Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pozor, zachránce Jaguaru přijíždí. Nabroušené XF oficiálně

Výlety ospalou krajinou s dýmkou mezi zuby a ohařem u levé holínky už nebudou jako dřív. Klasického jaguara v garáži s dřevěným volantem a british green lakováním nahrazuje kousek ze stejného chovu, ale s úplně jiným pojetím - karoserii sluší nejvíc stříbrná, ušlechtilé dřevo nahradila chladná ocel. Dlouho očekávaný nový Jaguar XF už je tady.

Jaguar XF | foto: Jaguar

XF je model, který nahrazuje klasicky střižený s-type, vedení automobilky a celého Fordu do něj vkládá velké - ale spíše poslední - naděje na oživení prodejů. Paradoxně přichází nový model ve chvíli, kdy se stále hlasitěji mluví o tom, že Ford britskou značku prodá. První ve frontě na Jaguar je prý nyní indická TATA.

Jaguar patří do šatníku každého správného britského sportsmana, nic stylovějšího na cesty do pánského klubu snad ani koupit nelze. Ale bohužel pravých lordů není tolik, aby uživili celou automobilku, a tak musí vyjít vstříc i nearistokratickým zákazníkům.

S malým, lacině působícím x-typem na přání i ve verzi kombi a turbodieselem pod kapotou (v Česku i s mřížkou umožňující odpočet DPH) to ale nevyšlo... XFko bude ale úplně jiná "liga".

Nový jaguar zhmotňuje dynamiku a sílu, i když jen parkuje na fotkách, je rychlý a nesmlouvavě agresivní - stejně jako jeho příbuzný ze zvířecí říše.

Střídmá elegance a rafinovanost je pryč. Proti mnohem úspěšnější německé konkurenci se nejlépe hodí vyrazit s něčím, z čeho adrenalin přímo odkapává, řekli si designéři Jaguaru.

Rychlé linky ale obtékají vcelku velké tělo, o čemž svědčí i rozvor 2909 milimetrů. Kromě pěti cestujících se do kufru 4,96 metru dlouhého auta uloží 540 litrů věcí, sklopená opěradla zadních sedadel znamenají dalších 420 litrů navíc.

Na stěhování věcí na stavbu to ale stále nebude. Zaprvé by vás lordi utloukli svými golfovými holemi a zadruhé - stále je "XFko" klasický sedan.

Do šířky narostl na 188 centimetrů, vysoký je metr čtyřicet šest. Vzduchem sviští s aerodynamickým odporem Cx=0,29, který je lepší, než měl legendární supersportovní Jaguar XJ220.

Na rozdíl od největší kočky z Coventry XJ (test zde) není z hliníku, ale z oceli. Nebude tedy žádné pírko - s šestiválcem pod kapotou bude vážit 1679 kilo, dva válce pod kapotu navíc znamenají hmotnost 1842 kilogramů.

Všechny verze budou k mání se sekvenční převodovkou ovládanou z volantu, kterou známe z kupé XK. Pro XF má ale řadit ještě rychleji a měkčeji. Na výběr bude z různých modů nastavení převodovky, budou se přizpůsobovat jízdnímu stylu řidiče a budou sledovat, co dělá noha řidiče na plynu, stabilizační systém a všechny ostatní systémy zasahující do chování vozu.

Drobností, které dodají pocit výlučnosti jaguaristy 21. století, je uvnitř technicistního interiéru plno. Volič automatu -  klasický J-gate - už se přežil a zmenšil se do otočného ovladače, který se vysune ze skrýše na středovém panelu po nastartování. Stejné číslo předvedou výdechy klimatizace. Zmáčknete startovací knoflík, pulzující společně s lidským srdcem červeným světlem, mnohaválec před vámi se oživí a výdechy ventilace se otočí z klidové do pohotovostní polohy.

Vše, co bylo možné, je ovládáno dotykem, navigace, audiosoustava. Některá tlačítka reagují ještě dřív, než se jich dotknete. Chybět nebude parkovací kamera, adaptivní tempomat a hlavně speciální konstrukce kapoty, která se při střetu s chodcem lehce zvedne a změkčí tak jeho dopad na vozidlo.

Jaguar slibuje maximální tuhost karoserie a skvělé jízdní vlastnosti. Stačí se jen rozhodnout, jak silné budou zadní běhy jaguara - jiný než pohon zadních kol velkým kočkám nesvědčí, x-type by mohl vyprávět...

Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XF



Skotští lordi zvolí šestiválcový turbodiesel 2,7 litru s výkonem 210 koní a maximálkou 230 km/h (0-100 km/h za 8,2 sekundy).

Starší a vyzávodění třílitrový benzinový šestiválec 241 koní, s maximem na 238 kilometrech v hodině a zrychlením z nuly na stovku za 8,3 sekund.

Ti opravdu rychlí sáhnou po třísetkoňovém osmiválci 4,2 litru. Z nuly na stovce je za 6,5 sekundy, maximálně jede 250 (elektronicky omezených).

Závodníci tělem i duší ale sáhnou po verzi, které Jaguárovi inženýři na zmíněný 4,2litr namontovali kompresor. Maximální rychlost je pak opět elektronicky omezena na 250 kilometrů v hodině, ale jaguar s přeplňovaným srdcem se pak rozběhne na stovku za 5,1 sekundy.

K vidění bude v polovině září ve Frankfurtu nad Mohanem na autosalonu IAA. První kousky dostanou zákazníci v březnu 2008. Ceny by měly startovat něco málo nad 50 tisíci eur (V6), kolem 70 tisíc bude stát obyčejný osmiválec, o deset víc přeplňovaný.

Autor:
  • Nejčtenější

Garáž fotbalového boha Ronalda má cenu půl miliardy. Hvězdou je bugatti

16. června 2024

Fotbalová superstar Cristiano Ronaldo, se kterou se česká fotbalová reprezentace utká na Euru 2024...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

GLOSA: Praha v populistickém boji s SUV nacení parkování podle velikosti auta

17. června 2024

Parkování v hlavním městě začíná být velký problém a zdá se, že zastupitelé Prahy se jej rozhodli...

Offroadový drsňák projede všechno. První jízda s novým ineosem

18. června 2024

Znáte značku Ineos? A víte, že už několik let vyrábí auta? Jestli ne, tak se rozhodně nestyďte,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Z vyšetřování automobilek v Číně je podle Pekingu průmyslová špionáž Bruselu

20. června 2024

Rozsah detailních informací, které po čínských firmách na výrobu elektromobilů při osmiměsíčním...

Mustang slavil šedesátiny, do Kolína přiburácel i ten, co řídil Fittipaldi

20. června 2024

Šedesát let. Tak dlouho již uběhlo od představení jedné z nejvýraznějších automobilových legend....

Alkohol za volantem některé země tolerují, pojišťovny jsou ovšem nekompromisní

20. června 2024

Česko je jednou z mála zemí, kde platí nulová tolerance alkoholu a drog za volantem. Ve většině...

Nejvychytanější skla pro auta pečou v Hořovicích. Dodávají je Ferrari i Rollsu

20. června 2024

Obyčejný dřevěný kolíček, kterým po vyprání zajistíte prádlo, možná spousta z nás skoro nezná,...

Objemné plenky mohou způsobit horší paměť
Objemné plenky mohou způsobit horší paměť

Není asi velkým překvapením, že dostatek vhodného pohybu je pro správný vývoj miminka naprosto zásadní. Jen málokdo si ale dokáže představit, co...

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Ostuda bratrů Bendigů v AZ-kvízu. Jan se vymlouval na trému z Mareše

Ve speciálním díle AZ-kvízu s názvem ČT art kvíz se proti sobě utkali bratři Jan a Marsell Bendigovi. V soutěži se jim...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Survivor 2024 má vítěze, ten si kromě titulu odnáší i výhru 2,5 milionu korun

Na platformě Voyo mohli diváci v úterý večer sledovat napínavé finále reality show Survivor Česko & Slovensko. Na Nově...