Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Evropský autoprůmysl míří do záhuby

  11:52aktualizováno  11:52
Nejhorší prodeje aut za posledních víc než deset let donutí automobilky k rázným krokům. Už začínají přiznávat, že nevydělávají a mají přebytečné kapacity. Evropský autoprůmysl čeká brzy zemětřesení. Zisky klesají všem, zdá se ale, že některým značkám by se potíže mohly vyhnout.

Některé evropské továrny na auta jedou na 65 procent kapacity. | foto: Fiat

Evropský autoprůmysl míří k velkému průšvihu, některé továrny jedou pod hranicí rentability. Fiat dal dělníkům nucené volno, v ohrožení je Opel. A asi vůbec nejhůře je na tom francouzské PSA. Krize se ale netýká všech. Na koni je Mercedes, který nestíhá vyrábět svou novinku.

Evropský autoprůmysl prožívá nejhorší rok od roku 2006, uvádí New York Times, který uveřejnil velkou analýzu situace v evropském autoprůmyslu. "Autoprůmysl je nejvýraznější důkaz toho, jak krize eura zasahuje firmy mimo finanční sektor," uvádí deník.

Prodeje na minimu

Evropský trh s auty nezadržitelně padá. Trpí hlavně slabé ekonomiky. Nové auto je to první, co chudnoucí Řekové, Španělé a Italové vyškrtnou ze svého nákupního seznamu.
 
V Řecku a Portugalsku tak spadly prodeje v červnu o 40 procent. Itálie hlásí dvacetiprocentní pokles. "Prodeje jsou na úrovni roku 1979," uvádí Fiat k domácí situaci. Prodeje modelů Panda a 500 jsou na 60 procentech v porovnání s předchozími roky.

Ale například v Německu prodeje v prvním pololetí letoška lehce rostly. Česka se zatím pád, zdá se, netýká. S měsíc nefunkčním registrem aut lze teď těžko odhadnout vývoj, ale za celý rok letos podle červnových čísel prodeje aut stouply o šest procent. Češi si v červnu zaregistrovali 18 140 nových vozů, loni ve stejném období to bylo o dva tisíce aut méně. Odborníci však čekají, že letní měsíce stáhnou české prodeje lehce dolů.

Odhad celkových prodejů na příští rok v Evropě je 12,4 milionu aut. To je o tři miliony méně než v roce 2007, v roce před globálními finančními otřesy.

Odborníci ale připomínají, že v předchozích letech, kdy už krize řádila naplno, držely prodeje aut různé dotace od států, jako například šrotovné. I to by mohla být jedna z cest, jak udržet autoprůmysl v kondici. Tím by se ale celý problém s přebytkem kapacit, na který vytrvale upozorňuje například šéf Fiatu a Chrysleru Sergio Marchionne, jen odsunul na pozdější dobu.

Zavírání fabrik

Analytici se tak přiklánějí k razantnějšímu ozdravnému řešení: jediným způsobem, jak přežít, je zavírání fabrik. Některé evropské výrobní linky teď podle odhadů jedou na 65 procent. Aby vydělávaly, musejí vyrábět aspoň na 75 až 80 procent kapacity. V tomto ohledu jsou na tom podle New York Times nejhůře Opel patřící americkému GM a francouzský PSA, ve kterém jsou Citroën s Peugeotem. Analytici varují, že na zavření některých továren závisí jejich přežití.

Potíže se zatím netýkají všech. Silné německé značky orientované na dražší vozy jsou zatím, zdá se, v klidu. Mercedes tento týden oznámil, že nestíhá vyrábět svou novinku, kompaktní hatchback třídy A. Proto se dohodl se společností Valmet a bude áčko vyrábět v její finské fabrice. Áčko se ještě nezačalo pořádně prodávat a už je na něj 40 tisíc objednávek. BMW zase jedná s nizozemskou firmou NedCar o výrobě svého modelu Mini (čtěte Němci nestíhají vyrábět).

NY Times jmenuje právě Mercedes a jeho hlavního rivala BMW jako značky, které jsou v zisku, i když menším, než se předpokládalo.

Mercedes ohlásil, že ve druhém čtvrtletí vydělal 1,5 miliardy dolarů (loni 1,7 miliardy) a prodej vzrostl o čtyři procenta. Ovšem s tím, že nárůst pochází hlavně z USA a Asie.

Potíže mají ovšem u jiné německé značky, u Opelu. Ten chce v roce 2016 zavírat svou stárnoucí fabriku v Bochumi, už teď mluví o propouštění a snaží se restrukturalizovat svůj finanční plán. GM jako vlastník Opelu už nevydělává v Evropě víc než deset let. Vrcholem pro amerického mamuta byla fraška s prodejem Saabu, který loni dospěl k bankrotu. GM už začal jednat a odvolal šéfa Opelu Karla-Friedricha Strackeho. Podle informací ze zákulisí se chystá krácení mezd.

Ztrátu hlasí u Fordu. Pád výnosů za první čtvrtletí má být až 57 procent, do konce roku má být ztráta přes miliardu dolarů.

Asi nejhůř je na tom Peugeot s Citroënem (koncern PSA), který s provozní ztrátou 809 milionů eur spěje k uzavření fabriky ve Alunay a propouštění osmi tisíc lidí, čímž chce ušetřit 1,5 miliardy eur. Management celého PSA očekává, že provozní cash flow zůstane až do konce roku 2014 negativní. Ratingové společnosti už delší dobu řadí Peugeot do nejrizikovějšího pásma přezdívaného junk.

Peugeot ve snaze schrastit peníze například prodal své pařížské sídlo. Podle informací iDNES.cz se kvůli prázdné pokladně zpozdilo uvedení nové generace kolínských trojčat. Peugeot odmítl investovat do vývoje, na kterém pracovala Toyota. Proto automobilky letos představily pouze další narychlo vytvořený facelift ayga, C1 a 107. Renault se zatím navenek tváří, že je v klidu. Ale kvůli nedostatku peněz například začátkem července zrušil prezentaci nové generace Renaultu Clio, která se měla konat ve Švýcarsku. Auto ukázala veřejnosti na fotkách a naživo se představí až v září na autosalonu v Paříži.

Koordinace EU

Sergio Marchionne, šéf automobilky Fiat, jejíž prodeje letos spadly oproti loňsku o 17 procent, prohlásil, že všechny neřešené problémy, se kterými se autoprůmysl roky potýká, teď vygradovaly najednou a Evropská unie by se měla do jejich řešení vložit. Podle italsko-kanadského manažera by měla koordinovat racionalizaci celého sektoru.

Podle Marchionneho na nastalou situaci vůbec nereagují německé a francouzské firmy, které ani o trochu nesnížily své výrobní kapacity.

V této souvislosti se Marchionne, který je také šéfem Asociace evropských výrobců automobilů ACEA, opřel hlavně do Volkswagenu, který obvinil z cenové války. (Více o slovní přestřelce mezi automobilkami čtěte zde)

Situace v Evropě se podle odborníků začíná podobat Americe těsně před rokem 2009, kdy domácí výrobci stáli na pokraji bankrotu a celý autoprůmysl finančně podporovala americká vláda. Ráznou restrukturalizací se pak podařilo americké automobilky ozdravit a zdá se, že spějí k prosperitě.

Americký deník ale připomíná, že uzavřít fabriku a propustit zaměstnance není v Evropě jen tak. Je třeba vyjednávat s obory, vládami a firmu pak ještě čeká placení dalších nákladů do sociálního systému. A tak když PSA oznámilo plán na uzavření fabriky, ozval se velmi výrazně francouzský prezident François Hollande. Peugeot pak ustoupil a než by bojoval s odbory, změní náplň výroby ve fabrice. A bude pomáhat propouštěným dělníkům v hledání práce.

Marchionne si ještě postěžoval, že prodeje evropských značek nabourala dravá konkurence z Koreje. Kia a Hyundai si v Česku a na Slovensku otevřely fabriky a agresivně nabízejí své modely na trhu. A to velmi úspěšně. Hyundai dnes oznámil 19,5 procentní růst zisku oproti loňsku, za první pololetí vydělal 90,7 miliardy korun. Přesná čísla za Evropu automobilka nezveřejnila, ale tvrdí, že zaznamenala růst. "Hyundai Motor předpokládá, že ve druhé polovině roku vzroste míra obchodní nejistoty v automobilovém průmyslu," uvádí značka, která má jedinou evropskou fabriku ve slezských Nošovicích.

  • Nejčtenější

Kráska ze Soči varuje před nástrahami motorkaření

Angelina z ruského Soči je nejen v motorkářských kruzích velmi oblíbená. Stačí vidět její fotky a uhodnete proč....

Poučení z krizí 20. století: virus zabije nemocné, autoprůmysl čeká obří průšvih

Krach na newyorské burze 1929. Ropná krize 1973. A konečně bankovní krize z podzimu 2008. To jsou tři ekonomické...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně výkonného bezsáčkového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovoz ojetin se zastavil. Bazary připlácejí za levná auta, o která bude zájem

Výkupní ceny ojetých vozů stoupají, zastavil se totiž dovoz ze zahraničí a zdražilo euro. Bazary tak plní sklady vozy z...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Podivuhodný život Stevea McQueena: poznal dno společnosti i svět milionářů

Premium Nepocházel ze vznešené rodiny a neměl bohaté zázemí. Slávu si tvrdě vydobyl, aby pak pořádal nejslavnější večírky v...

Suzuki Vitara přechází na hybridní pohon, umí opravdu ušetřit

Podruhé během necelých dvou let mění oblíbená Vitara nabídku motorů. Nově sází výhradně na spojení benzinového turba s...

Zelená karta od léta zbledne a změní se na bílou. Platit budou chvíli obě

České řidiče čeká od 1. července změna. Barva takzvané zelené karty, která prokazuje řidičovo zaplacené povinné ručení,...

Nebezpečný přechod před dálnicí z Prahy nahradí tunel pro pěší

Na Strakonické vznikne podchod, a tak řidiči nebudou muset prudce zpomalovat kousek před dálnicí D4. Projekt zvítězil...

Statistik: V Česku epidemie nebyla a není. Proto nevíme, kdy „skončí“

Jak probíhalo šíření nákazy virem SARS-CoV-2, zatím zcela přesně zmapováno není. V každém případě však slovo epidemie...

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Milenec? Ano, ale nezapomínejte na důležitá pravidla nevěry

Nejen muži, ale i ženy často utíkají za potěchou mimo domov. Hledají si milence, který jim dá to, co ve vlastní ložnici...

Zrušení daně z nabytí nemovitosti budí rozpaky. Kdo na něm vydělá?

Vláda schválila zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitosti výměnou za zrušení odpočtů úroků u úvěrů na bydlení z...