Neděle 2. dubna 2023, svátek má Erika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 2. dubna 2023 Erika

Pozor, zachránce Jaguaru přijíždí. Nabroušené XF oficiálně

Výlety ospalou krajinou s dýmkou mezi zuby a ohařem u levé holínky už nebudou jako dřív. Klasického jaguara v garáži s dřevěným volantem a british green lakováním nahrazuje kousek ze stejného chovu, ale s úplně jiným pojetím - karoserii sluší nejvíc stříbrná, ušlechtilé dřevo nahradila chladná ocel. Dlouho očekávaný nový Jaguar XF už je tady.

Jaguar XF | foto: Jaguar

XF je model, který nahrazuje klasicky střižený s-type, vedení automobilky a celého Fordu do něj vkládá velké - ale spíše poslední - naděje na oživení prodejů. Paradoxně přichází nový model ve chvíli, kdy se stále hlasitěji mluví o tom, že Ford britskou značku prodá. První ve frontě na Jaguar je prý nyní indická TATA.

Jaguar patří do šatníku každého správného britského sportsmana, nic stylovějšího na cesty do pánského klubu snad ani koupit nelze. Ale bohužel pravých lordů není tolik, aby uživili celou automobilku, a tak musí vyjít vstříc i nearistokratickým zákazníkům.

S malým, lacině působícím x-typem na přání i ve verzi kombi a turbodieselem pod kapotou (v Česku i s mřížkou umožňující odpočet DPH) to ale nevyšlo... XFko bude ale úplně jiná "liga".

Nový jaguar zhmotňuje dynamiku a sílu, i když jen parkuje na fotkách, je rychlý a nesmlouvavě agresivní - stejně jako jeho příbuzný ze zvířecí říše.

Střídmá elegance a rafinovanost je pryč. Proti mnohem úspěšnější německé konkurenci se nejlépe hodí vyrazit s něčím, z čeho adrenalin přímo odkapává, řekli si designéři Jaguaru.

Rychlé linky ale obtékají vcelku velké tělo, o čemž svědčí i rozvor 2909 milimetrů. Kromě pěti cestujících se do kufru 4,96 metru dlouhého auta uloží 540 litrů věcí, sklopená opěradla zadních sedadel znamenají dalších 420 litrů navíc.

Na stěhování věcí na stavbu to ale stále nebude. Zaprvé by vás lordi utloukli svými golfovými holemi a zadruhé - stále je "XFko" klasický sedan.

Do šířky narostl na 188 centimetrů, vysoký je metr čtyřicet šest. Vzduchem sviští s aerodynamickým odporem Cx=0,29, který je lepší, než měl legendární supersportovní Jaguar XJ220.

Na rozdíl od největší kočky z Coventry XJ (test zde) není z hliníku, ale z oceli. Nebude tedy žádné pírko - s šestiválcem pod kapotou bude vážit 1679 kilo, dva válce pod kapotu navíc znamenají hmotnost 1842 kilogramů.

Všechny verze budou k mání se sekvenční převodovkou ovládanou z volantu, kterou známe z kupé XK. Pro XF má ale řadit ještě rychleji a měkčeji. Na výběr bude z různých modů nastavení převodovky, budou se přizpůsobovat jízdnímu stylu řidiče a budou sledovat, co dělá noha řidiče na plynu, stabilizační systém a všechny ostatní systémy zasahující do chování vozu.

Drobností, které dodají pocit výlučnosti jaguaristy 21. století, je uvnitř technicistního interiéru plno. Volič automatu -  klasický J-gate - už se přežil a zmenšil se do otočného ovladače, který se vysune ze skrýše na středovém panelu po nastartování. Stejné číslo předvedou výdechy klimatizace. Zmáčknete startovací knoflík, pulzující společně s lidským srdcem červeným světlem, mnohaválec před vámi se oživí a výdechy ventilace se otočí z klidové do pohotovostní polohy.

Vše, co bylo možné, je ovládáno dotykem, navigace, audiosoustava. Některá tlačítka reagují ještě dřív, než se jich dotknete. Chybět nebude parkovací kamera, adaptivní tempomat a hlavně speciální konstrukce kapoty, která se při střetu s chodcem lehce zvedne a změkčí tak jeho dopad na vozidlo.

Jaguar slibuje maximální tuhost karoserie a skvělé jízdní vlastnosti. Stačí se jen rozhodnout, jak silné budou zadní běhy jaguara - jiný než pohon zadních kol velkým kočkám nesvědčí, x-type by mohl vyprávět...

Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XFJaguar XF



Jaguar XFJaguar XF



Skotští lordi zvolí šestiválcový turbodiesel 2,7 litru s výkonem 210 koní a maximálkou 230 km/h (0-100 km/h za 8,2 sekundy).

Starší a vyzávodění třílitrový benzinový šestiválec 241 koní, s maximem na 238 kilometrech v hodině a zrychlením z nuly na stovku za 8,3 sekund.

Ti opravdu rychlí sáhnou po třísetkoňovém osmiválci 4,2 litru. Z nuly na stovce je za 6,5 sekundy, maximálně jede 250 (elektronicky omezených).

Závodníci tělem i duší ale sáhnou po verzi, které Jaguárovi inženýři na zmíněný 4,2litr namontovali kompresor. Maximální rychlost je pak opět elektronicky omezena na 250 kilometrů v hodině, ale jaguar s přeplňovaným srdcem se pak rozběhne na stovku za 5,1 sekundy.

K vidění bude v polovině září ve Frankfurtu nad Mohanem na autosalonu IAA. První kousky dostanou zákazníci v březnu 2008. Ceny by měly startovat něco málo nad 50 tisíci eur (V6), kolem 70 tisíc bude stát obyčejný osmiválec, o deset víc přeplňovaný.

Autor:
  • Nejčtenější

APRÍL: Do garáží jen s nízkým autem. Vysoké žrouty vyhánějí

Minimální výška stropu garáže je podle normy 2,1 metru, zároveň by měla být aspoň o 20 cm vyšší, než je výška auta....

Kvíz pro řidiče: Kontrolka zamotaného lana neexistuje, poznejte ty důležité

Kontrolka zašmodrchaného tažného lana neexistuje. Ovšem sledovat hlavně ta červená a oranžová světýlka, kterými hlásí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová dieselgate na obzoru. Tři čtvrtiny dieselů švindlují, tvrdí studie

Premium Dieselgate navždy změnila běh dějin automobilismu, právě aféra dieselů koncernu Volkswagen odstartovala překotný...

Červená kráska Jitka je expediční speciál Made in Czech

Jestli je na něco Václav Kvapil hrdý, tak na to, že se mu podařilo postavit expediční kamion s visačkou „Made in...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Mercedesu jsme si připadali jako nechtění lidé, říká v Rozstřelu novinářka

Vysíláme Test dealerů s titulkem Bez milionu pro Mercedes nelez vzbudil obrovský zájem čtenářů, ale také odborné veřejnosti. V...

Starý dům už neprodáte. Unijní směrnice ale může být protiústavní, tvrdí právníci

Premium Zateplování, výměna kotle i oken, solární panely na střechu… Nechcete starý dům opravovat „po evropsku“? Rychle se jej...

Přežila Terezín i Osvětim. Bůh není, takové utrpení by nedopustil, říká

Premium Měla si užívat bezstarostné mládí, namísto toho si musela na kabát přišpendlit židovskou hvězdu. V 15 letech ji...

Hokej se změnil v jatka. Píše o nich i Wikipedie, extraliga se styděla

Premium Jen co se ve zlínském kamrlíku pro rozhodčí potkal Roman Polák s kolegy, hned měli jasno: „Pánové, dnes to může být...

Ústupek v zákazu spalovacích aut od roku 2035. Německo podepsalo bianco šek

Premium Evropští ministři stvrdili tento týden konec spalovacích motorů po roce 2035. Proti předchozímu návrhu má obsahovat...

APRÍL: Do garáží jen s nízkým autem. Vysoké žrouty vyhánějí

Minimální výška stropu garáže je podle normy 2,1 metru, zároveň by měla být aspoň o 20 cm vyšší, než je výška auta....

Autofotka týdne: Český šampion trénuje s novou fabií v moravských vinicích

Exkluzivně Spolupráce mezi Janem Kopeckým a AGROTEC Škoda Rally Teamem pokračuje i po dvou veleúspěšných sezonách. Pokaždé byly...

Tesla uvedla na trh limitovanou edici piva GigaBier, litr stojí dva tisíce

Americká elektromobilka Tesla uvedla na trh limitovanou edici piva s názvem GigaBier. Balení se třemi lahvemi o obsahu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

PŘEHLEDNĚ: Pošta zveřejnila, které pobočky od léta zruší

Česká pošta zveřejnila seznam poboček, které v rámci úspor uzavře. Nejvíce jich je v Moravskoslezském kraji a v Praze....

Rozjívené fracky tu nechceme. Kde končí svoboda dětí ve veřejných prostorách?

Vlnu vášní vyvolalo vyjádření pražského bistra, které na sociálních sítích publikovalo pravidla, jak se mají chovat...

Horníci leželi na pokojích na břichu. Skrývali erekci. A zrodila se viagra

Modrá pilulka slaví pětadvacet let. Spustila svého druhu kulturní i farmaceutickou revoluci, preformátovala vnímání...

ČNB se propadla do obří ztráty 412 miliard, za rok je jedenáctinásobná

Česká národní banka (ČNB) loni vykázala rekordní ztrátu 411,9 miliardy korun. V roce 2021 měla ztrátu 37,7 miliardy...

Už jsem nechtěla mlčet. Jana Fabiánová o matce Nadě Urbánkové i Cimickém

Premium Měly komplikovaný vztah, ale pevné pouto mezi nimi se nikdy nepřerušilo. Začátkem února maminka Naďa Urbánková zemřela,...