Pondělí 24. ledna 2022, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 24. ledna 2022 Milena

Nejrychlejší fabia v Evropě umí stovku za dvě sekundy, má sedm set koní

Autokros, to jsou sprinty mnohasetkoňových speciálů v bahně. Pětinásobný mistr Evropy Václav Fejfar tam řádí se svou fabií. Výkonnější škodovku asi nepotkáte.

Zrychlení z nuly na sto je hned, říká s nadsázkou Václav Fejfar. Jednička je zpřevodovaná do stopětikilometrové rychlosti, takže stačí pustit spojku a pak už je vše jen na trakci pneumatik. Jeho sedmisetkoňová fabia přestavěná na autokrosový speciál to prý zvládne asi za dvě sekundy.

Nejvyšší, pátá rychlost v sekvenční skříni převodovky umožňuje až 240kilometrovou rychlost. Přeplňovaný dvoulitr má 850 kroutících newtonmetrů. „Je to vlastně dragster do terénu,“ říká o svém závodním speciálu Fejfar. „Dnes se autokros tak jezdí, je to vlastně sprint v terénu,“ vysvětluje. Tratě se narovnávají a v polovině závodů už se startuje z asfaltu. „Hrozně se vše zrychlilo a je to nesmírně atraktivní pro diváky,“ láká Fejfar. „Je to kontaktní sport,“ komentuje a dodává, že hlavní jsou nervy a samozřejmě technika. „Mozek nechávám na startu a letím,“ říká s úsměvem závodník, který jel svůj první závod v roce 1977.

Závodní fabia pije speciální benzin. Je vysokooktanový, takový seženete i u čerpaček, jenže u závodního benzinu jde o stabilní kvalitu: „Jde o to, aby byl na každý závod stejný, proto je zapečetěný a máme záruku, že bude celou sezonu pořád stejný, aby nedošlo třeba k poškození motoru,“ vysvětluje. Jeho fabia ho spotřebuje asi litr na kilometr.

Z normální sériové fabie zbyl hlavně tvar. Jinak je to čistokrevný na míru stavěný závoďák, specialisté spočítali a vyvinuli kinematiku náprav i motor. Některé prvky jsou převzaté ze soutěžních rallyových fabií. Ta Fejfarova může ovšem jet s malými úpravami i rallycross.

Autokrosový matador míří na Dakar

Václav Fejfar se postaví na začátku roku 2021 na start slavného Dakaru v barvách týmu Orion - Moto Racing Group. Čtěte podrobnosti

Autokrosař novopackého autoklubu Václav Fejfar
Václav Fejfar vyhrál v autokrosovém ME 2018 sedm závodů z deseti, zajistil si...
Václav Fejfar vede pole jezdců v lotyšské Bausce, druhý závod evropského...
Václav Fejfar

Zobrazit fotogalerii

Horko v kabině a dvacet litrů vody do ostřikovačů

Závodní speciály samozřejmě nemají žádné komfortní prvky, k nim patří i různé tlumicí materiály. V takovém autě je tedy pořádné horko. Už čekání na start je úmorné, pilot si nemůže stáhnout okénko, aby kabinu alespoň trochu vyvětral. „Ve středovém tunelu, který mám vedle sebe, je převodovka, je tam ale také vedení vody, oleje a také výfukové potrubí, a ty jsou rozpálené. Když pak jedu v závodním režimu, mám v cíli v kabině klidně 75 stupňů,“ líčí jezdec z Lužan u Jičína.

„Největším problémem v autokrosu je viditelnost přes přední okno. Obyčejné sklo se použít nedá, po jedné rozjížďce je úplně rozbité od odlétajících kamenů. Měnit tři okna za závod je pak neřešitelný problém,“ říká Lukáš Šrajer, šéftechnik Fejfarova týmu. Závodní speciály tak používají tvrzená polykarbonátová okna, která jsou netříštivá, nerozbitná. Mají ale jednu nectnost, špatně po nich kloužou stěrače. Auto tak musí mít extrémně výkonné motorky stěračů a výkonný ostřik, ten funguje jako vysokotlaký čistič, který smyje bláto. Stěrač už pak jen setře vodu a okno dočistí do sucha.

Proto je na palubě dvacetilitrová nádrž na vodu do ostřikovačů. To vystačí na jednu rozjížďku. Pokud pojede závodník pět kol se stále zapnutým ostřikem, vystačí to, jenže rozjížďky mají sedm až osm kol. Závodníci ale mají vyzkoušené, že bláto bývá na trati první čtyři kola, pak už se jede po suché trati, takže na závěr závodu není ostřik potřeba. Bláto se vyhází mimo stopu, ulpí ale na závodních speciálech.

Na Přerovské rokli, která je jedním z nejstarších autokrosových okruhů a v současnosti patří k nejnáročnějším a nejrychlejším tratím v Evropě, mají zváženo, že po rozjížďce má auto na sobě osmdesát až sto kilo bláta. Je na podvozku v podbězích a náraznících.

Témata: Škoda Fabia
  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Bez Italů by nebylo Volkswagenu. Vyrobili brouky, vymysleli golf

Premium Itálie uplynulého století hrála rozhodující roli ve vývoji automobilismu. Bez Italů by však možná nebyl ani Volkswagen....

Od uměleckých plakátů do virtuálního světa aut vonících benzinem a zážitky

Začalo to auty, takže se projekt jmenuje Automobilist, mohlo to ale taky být úplně jinak. Jan Rambousek v roce 2008...

Do elektroaut lidi netlačíme, ukazujeme jejich výhody i nevýhody, říká šéf Škody

Premium Byl to velmi dobrý rok ojetin a servisu, hodnotí loňskou bilanci českého zastoupení Škody Auto jeho šéf Jiří Maláček....

Ojetiny vládnou Česku, prodá se jich třikrát víc než nových aut

Prodej ojetých aut v Česku se loni zvýšil o 4,4 procenta na 738 000 vozů. Jejich průměrná cena stoupla o 13 procent na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...