jednání s odborovým předákem Povšíkem.

Strach o Škodu Superb

O přidělení zakázek na výrobu komponent do automobilů na elektřinu mezi sebou budou soupeřit jednotlivé značky v koncernu Volkswagen (VW). Právě vysoká konkurence v rámci koncernu stojí za pozdvižením, jež minulý týden vyvolala zpráva agentury Reuters. Zdroje z koncernu Volkswagen (VW) agentuře řekly, že vedení a odbory ve VW chtějí, aby se část produkce koncernové divize Škoda Auto přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za sdílené technologie. Podle všeho je takto ohrožena hlavně výroba následníka současného modelu Superb. Předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier ale v dopise určeném zaměstnancům uvedl, že Česká republika je a nadále zůstane domovem automobilky Škoda.

Vláda má podle něho v nejbližší době projednávat usnesení, na jehož základě by v příštích pěti letech mělo do veřejné infrastruktury na Mladoboleslavsku zamířit téměř 1,7 miliardy korun ze státního rozpočtu. 

„Jedná se o nové silnice, nové mimoúrovňové křižovatky nad páteřními komunikacemi a opravu části krajských silnic, které tvoří objízdné trasy pro zásobování firmy,“ uvedl Hamáček s tím, že ministerstvo dopravy v této věci nejedná dost rychle. Podle Františka Petrtýla (ANO) přidělení této podpory žádá i Středočeský kraj. „Ministra dopravy se snažím přesvědčit, aby se postup urychlil. Pravidelně spolu o těchto věcech mluvíme. Kraj tuto důležitou investici velmi potřebuje,“ říká Petrtýl.

Kromě toho bude zítra podepsáno memorandum o spolupráci vlády a zástupců automobilového průmyslu v dalším rozvoji odvětví, a to právě v oblasti elektromobility, vývoje autonomních vozidel a digitalizace výroby.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Třetina úředníků pojede v elektromobilu. EU chce, aby ostatním šli příkladem

ilustrační snímek

Evropská unie chce snížit počet aut se spalovacím motorem. A veřejná sféra má jít příkladem. Od...

Trh s auty ovlivňují emise. Elektroauta převáží v roce 2030

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

V Evropě se zrychluje prodej elektrifikovaných verzí automobilů. Podle odhadů do roku 2025 dosáhnou...

Tisíc koní pod kapotou: liga výjimečných hypersportů si pomáhá elektřinou

Rimac C_Two

Pokud máte dost peněz, nemusíte jezdit jen tříválci. Našli jsme pro vás auta s víc než tisícovkou...

Unikátní test čtyř typů motorů: Elektromobil se nevyplatí, vede klasika

Test 4 ruzných typů motorů

O elektromobilitě se hodně mluví, ale v běžném provozu se takové auto nevyplatí. Jak je na tom...

Pokutám za CO2 se výrobci nevyhnou, záchranou je nereálný růst elektroaut

Škoda Citigoe iV

Ani ne za rok má průměrné auto vypouštět jen 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. To je vzdálené...

Elektroauta zajímají spíše radnice než vrcholné politiky

Elektromobil na hradeckém Masarykově náměstí (5. června 2012)

V garážích Poslanecké sněmovny je jen jedna nabíjející stanice pro ekoauta.

Auta, která formovala dekádu: laciné SUV, elektromobily, zázraky pod kapotou

Toyota GT86

VIDEO Jaká auta podle nás nejlépe charakterizují uplynulých deset let? Vybrali jsme desítku těch, o nichž...

Koronavirus

Nový typ koronaviru SARS-CoV-2 způsobující onemocnění COVID-19 se z Čínského města Wu-Chan rozšířil do více než 40 dalších zemí.

  • Nejčtenější

Češi začínají panikařit. Vykupují těstoviny i čističe, klidně i za 20 tisíc

Část regálů v prodejně Lidl na pražské Zbraslavi je poloprázdná. Lidé vykoupili konzervy s gulášem, ale také některé...

Rakousko pobavil „křečkující“ muž v plynové masce, nákup ani neodvezl

Nákaza wuchanským koronavirem se v posledních dnech rozšířila do mnohých evropských zemí. Někteří lidé proto začínají...

Zákaz dvojí kvality potravin narazí u zákazníků, obávají se řetězce

Čeští zákazníci vyžadují dle obchodníků potraviny, na které jsou zvyklí bez ohledu na kvalitu. Paragraf o dvojí kvalitě...

Panický nákup i o hmotnosti 600 kilo. Košík.cz proto omezuje objednávky

E-shop s potravinami Košík.cz omezuje maximální hmotnost nákupů, které zákazníkům dováží. Reaguje tak na paniku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Opatření proti koronaviru odrazují turisty, letní zájezdy jsou v ohrožení

Statisíce neprodaných zájezdů a čeští turisté trávící dovolenou doma. To může být obrázek letošního léta, pokud se...

Premium

Luxusní auta a vily. Pohádkový život utnula mladíkům až policie

Jakubovi O. bylo dvacet let, když založil firmu J.O. Investment a začal podnikat. Po třech letech jezdil v kabrioletu...

Premium

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog

Naproti vám sedí podezřelý. Říká pravdu, nebo lže? Kriminální psycholog Ondrej Kubík ví, jak u výslechu přečíst mysl...

Premium

Dojemná záchrana? Nikoliv. MF DNES odhalila síť černého byznysu se psy

Líbivá záchrana psů z nevhodných podmínek je skvělý byznys. Na jeho financování se podílí česká i německá veřejnost....

  • Další z rubriky

Pošťáci si polepší. Zaměstnanci podniku dostanou od dubna tisícovku navíc

Česká pošta zvýší mzdy zaměstnancům od dubna v průměru o pět procent. Dostanou přidáno zhruba 1000 korun měsíčně....

Premium

Česká firma dostala miliony na rozvoj. Chce vyrábět protein z cvrčků

Před čtyřmi lety si Radek Hušek a Daniel Vach založili v Thajsku největší cvrččí farmu na světě, dnes z ní zásobují...

Poštovní škatulata. Stovky poboček se přesunou, i do obchodních center

Česká pošta plánuje přesunout zhruba 400 z 3200 svých poboček na nová vhodnější místa. Chce je otevírat například v...

Revolut za rok ztrojnásobil svou hodnotu, teď získal další půl miliardy

Londýnský startup Revolut v úterý od investorů získal 500 milionů dolarů. Fintech, jehož aplikaci od spuštění použilo...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz