Britský zástupce Škody a tuningová firma REVO Technik si na týden rychlosti pořádaný 13. až 20. srpna v utažském Bonnevillu v USA připravily speciálně upravenou Octavii RS. Místní zastoupení automobilky tak slaví 12 tisíc prodaných škodovek RS (v Británii vRS), které prodává už deset let. "Je to důležité výročí a účast v Bonnevillu je vhodnou poctou," komentuje Robert Hazelwood, šéf Škoda UK.
Z benzinového čtyřválce 2,0 TFSI dostali namísto původních dvou set koní třikrát tolik. Výkon 550 až 600 koní a 450 Nm točivého momentu doluje z dvoulitru turbodmychadlo Garett, který plní válce tlakem 1,9 baru. Motor pije závodní vysokooktanový benzin, spalování dostalo speciální systém vstřikování vody s metanolem.
Rekordně rychlá octavia dostane nové odpružení a vylepšenou aerodynamiku. Podvozek půjde o osm centimetrů blíž k zemi a přibyde rám pro uchycení velkého mezichladiče stlačeného vzduchu.
Speciálně aerodynamicky krytá kola mají průměr patnáct palců a obouvají pneumatiky určené pro vysoké rychlosti. Plánovaná maximálka je 200 mil/h, tedy asi 320 km/h.
Auto dostalo speciální výbavu, kterou vyžaduje kalifornská asociace pro rychlostní rekordy: bezpečnostní rám, brzdící padák, hasící systém a sítě do oken. Naopak chybí zadní brzdy.
NejrychlejšíNejrychlejší sériovou škodovkou je superb, který ve verzi s šestiválcem 3,6 litru jede 250 km/h. Tato maximálka je omezena omezovačem. |
Na rekordy aspirující octavia pojede v kategorii produkčních aut do dvou litrů objemu. Dráha je devět mil (asi 14,5 km) dlouhá, rovná čára v solné pláni. V závodě je rozhodující čas naměřený na projetí jedné míle (1,6 km) uprostřed.
Legendární Bonneville Salt Flats začíná 90 mil západně od Salt Lake City a pokrývá víc než padesát čtverečních mil severozápadního Utahu. Vysokorychlostní závody se tu konají už skoro sto let tradičně každý srpen.
Na týden rychlosti se sjíždějí obyčejná auta, motory, speciály s raketovými motory i náklaďáky. Účast Škodovky je o to pikantnější, že v USA auta neprodává.