Středa 22. ledna 2020, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. ledna 2020 Slavomír

Nejrychlejší fabia v Evropě umí stovku za dvě sekundy, má sedm set koní

aktualizováno 
Autokros, to jsou sprinty mnohasetkoňových speciálů v bahně. Pětinásobný mistr Evropy Václav Fejfar tam řádí se svou fabií. Výkonnější škodovku asi nepotkáte.

Zrychlení z nuly na sto je hned, říká s nadsázkou Václav Fejfar. Jednička je zpřevodovaná do stopětikilometrové rychlosti, takže stačí pustit spojku a pak už je vše jen na trakci pneumatik. Jeho sedmisetkoňová fabia přestavěná na autokrosový speciál to prý zvládne asi za dvě sekundy.

Nejvyšší, pátá rychlost v sekvenční skříni převodovky umožňuje až 240kilometrovou rychlost. Přeplňovaný dvoulitr má 850 kroutících newtonmetrů. „Je to vlastně dragster do terénu,“ říká o svém závodním speciálu Fejfar. „Dnes se autokros tak jezdí, je to vlastně sprint v terénu,“ vysvětluje. Tratě se narovnávají a v polovině závodů už se startuje z asfaltu. „Hrozně se vše zrychlilo a je to nesmírně atraktivní pro diváky,“ láká Fejfar. „Je to kontaktní sport,“ komentuje a dodává, že hlavní jsou nervy a samozřejmě technika. „Mozek nechávám na startu a letím,“ říká s úsměvem závodník, který jel svůj první závod v roce 1977.

Závodní fabia pije speciální benzin. Je vysokooktanový, takový seženete i u čerpaček, jenže u závodního benzinu jde o stabilní kvalitu: „Jde o to, aby byl na každý závod stejný, proto je zapečetěný a máme záruku, že bude celou sezonu pořád stejný, aby nedošlo třeba k poškození motoru,“ vysvětluje. Jeho fabia ho spotřebuje asi litr na kilometr.

Z normální sériové fabie zbyl hlavně tvar. Jinak je to čistokrevný na míru stavěný závoďák, specialisté spočítali a vyvinuli kinematiku náprav i motor. Některé prvky jsou převzaté ze soutěžních rallyových fabií. Ta Fejfarova může ovšem jet s malými úpravami i rallycross.

Autokrosový matador míří na Dakar

Václav Fejfar se postaví na začátku roku 2021 na start slavného Dakaru v barvách týmu Orion - Moto Racing Group. Čtěte podrobnosti

Autokrosař novopackého autoklubu Václav Fejfar
Václav Fejfar vyhrál v autokrosovém ME 2018 sedm závodů z deseti, zajistil si...
Václav Fejfar vede pole jezdců v lotyšské Bausce, druhý závod evropského...
Václav Fejfar

Zobrazit fotogalerii

Horko v kabině a dvacet litrů vody do ostřikovačů

Závodní speciály samozřejmě nemají žádné komfortní prvky, k nim patří i různé tlumicí materiály. V takovém autě je tedy pořádné horko. Už čekání na start je úmorné, pilot si nemůže stáhnout okénko, aby kabinu alespoň trochu vyvětral. „Ve středovém tunelu, který mám vedle sebe, je převodovka, je tam ale také vedení vody, oleje a také výfukové potrubí, a ty jsou rozpálené. Když pak jedu v závodním režimu, mám v cíli v kabině klidně 75 stupňů,“ líčí jezdec z Lužan u Jičína.

„Největším problémem v autokrosu je viditelnost přes přední okno. Obyčejné sklo se použít nedá, po jedné rozjížďce je úplně rozbité od odlétajících kamenů. Měnit tři okna za závod je pak neřešitelný problém,“ říká Lukáš Šrajer, šéftechnik Fejfarova týmu. Závodní speciály tak používají tvrzená polykarbonátová okna, která jsou netříštivá, nerozbitná. Mají ale jednu nectnost, špatně po nich kloužou stěrače. Auto tak musí mít extrémně výkonné motorky stěračů a výkonný ostřik, ten funguje jako vysokotlaký čistič, který smyje bláto. Stěrač už pak jen setře vodu a okno dočistí do sucha.

Proto je na palubě dvacetilitrová nádrž na vodu do ostřikovačů. To vystačí na jednu rozjížďku. Pokud pojede závodník pět kol se stále zapnutým ostřikem, vystačí to, jenže rozjížďky mají sedm až osm kol. Závodníci ale mají vyzkoušené, že bláto bývá na trati první čtyři kola, pak už se jede po suché trati, takže na závěr závodu není ostřik potřeba. Bláto se vyhází mimo stopu, ulpí ale na závodních speciálech.

Na Přerovské rokli, která je jedním z nejstarších autokrosových okruhů a v současnosti patří k nejnáročnějším a nejrychlejším tratím v Evropě, mají zváženo, že po rozjížďce má auto na sobě osmdesát až sto kilo bláta. Je na podvozku v podbězích a náraznících.

Témata: Škoda Fabia
  • Nejčtenější

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Formule 1 má plán záchrany: efektivní dvoutakty a syntetické ekopalivo

Formule 1 by mohla najít budoucnost ve dvoutaktních spalovacích motorech s hybridním ústrojím poháněným syntetickým...

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Premium

Vážné nemoci nepadají z nebe. Ničí nás stres, shodují se psycholog i psychiatr

Lidské tělo má něco jako vnitřní baterku. Když dlouho jedete na rezervy, vypne se imunitní systém a­ organismus to...

Premium

Elitní trenér o zákulisí MMA, drogách, penězích i zženštilé společnosti

Pod jeho vedením vyrostl český šampion Martínek, o něhož projevila zájem slavná organizace UFC. Pro boj v kleci...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

VW musí šetřit a změnit se. Podle šéfa na to má jediný pokus

Volkswagen se musí urychleně transformovat, aby se nestal další Nokií, kterou na trhu mobilních telefonů převálcoval...

Jak vydělat na pokuty za emise: elektřinou, zdražením, omezením prodejů

Výrobci se už brzy budou muset u nově prodávaných aut v Evropě dostat na průměrné emise maximálně 95 gramů oxidu...

Premium

Auta českých seriálů: vtipní Chalupáři představili praškodovku i moped

Jak se pozná, že začíná léto? Z televize se večer line známá úvodní píseň Když máš v chalupě orchestrion a pražský...

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

TEST AUTOSEDAČEK: Které jsou opravdu bezpečné?
TEST AUTOSEDAČEK: Které jsou opravdu bezpečné?

Dvacet autosedaček pro děti různého věku podrobil německý autoklub testu bezpečnosti. Prošly všechny. U některých se ale objevily podstatné nedostatky.

Najdete na iDNES.cz