Přes Rakousko pomaleji, omezují rychlost a intenzivněji měří

  13:29aktualizováno  13:29
Rakousko omezilo kvůli ekologii rychlost na dalších dálničních tazích. Rychlost klesla ze 130 km/h na 100 km/h, případně až na 80 km/h. Na dálnicích také přibyl systém úsekového měření rychlosti.
Rakouský dopravní policista při kontrole rychlosti na dálnici A1 (ilustrační...

Rakouský dopravní policista při kontrole rychlosti na dálnici A1 (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Úseky se sníženou rychlostí kvůli snížení emisní zátěže nejsou na rakouských dálnicích novinkou. S koncem roku ale přibyly další. V Tyrolsku se mění maximální povolená rychlost ze současných 130 km/h na 100 km/h na dálnici Inntal A12 mezi Kufstein a Zirl (cca 87 km) a mezi Karrösten a Zams (18,5 km) a také na Brennerské dálnici A13 mezi Innsbruckem a Schönbergem (asi 16 km).

Nutno však dodat, že z Kufsteinu do Innsbrucku platilo omezení 100 km/hod po většinu dne už několik let, takže většina řidičů změnu ani nezaregistruje.

„Celé omezení rychlosti budou aktivně kontrolovat tamní policejní hlídky a je stanoveno kvůli ekologii a hluku na roční zkušební období,“ uvádí Ústřední autoklub (ÚAMK). Na dálnici A1 na objezdu Salzburgu mezi exity Salzburg-Nord a Knoten Walserberg bude snížena rychlost z dosavadních 130 km/h až na 80 km/h v závislosti na kvalitě ovzduší a počasí v okolí této komunikace. ÚAMK varuje řidiče, že na výše vypsaných komunikacích budou také velice často měřit maximální rychlost hlídky policie.

Toto opatření má snížit množství emisí z projíždějících vozidel (Immissionsschutzgesetz-Luft, zkratka IG-L). Pokud v daném úseku pojedete rychleji, kromě pokuty za překročení rychlosti hrozí ještě další pokutu za znečišťování životního prostředí, která je až dva tisíce eur.

Na některých úsecích rakouských dálnic se také od listopadu 2014 začalo objevovat úsekové měření rychlosti. „Instalovány jsou na dálnici A8 mezi městy Weibern a Haag, na dálnici A7 u města Linz, na Pyhrnské dálnici A9 v tunelu Bosruck a v tunelu Plabutsch, na dálnici A2 v tunelu Ehrentalerberg a na dálnici A22 v tunelu Kaisermuehle,“ upozorňuje autoklub. Policii se tento systém osvědčil a nehodovost se podle sledování snížila až o 50 %. V Itálii je systémem úsekového měření (nazývají ho tam Tutor) protkána většina dálniční sítě. Úsekové měření rychlosti znají také čeští řidiči. Úsekové (nebo také „poměrové“) měření je metoda určení průměrné rychlosti vozidla v definovaném úseku komunikace.

Délka tohoto úseku je přesně vyměřena (může být řádově od 100 metrů až do desítek kilometrů). Nainstalované zařízení měří dobu průjezdu každého vozidla tímto úsekem. Výsledkem je požadovaná průměrná rychlost, která se vypočítává podílem délky úseku a doby jeho průjezdu.

Ekoplakety

Rakušané rovněž už v průběhu loňska zavedli systém ekologických plaket pro vjezd užitkových vozidel (přesněji vozidel kategorie N bez ohledu na hmotnost) do některých měst podobně jako v Německu. Opatření platí ve všech městech Dolního Rakouska a od Nového roku ve Vídni. Ekologické plakety se zatím vydávají za 25 eur jen v některých pobočkách rakouského autoklubu nebo větších STK na základě technického průkazu. Ekologická známka se vydává dle Euro normy daného vozidla a od 1. 1. 2015 mají do zón zákaz vozidla s normou EURO 1 a nižší. Od 1. 1. 2016 se mění zákaz na normu EURO 2. 

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Státy EU potvrdily razantní snižování emisí automobilů

Měření emisí v reálném provozu

Členské státy potvrdily podobu přísnějších emisních norem pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Podle...

Autofotka týdne: dodávky budou závodit, prototyp trénoval v Mostě

Prototyp závodní dodávky Iveco LT4 Cup

Bílá dodávka upalující po dálnici je fenomén a taky trochu klišé. Teď budou mít vlastní okruhový šampionát. Na...

Peugeot 405 je nezmar. Nově se vyrábí v Ázerbajdžánu

Peugeot Khazar 406

Pro mnohé je to automobilový pravěk, ovšem důkazem, že i v takové době vznikala auta, na která se nezapomíná, je...

Najdete na iDNES.cz