Na české dálnice se chystá poměrové měření. Hlídat se budou zúžení

Exkluzivně   16:49aktualizováno  16:49
V bílé tmě, ve které bylo vidět na pár metrů, se na dálnicích v neděli srazily desítky aut. Ani sněhová vánice bohužel nedonutí řidiče dostatečně zpomalit na bezpečnou rychlost. Na dálnice se proto chystá úsekové měření rychlosti.

Řidiči často odmítají zpomalit, i když jsou podmínky na silnici rizikové. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Na jízdu v bílé tmě je jediný recept: šnečí jízda. Rozhodně to není ostuda. Řidiči ovšem pokusy zpomalit nerespektují.

Podle Martina Hájka, manažera integrovaného systému monitorování silniční dopravy ViaRODOS, informační tabule po hromadné nehodě, ve které bylo na 117. kilometru na dálnici D1 padesát aut, upozorňovaly na řetězovou nehodu a uzavřenou dálnici.

Podívejte se na záběry z hromadné nehody:

Podle Hájka se chystají do systému zapracovat také upozorňování na meteorologické jevy, jako je právě kalamita. Už dnes se na informačních tabulích objevují například informace o silném bočním větru. Odborník však tvrdí, že řidiči na českých dálnicích varování ani značky snižující rychlost nerespektují. „Máme to vyzkoušené. Když jsme snížili rychlost před rekonstruovaným úsekem ze 130 na 100, nestalo se nic, jízdní průměr byl 135 kilometrů v hodině. Když jsme snížili rychlost na 80, jezdilo se kolem stovky.“

Podle Hájka lépe fungoval nápis „Doporučená rychlost 80 km/h, kolona před vámi na 30 min“. „V tu chvíli jeli řidiči opravdu osmdesát,“ říká expert.

Podle Hájka se bude třeba zaměřit na dodržování rychlosti v místech, kde se dálnice rekonstruuje. Pokud dojde k nehodě ve zúžení, hrozí kolaps. Rychle jedoucí auta navíc ohrožují personál na stavbě.

Úsekové měření před zúžením

Martin Hájek pro iDNES.cz prozradil, že se do těchto míst chystá systém úsekového měření rychlosti, které znají řidiči z měst. Čidla a kamery budou instalovány v mobilních sestavách dopravního značení. „Už to je připravené, ještě se to ale nepoužívá,“ dodává dopravní expert. Systém bude možné nainstalovat pohotovostně na opravovaný úsek a sledovanou vzdálenost bude možné flexibilně měnit.

Mobilní sestava dopravního značení

Mobilní sestava dopravního značení

Úsekové (nebo také „poměrové“) měření je metoda určení průměrné rychlosti vozidla v definovaném úseku komunikace.

Délka tohoto úseku je přesně vyměřena (může být řádově od 100 metrů až do desítek kilometrů). Nainstalované zařízení měří dobu průjezdu každého vozidla tímto úsekem. Výsledkem je požadovaná průměrná rychlost, která se vypočítává podílem délky úseku a doby jeho průjezdu. Systém načte registrační značku auta, vůz vyfotí, po průjezdu spočítá rychlost průjezdu a v případě, že je nad limitem, záznam uloží.

Úsekové měření rychlosti se ve velké míře využívá v Praze. Systém je instalovaný i v tunelu Valík na dálnici D5 u Plzně. Měří se také v Lochkovském a Cholupickém tunelu na obchvatu Prahy (R1) a chystá se i do klimkovického tunelu na dálnici D1 u Ostravy. Tam bude systém měřit také okamžitou rychlost na vjezdu a výjezdu z měřeného úseku.

V Itálii je systémem úsekového měření (nazývají ho tam Tutor) protkána většina dálniční sítě. Poměrové měření se od listopadu 2014 začalo objevovat na rakouských dálnicích. Rakouské policii se tento systém prý osvědčil a nehodovost se podle sledování snížila až o 50 %.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Najdete na iDNES.cz