Už za pár dní bude na frankfurtském autosalonu představen jeho nástupce. - VÍCE ZDE
S-Type ale ani po devíti letech nepatří do starého železa. Technicky sice nikdy nedosahoval na automobilový olymp a rovněž z hlediska estetiky a zpracování mu i v mládí bylo co vytýkat, mimořádný šarm a charisma se mu ale nedá upřít ani při odchodu do automobilového důchodu.
Model S-Type navržený a vyvinutý v konstrukčním centru Jaguaru ve Whitley byl poprvé představen na mezinárodním autosalonu v Birminghamu v říjnu 1998. V březnu následujícího roku byla zahájena jeho výroba ve firemním závodě Castle Bromwich v Birminghamu.
ZVENČÍ: Návrat do budoucnosti
Velmi nadčasový a poutavý vzhled modelu S-Type v sobě zosobňuje to nejlepší z věhlasných modelů řady Mark 2 a původních sedanů S-Type. Tradiční čtyřoká příď, přikrčená silueta a nadčasově oblé linie nenechají nikoho na pochybách k jakému výrobci vůz přiřadit.
Nekompromisní provedení "R“ se od konfekčního "estajpu“ navenek odlišuje síťovanou maskou chladiče, absencí chromovaných lišt, dvěma mohutnými koncovkami výfuku, decentním spoilerem na víku zavazadelníku a koly o rozměru 19 palců.
Daleko k dokonalosti má kvalita jeho řemeslného zpracování, což je na první pohled patrné na spasování jednotlivých částí karoserie.
Může se hoditVyberte si vůz on-line! www.automodul.cz |
Zcela samostatnou kapitolou je výhled z vozu. Tvar karosérie je v první řadě podřízen estetice, dále bezpečnosti a aerodynamice. Přehled nad dopravní situací tím rozhodně utrpěl, prakticky v každém směru. Špatný výhled spolu s velkými vnějšími rozměry občas způsobují dojem, že se ani nevejdete do jízdního pruhu.
Zatímco exteriéru lze po stránce estetiky stěží co vytknout, vnitřnímu prostoru lze tleskat jen z povinnosti.
V porovnání s hlavními konkurenty nelze interiér rozhodně označit za luxusní, je však neskutečně stylový.
Dvoubarevné kožené čalounění byste v jakémkoliv jiném autě pravděpodobně nesnesli, v případě klubovek v jaguaru si řeknete, že právě takhle mají vypadat. Co naopak nepotěší, jsou zastaralá tlačítka a ovladače, která nezapřou příbuznost s letitými fordy. Naší kritice neuniknou ani poměrně nevzhledné plastové materiály, jakými jsou třeba obložené sedačky.
Po stránce velikosti nevybočuje s-type z třídního průměru. Vpředu je místa tak akorát, zadní část naopak prostorem překypuje.
Zavazadlový prostor odpovídá zaměření a využití sportovní limuzíny. Papírových 580 litrů možná uspokojí i stěhovavější povahy, praktické využití je však díky mělkému dnu nízkému vstupnímu otvoru velmi omezené. Tradiční zavazadla anglického gentlemana, tedy golfové náčiní a loveckou výzbroj ale pojme s přehledem.
Sportovní provedení "R“ si navíc vyžádalo instalaci dodatečného vyztužení v zavazadlovém prostoru, to že jsou zadní sedadla sklopná, je tudíž k ničemu. Zmiňovaná výztuž má v sobě sice otvor k prostrčení dlouhých předmětů, v opěradlech zadních sedadel tento otvor ale chybí. Pro výlety s lyžemi je tento jaguar uzpůsoben nejvýše ve třech.
MOTOR: 50x a stále poprvé
Kompresorem přeplňovaný osmiválec s výkonem takřka 400 koní je klenot, díky kterému s-typu všechny hříchy odpustíte.
Křižovatka, na semaforu svítí červená vy stojíte v první řadě a hlavou se honí vzpomínky na předchozí podobnou situaci, v duchu si říkáte už ne, už to neudělám. Ze-le-ná, plynový pedál dopadá až na doraz, motor se se silným burácení probouzí k životu a ručička otáčkoměru letí vzhůru. Zadní kola se několikrát protočí než se zahryznou do asfaltu, záď se zavlní a mohutná akcelerace posádku zaboří do sedaček.
Neuběhnou ani tři vteřiny a dosahujete maxima, tedy maxima povoleného na městských komunikacích. Impozantní?! V případě bezmála pětimetrového sedanu rozhodně. Pokud nebudete svázáni předpisy, stovku dosáhnete za 5,6 vteřiny, pokud nemáte příliš vyvinutý pud sebezáchovy, dostanete se až na maximum, které leží na hodnotě 249 km/h.
Řada konkurentů sice nabízí papírově i fakticky šťavnatější parametry, lepší motor i převodovku. V s-typu je pocit z rychlosti a akcelerace ale daleko emotivnější a intenzivnější, už jen proto, že byste to od něj zprvu nečekali. Kompresor si pohvizduje a automatická převodovka řadí bleskurychle a plynule. Možná není nejrychlejší ze všech, ale spolu s motorem tvoří velmi hodnotné partnerství.
Bonbonkem navrch je řízný zvuk, který se line od dvou hlavní výfuku na zádi. Jenom tak lechtáte motor při jízdě městem a ví o vás celá ulice. Diváci ale musí hledat namísto červeného nebo žlutého zuřivého sporťáku gentlemana v černém.
Zmiňovat apetit se ve vyšších kruzích nesluší. A tenhle zuřivý jaguar žere snad i trávu kolem silnice. Při snaze o vyloženě ekonomickou jízdu s nohou jako pírko se nám s velkým sebezapřením podařilo dosáhnout průměrné spotřeby 12,8 litrů. Reálná spotřeba však leží někde mezi 16 a 18 litry.
JÍZDA: Kurz sebeovládání
Doménou tohoto gentlemana jsou kvalitní rovné autostrády, překvapivě dobře si však vede i točivých disciplínách. Téměř pět metrů délky je při prudkém manévrování pochopitelně znát, také naklánění karosérie lze stěží označit za minimální, tuhý podvozek však z klidu jen tak nevyvedete.
Řízení je poměrně tuhé a komunikativní, chování vozu je dobře předvídatelné ovšem za předpokladu citlivé práce s plynovým pedálem.
Pokud se necháte unést, S-type R vám ukáže, co znamená slovo přetáčivost. 541 newtonmetrů totiž umožňuje okořenit prakticky každý výjezd ze zatáčky efektním kvílením devatenáctipalcových pneumatik a klouzající zádí, která auto do zatáčky doslova vyhodí.
Nejslabší kapitolou mlsného kocoura je brzdová soustava. Krotit čtyřsetkoňové stádo a osmnáct metráků pohotovostní není snadný úkol. Pozvolnější nástup brzdného účinku bychom tedy jaguaru ještě prominuli, ale nedostatečná výkonnost při plném opakovaném nasazení jsou u vozu tohoto kalibru těžko odpustitelný hřích.
Nic jiného čtyřsetkoňového za necelé dva miliony nepořídíte. Jeho nástupce XF je jiný, více technicistní a styl parkoviště londýnského pánského klubu hází za hlavu.
S-Type R není decentní ani uhlazený, je brutální a sportovně elegantní. K normální limuzíně by to nesedělo, k britské ano.
"ERko" dostalo bohatou výbavu už do základní verze: mimo jiné xenonové světlomety, elektricky ovládaná sedadla i volant a hlavně - podvozek CATS s počítačem řízeným nastavováním tlumičů v závislosti na stylu a rychlosti jízdy. Za příplatek 42 tisíc je možno mít i aktivní tempomat. Pokud vám nenápadná síla kocoura učarovala, je nejvyšší čas pro něj s milionem a 895 tisíci vyrazit.
Jeho moderní následovník XF už vystrkuje drápy, a z frankfurtského autosalonu se chystá skočit do arény bojovat o zákazníky.
Má jméno, má styl, má výkon, ale i řadu drobných nedostatků. Je to jaguár se vším všudy, je to prostě jaguár. Za vznešeným jménem a mimořádně charismatickou plechovou skořápkou je ukryto víc, než by se na první pohled mohlo zdát. Tahle nabroušená kočka je navíc za cenu, která nevyplení lordovu portmonku. Peníze ušetřené za služby předraženého šoféra tak může investovat do galonů vysokooktanové potravy. Konečně, kdo bych chtěl sedět vzadu?
Jaguar S-Type R v číslech | |
délka x šířka x výška x rozvor (mm) | 4892 x 1819 x 1447 x 2909 |
hmotnost pohotovostní/celková (kg) | 1795/2275 |
MOTOR | kompresorem přeplňovaný zážehový osmiválec 4,2 litru |
objem (ccm) | 4196 |
max. výkon (kW/k) | 291/395 |
max. krouticí moment (Nm) | 541 |
max. rychlost (km/h) | 249 (elektronicky omezeno) |
zrychlení 0-100 km/h (s) | 5,6 |
spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l) | 18,6/9,3/12,4 |
pneumatiky |
245/40 R18 |
základní cena (Kč) | 1 895 000 |
Pozn: údaje uváděné automobilkou |
PLUSY | MINUSY |
vzhled vozu |
výhled z vozu |
pořizovací cena | spotřeba |
standardní výbava | účinnost brzd |
exkluzivita značky | prostor na předních sedadlech |
dynamické vlastnosti | kvalita řemeslného zpracování |
prostor na zadních sedadlech | vzhled plastových dílů v interiéru |
součinnost motoru a převodovky | využitelnost kufru |